1 | Dersin Adı: | MUKAYESELİ İBADETLER FIKHI |
2 | Dersin Kodu: | İLA2231 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. M.SALİH KUMAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Ali KAYA, Prof. Dr. H. İbrahim ACAR, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ msalihkumas@uluda.edu.tr 0 533 331 43 80 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi-60 289 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | İslâm hukukunun ortaya çıkışını, gelişimini, temel kavram ve ilkelerini aktarmak ve öğrencinin İslam hukukunu diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilmesini sağlamak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Alan bilgisi edinimi |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri | |
2 | Fıkhın sistematiği ve diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırılması | |
3 | Fıkhın özellikleri, ilahi ve beşeri yönü, gayeci özelliği, esnek oluşu, evrensel oluşu, tedriciliği, kolaylık prensibi | |
4 | Fıkıh ilminin ortaya çıkışı, Hz. Peygamber devrinde fıkıh | |
5 | Sahabe ve tabiin devrinde fıkıh ilminin gelişimi | |
6 | Irak ekolü-Hicaz ekolü, Ehl-i re’y-Ehl-i hadis ayrımı ve fıkhi ihtilaf sebepleri | |
7 | Mezheplerin ortaya çıkışı, meşhur fıkıh mezhepleri, Hanefi ve Mâliki mezheplerinin kurucuları, eserleri ve talebeleri | |
8 | Şafii ve Hanbeli, Zahiri, Caferi mezhebi ve yaşamayan diğer mezhepler | |
9 | Mezheplerin yayılması, fıkhın duraklama dönemi ve taklid düşüncesinin ortaya çıkması | |
10 | Fıkhın yeniden uyanması (Mecelle’den sonraki dönem), ictihad ve telfik düşüncesi | |
11 | Hüküm kavramı, hükmün çeşitleri, kanun koyucu, mükellef | |
12 | Şer’i hükümlerin kaynakları, asli ve tali deliller | |
13 | Külli kaide kavramı ve fıkıhta makasid düşüncesi | |
14 | Mecelle’nin bazı önemli külli kaideleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Abdullah Kahraman, Güncel Dini Konular ve Fıkhi Hükümler, Nasihat Yay., 2. Ali Kaya, Güncel Fıkhi Konular, Emin Yay. 3. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini Konular, Ensar 4. Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul 1989. 5. Hüseyin Kahraman, Hadislere Göre Kanama ve Abdest Kanamanın Abdesti Bozup Bozmaması Meselesi, Emin Yayın, 6. Hüseyin Kahraman, Fıkhi İhtilaflar ve Hadis Abdesti Bozup Bozmadığında İhtilaf Edilen Meseleler (Nevakidu'l-Vudu, Emin Yay., 7. Hayri Kırbaşoğlu, Namazların Birleştirilmesi, OTTO yay. 8. Ali Bakkal, İslam Fıkıh Mezhepleri, İstanbul 2007. 9. Y. Vehbi Yavuz, Başlangıcından Günümüze Cuma Namazı, Emin Yayınları 10. HAmdi Döndüren, Kur'an ve Sünnet Işığında Güncel Fıkhi Meseleler, Işık Yayınları. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Çoktan seçmeli ve klasik sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 13 | 182 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 240 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |