Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MODERN FIKIH METİNLERİ
1 Dersin Adı: MODERN FIKIH METİNLERİ
2 Dersin Kodu: İLA4246
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 9
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Arapça
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EREN GÜNDÜZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ali Kaya, Prof. Dr. Halil İbrahim Acar, Doç. Dr. Abdürrahim Kozalı, Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Salih Kumaş
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: egunduz@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Modern fıkıh metinlerini okuyabilme, özelliklerini fark edebilme ve fıkhın gelişim dönemleri ile ilişkisi bakımından yorumlayabilme
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrencinin fıkıh alanında gelişimini sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Fıkhın metinlerini okuyabilme, anlayabilme ve açıklayabilme;
2 Fıkıh metinlerinin mezhep doktrinleriyle ilişkisini kurabilme;
3 Fıkıh metinlerinin gelişim dönemleri özelliklerini fark edebilme;
4 Fıkıh metinlerini mezhepsel farklılık bakımından tasnif edebilme;
5 Modern fıkıh metinlerinin genel özelliklerini tanıyabilme;
6 Konu sistematiği bakımından modern fıkıh metinlerindeki değişimi fark edebilme;
7 Ele aldığı problemler bakımından modern fıkıh metinlerindeki değişimi fark edebilme;
8 Dil ve uslüp bakımından modern fıkıh metinlerindeki değişimi fark edebilme;
9 Modern fıkıh metinlerinin fıkhın klasik dönemiyle ilişkisini açıklayabilme;
10 Modern fıkıh metinlerindeki yeni yaklaşım biçimlerini fark edebilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Modern fıkıh metinlerine giriş: Fıkıh, metin ve modern kavramları; fıkıh ilminin gelişim dönemleri ve modern dönem fıkıh metinlerinin genel özellikleri
2 Konu sistematiğinin yenilenmesi bakımından modern fıkıh metinleri
3 Fıkıh dilinin sadeleşmesi bakımından modern fıkıh metinleri
4 Fıkhın salt akademik bir çalışma haline gelişi bakımından modern fıkıh metinleri
5 Çağdaş problemlere çözüm arayışı bakımından modern fıkıh metinleri
6 Taklit ve mezhep taassubundan uzaklaşılması bakımından modern fıkıh metinleri
7 Sünnî ve sünnî olmayan fıkıh mezhepleri arasında yakınlaşma eğilimi bakımından modern fıkıh metinleri
8 Mekasıdü'ş-şeria eksenli yorumların gelişmesi bakımından modern fıkıh metinleri
9 Klasik fıkıh kavramlarının ifsadı bakımından modern fıkıh metinleri
10 Araçsalcı/faydacı telfik yaklaşımı bakımından modern fıkıh metinleri
11 İhyacı, ıslahçı, yeni selefîci yaklaşımlar bakımından modern fıkıh metinleri
12 Muhafazakar/gelenekselci taklit yaklaşım bakımından klasik fıkıh metinleri
13 Karşılaştırmalı eklektik tercih yaklaşımı bakımından modern fıkıh metinleri
14 Analitik akademik tecdid yaklaşımı bakımından modern fıkıh metinleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: - el-Fıkhu'l-islâmi, Vehbe Zuhayli
- Fıkhu's-sünne, Seyyid Sabık
- Fıkhu'l-evleviyyât, Yusuf el-Karadavî
- Modern İslam Hukuk Düşüncesi, Özgür Kavak
- İslam Nasıl Yozlaştırıldı; Yaşar Nuri Öztürk
- İslam, Fazlurrahman Malik
- Modern Dönemde Fıkıh İlminin Temel Meseleleri, Eyyüp Said Kaya
- Fıkhu'l-müyesser fî-dav'i'l-kitâbi ve's-sünne
- Modernleşme Ekseninde Türk Düşüncesi, Ahmet Dağ
- Medhal, Mehmed Seyyid
- el-Fıkhu'l-İslâmî fî sevbihi'l-cedîd, Mustafa Ahmed ez-Zerkâ
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli test, metin çeviri ve yorum becerisi, söylem analizi
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 14 196
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 24 24
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 24 24
Toplam İş Yükü 272
Toplam İş Yükü / 30 saat 9,07
Dersin AKTS Kredisi 9
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK2 3 0 0 0 0 0 0 1 0 0 2 2
OK3 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0
OK7 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 4 0 0 4 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr