1 | Dersin Adı: | DİNLERDE KADIN |
2 | Dersin Kodu: | KAÇ5118 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. MUHAMMET TARAKÇI |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | mtarakci@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Toplumların ve bireylerin kadına bakışını ve kadına karşı yaklaşımını belirleyen etkenlerden biri de dindir. Dinin kadına verdiği değere, özgürlüğe veya kadına yüklediği sorumluluğa göre, kadınların toplumdaki rolleri, hakları ve sorumlulukları da değişmektedir. Bu derste, farklı dinlerin kadına bakışı teolojik çerçevede ele alınacaktır. Dinlerin kadına bakışıyla ilgili bu bilgilerin, toplumların yapısını anlamakta fayda sağlayacağı değerlendirilmektedir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Kadın çalışmaları üzerine uzmanlaşmak isteyen öğrencilerin, dinlerin kadına bakışı, dinlerde kadının durumu ve fonksiyonu hakkında bilgi edinmelerini sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin içeriği hakkında bilgilendirme | |
2 | Hıristiyanlık Tarihi (Hz. İsa) | |
3 | Evrensel Bir Kadın Modeli: Hz. Meryem | |
4 | Hıristiyan Kutsal Kitabında Kadına Bakış | |
5 | Hıristiyan Teolojisinde Kadın | |
6 | Protestanlıkta Kadın | |
7 | Yeni Dini Hareketlerde Kadının Yeri ve Fonksiyonu | |
8 | Kısa Yahudilik Tarihi | |
9 | Yahudi Kutsal Kitabının Kadına Bakışı | |
10 | Yahudi Teolojisinde Kadın | |
11 | İran Dinlerinde Kadın | |
12 | Hint Dinlerinde Kadın | |
13 | Kur'an ve Hadislerde Kadın | |
14 | İslam'da Kadın |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Huriye Abaydın, Lutherci Protestan Teolojide Kadının Yeri Ve Reform Sürecindeki Rolü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017. Asife Ünal, Kutsal Metinlerine Göre Çin Dinlerinde Kadın, Gece Kitaplığı, 2017. Aliya Mutallımova, Budizm'de ve Tibet Budizmi'nde Kadın, Otto Yayınları, 2020. Süleyman Turan, “Yeni Dini Hareketlerde Kadın”, Nedenleri ve Niçinleriyle Yeni Dini Hareketler, Okur Akademi, 2018, ss. 259 -276. Cengiz Batuk, “İsa Mesih Kadınları da Kurtaracak mı? -Hıristiyanlıkta Kadın Sorununa Genel Bir Bakış-”, Dini Araştırmalar Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2008, c. 11, sy. 31, ss. 19-48. Nermin Öztürk, “Amiş Ailesinde Kadının Rolü ve Bu Rolün Belirlenmesinde Dinin Etkisi”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2010, c.10 sy. 3, ss. 57-73. Salime Leyla Gürkan, “Yahudi Geleneğinde Kadın Algısı”, Dinler Tarihi Araştırmaları Sempozyumu VIII (Bütün Yönleriyle Yahudilik), 2012, ss. 631-648. Ömer Faruk Harman, “Hıristiyanlıkta Kadın Algısı”, Kur’an ve Kadın Sempozyumu (4-5 Haziran 2010) Diyanet Vakfı Yayınları, 2010, ss. 56-70. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bir yıl sonu sınavı yapılır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |