Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM İBADET ESASLARI
1 Dersin Adı: İSLAM İBADET ESASLARI
2 Dersin Kodu: İLA1008
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 4
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H.İbrahim Acar
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ali KAYA, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Ögr. Üyesi Eren GÜNDÜZ, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. H. İbrahim ACAR
hacar1959@hotmail.com
0533 359 78 84
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi-60 293
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslâm fıkhının ana kaynaklarına dayanarak, ibadet türlerini ve esaslarını öğrenciye aktarmak, ibadet alanında ortaya çıkan yeni sorunları çözebilecek bir perspektif kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Alan bilgisi edinimi
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam dininin ibadete verdiği önemi anlayabilme ve ibadetlerin amaç ve hikmetlerini kavrayabilme.;
2 İslam dininin beden, elbise ve çevre temizliğine verdiği önemi anlayabilme ve bu konuda gerekli hassasiyeti oluşturabilme. ;
3 İbadetlere mani olan manevi ve maddi pisliklerin mahiyeti hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilme. ;
4 İbadetlerin psikolojik, toplumsal ve ekonomik açıdan faydalarını kavrayabilme. ;
5 İbadetlerin dinen geçerli olabilmesi için gerekli şartları öğrenebilme. ;
6 İslam hukukçularının ihtilaflarından hareketle özgürlükçü düşünceyi kavrayabilme.;
7 Mezhepler arası ihtilaflardan hareketle fıkıh ekollerinin hüküm çıkarma yöntemlerini analiz edebilme. ;
8 İbadet konularıyla ilgili olarak ortaya çıkan yeni sorunları, fıkhın genel prensiplerinden hareketle çözebilme. ;
9 Hurafe ve asılsız bilgilerden uzak, sağlıklı bir din anlayışına sahip olabilme. ;
10 Klasik fıkıh kitaplarını doğru okuyup anlayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 1- İbadet Kavramı, Mükellefiyet ve Hüküm 2- Temizlik, Maddi Temizlik, Manevi Temizlik
2 1-Mesh, Gusül, Teyemmüm 2-Kadınlara Mahsus Haller
3 1- Namazın Mahiyeti, Önemi, Vücub Şartları 2- Namazın Şartları
4 1- Namazı Rükünleri, Ta’dil-i Erkan, Namazı Bozan Fiiller 2-Namazın Kılınışı, Ezan ve Kamet
5 1-Cemaatle Namaz, İmamlık, İmama Uyanın Halleri 2- Namazın Çeşitleri, Farz Namazlar, Vacip Namazlar, Sünnet Namazlar
6 1-Nafile Namazlar, Namazla İlgili Bazı Meseleler, 2-Yolcu Namazı
7 1-Namazların Kazası, Secdelerle İlgili Meseleler, 2-Cenaze Namazı, Iskat-ı Salat ve Devir, Şehitlerle İlgili Hükümler
8 1-Oruç, Çeşitleri, Orucu Bozan Şeyler, Kefaret, Fidye, Iskat-ı Savm, İtikaf 2-Zekat, Şartları, Zekat Konusu Mallar
9 1-Zekatın Verileceği Yerler, Zekat Vergi İlişkisi, Fıtır Sadakası 2-Hac, Şartları, Haccın Farzları
10 1-Haccın Vacipleri, Haccın Sünnetleri, Haccın Çeşitleri 2-Kurban ve Adak, Yemin ve Kefaretler
11 1- Gıda Ürünleriyle İlgili Helal ve Haramlar 2- Kılık kıyafet ve Süslenme İle İlgili Helal ve Haramlar
12 1- Bedene Yönelik Tasarruflarla İlgili Helal ve Haramlar 2- Sanat, Spor, Eğlence ve Oyunla İlgili Helal ve Haramlar
13 1-Tedaviyle İlgili Helal ve Haramlar 2- Ekonomik ve Ticari Hayatla İlgili Helal ve Haramlar
14 1-Diğer Bazı Konularla İlgili Helal ve Haramlar (Rüşvet, lukata) 2-Hayvan beslemeyle İlgili Helal ve Haramlar
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Abdullah bin Mahmud el-Mevsılî, el-İhtiyar li
Ta’lîli’l-Muhtar, Beyrut 2002.
2. Abdulgani el-Ğanemi el-Meydanî, El-Lübab,
İstanbul ty.
3. Alauddin es-Semerkandi, Tuhfetu’l-Fukaha,
Kahire 1998.
4. Abdurrahman Ceziri, Dört Mezhebe Göre
İslam Fıkhı, İstanbul 1990.
5. Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlmihali,
İstanbul 2004.
6. Diyanet İslam Ansiklopedisi, İlmihal I, Ankara
2008.
7. Vehbe Zuhayli, İslam Fıkıh Ansiklopedisi,
İstanbul 1994.
8. Vecdi Akyüz, Mukayeseli İbadetler İlmihali,
İstanbul 1995.
9. İbn Rüşd, Bidâyetü’l-Müctehid, İstanbul ty.
10. Yunus Vehbi Yavuz, Temizlik, İstanbul 2011.
11. Acar, H. İbrahim, İslam İbadet Esasları, Bursa, 2019.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödevler, Performanslar 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli ve klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 4 56
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler, Performanslar 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 12 12
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 4
OK2 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 3
OK3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 4 0 0 0 0 5 0 4 0 0 5
OK5 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 4 0 0 0 0 4 0 4 0 0 0
OK7 3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK8 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0
OK10 0 4 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr