Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KAMUSAL KARAR ALMA
1 Dersin Adı: KAMUSAL KARAR ALMA
2 Dersin Kodu: MAL3306
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. UFUK SELEN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Doç. Dr. Ufuk Selen
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. Maliye Bölümü, Görükle Kampusü, Bursa, Türkiye
E-posta: uselen@uludag.edu.tr
Tel.: (0224) 294 10 35
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Kamusal karar alma sürecinin normatif ve pozitif analizini yapabilmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrencilerin, kamusal karar almanın önemi, uygulanma alanı, kamusal karar almaya başvurma nedenleri ve etkinliğini değerlendirebilmesi açısından katkı sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kamusal karar almanın önemi, kamusal karar alma mekanizmasının uygulanma alanı ve başvurma nedenleri ile ilgili temel bilgilere sahip olma;;
2 Piyasa ve kamusal karar alma mekanizmalarının işleyişini kavrayabilme;
3 Kamusal karar alma mekanizmasının ekonomik yorumunu anlayabilme;
4 Kamusal karar almada kullanılan oylama yöntemlerini değerlendirebilme;;
5 Kamusal karar almada etkinliği azaltıcı faktörler hakkında yorum yapabilme;
6 Geleneksel maliye teorisine alternatif bir teori olan kamu tercihi teorisinin kamu ekonomisi içindeki yerini belirleyebilme ve analiz edebilme;;
7 Kamusal karar alma sürecine getirilmesi önerilen anayasal ve yasal kuralları değerlendirebilme ve sonuçlar çıkartabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kamusal Karar Almanın Önemi, Kamusal Karar Alma Mekanizmasının Uygulanma Alanı ve Başvurma Nedenleri
2 Piyasa ve Kamusal Karar Alma Mekanizmalarının Karşılaştırılması
3 Kamusal Karar Alma Mekanizmasının Ekonomik Yorumu: Kamusal Karar Almada Ekonomik Kriterlerin Saptanması
4 Genel Denge ve Sosyal Refah Yaklaşımı
5 Kamusal Karar Almada Kullanılan Oylama Yöntemleri: Oybirliği Kuralı, Çoğunluk Kuralı
6 Kamusal Rasyonelliği Sağlayacak Oylama Kuralları
7 Kamusal Karar Alma Modelleri: Politikada Rekabet Modeli ve Taraf Tutma Modeli
8 Kamusal Karar Almada Etkinliği Azaltıcı Faktörler
9 Kamu Başarısızlığı Tezi ve Kamusal Karar Alma
10 Pozitif Kamu Tercihi Teorisi ve Normatif Temelleri
11 Anayasal İktisat Anlayışı
12 Leviathan’la Mücadelede Mali Anayasa Düşüncesi
13 Mali Kurallar
14 Kamu Tercihi ve Anayasal İktisat Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Orhan Şener, Kolektif Karar Alma Mekanizması (Bütçenin Saptanmasına İlişkin Kişisel Tercihlerin Açıklanmasının Ekonomik Yorumu), Bursa, 1980.
2. Kenan Bulutoğlu, Kamu Ekonomisine Giriş, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.
3. James M. Buchanan, Kamu Tercihi ve Anayasal İktisat, Yayına Hazırlayan: Aytaç Eker, Coşkun Can Aktan; İzmir, 1991.
4. James M. Buchanan, Maliye Teorisi ve Politik İktisat (Seçilmiş Makaleler), Çeviren: Arif Nemli, S. Yenal Öncel; İstanbul, 1966.
5. Vural Savaş, Politik İktisat, 2. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul, 1994.
6. Kamu Ekonomisi ve Kamu Politikaları, Editör: Coşkun Can Aktan, Dilek Dileyici, İstiklal Y. Vural; Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2005.
7. TC Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Mali Kurallar (Maliye Politikası Yönetiminde Yeni Bir Eğilim: Vergi, Harcama, Borçlanma vs. Üzerine Kurallar ve Sınırlamalar), Editör: Coşkun Can Aktan, Ahmet Kesik, Fatih Kaya; Ankara, 2010.
8. Mircan Yıldız Tokatlıoğlu, “Ekonomik Boyutuyla Yolsuzluk Olgusu ve Yolsuzlukla Mücadele”, (http://www.isguc.org).
9. Reyhan Leba, “Mali Anayasa Üzerine Düşünceler ve Türkiye’nin Gerçekleri”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 2, Haziran 2001, ss.53-67.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Sınavlar klasik ve/veya çoktan seçmeli şekilde uygulanacaktır.
Açıklama Bu ders bağıl değerlendirme sistemi ile değerlendirilmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 25 25
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 178
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,1
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 5 4 4 2 4 1 4 3 3 2
OK2 4 5 5 4 3 3 2 3 4 2
OK3 3 3 5 2 5 5 3 5 4 4
OK4 4 4 2 5 3 4 2 4 3 3
OK5 2 3 3 3 2 4 3 3 3 3
OK6 3 4 4 4 3 3 3 3 3 5
OK7 3 4 3 3 5 5 4 2 3 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr