| 1 | Dersin Adı: | İSLAM ve CEZA HUKUKU |
| 2 | Dersin Kodu: | İLA4224 |
| 3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
| 4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 11 | Dersin Önkoşulu | |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe |
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. H.İbrahim Acar |
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Ali KAYA, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ, Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ |
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. H. İbrahim ACAR hacar1959@hotmail.com 0533 359 78 84 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi- 60 293 |
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | İslâm ceza hukukunu kavramları ve ilkeleriyle birlikte ve beşeri ceza hukukuyla karşılaştırarak öğrenmeyi sağlamaktır. |
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Alan bilgisi edinimi |
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
| 22 | Dersin İçeriği |
| Hafta | Teori | Uygulama |
| 1 | İslam Hukuku ve Beşeri Hukukla İlgili Genel Bilgiler | |
| 2 | Suç ve Ceza Kavramları, Tarihsel Gelişimi, Kaynakları, Ceza İlkeleri | |
| 3 | Suçların Özellikleri, Suçun Genel Unsurları | |
| 4 | Had Cezaları ve bu cezaları gerekli kılan suçlar (Zina Haddi, Kazf Haddi, Yol Kesen İnsanlara Uygulanan Had) | |
| 5 | Had Cezaları ve bu cezaları gerekli kılan suçlar (İçki Haddi, Hırsızlık Haddi) | |
| 6 | İslam Hukukunda Cinayetlere Yönelik Meseleler (Kısas Cezasını Gerekli Suçlar) | |
| 7 | İslam Hukukunda Cinayetlere Yönelik Meseleler (Diyet Cezasını Gerekli Suçlar) | |
| 8 | Diyet Açısından Kadın -Erkek Ayırımı Problemi | |
| 9 | Muhtelif bahisler (Akile, Kasame, Cezalarda eşitlik, Tevbenin cezalara etkisi vb.) | |
| 10 | Ta’zir Cezalarını Gerektiren Suçlar, İnsan Onuruna Yönelik Saldırılar. | |
| 11 | Siyasi Suçlar ve Fikir Suçları, Mürtedle ilgili hükümler | |
| 12 | Mala Yönelik Saldırılar, Devlete Yönelik Faaliyetler, İslam Hukukunda Cezaların Uygulanması | |
| 13 | İşledikleri Suç Sayılmayan ve Ceza verilmeyen Kimseler | |
| 14 | Cezai Sorumluluk, Cezai Sorumluluğu Zayıflatan Veya Düşüren Ya da Suçun Niteliğini Ortadan Kaldıran Durumlar |
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Mergînânî, el-Hidâye Şerhu Bidâyeti’l-Mübtedi, İstanbul, IV, 1986. 2. Udeh, Abdulkâdir, et-Teşrî’u’l-Cinâiyyi’l-İslâmi, Beyrut, 1993. 3. El-Huserî Ahmed, el-Kısas, ed-Diyât, el-İsyânu’l-Musleh fi’l-Fıkhı’l-İslâmi, Amman, 1974. 4. Ebû Zehra, Muhammed el-Cerîmetu ve’l-Ukûbetu fi’l-Fıkhı’l-İslâmi ( el-Ukûbe ) tsz. 5. Behnesi, Ahmed Fethi, ed-Diyetü fi’ş-Şerîati’l-İslâmiyye, 1967. 6. Behnesi, Ahmed Fethi, Tatbîku’l-Hudûd fi’t-Teşri’ti’l-Cinaiyyeti’l-Hadiseti, Kahire, 1988. 7. Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuki İslâmiyye ve İstılâhâtı Fıkhıyye Kamusu, İstanbul, III, 1985. 8. Acar, H.İbrahim, Diyet Açısından Kadın-Erkek Ayırımı Problemi”,Türkiye Günlüğü, Ankara, 1998. 9-İslam Hukukunda Ceza, Abdurrahman Maliki, 2002 |
| 24 | Değerlendirme |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav | 1 | 40 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 |
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Çoktan seçmeli ve klasik sınav | |
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
| Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 13 | 182 |
| Ödevler | 0 | 0 | 0 |
| Projeler | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Arasınavlar | 1 | 12 | 12 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 234 | ||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,8 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 8 |
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |