Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MUKAYESELİ MODERN FIKIH USULÜ METİNLERİ
1 Dersin Adı: MUKAYESELİ MODERN FIKIH USULÜ METİNLERİ
2 Dersin Kodu: TIB6152
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EREN GÜNDÜZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ali Kaya, Prof. Dr. Halil İbrahim Acar, Doç. Dr. Abdürrahim Kozalı, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih Kumaş
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: edunduz@uludag.edu.tr; 5055572329
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Fıkıh metodolojisini, modern fıkıh usulü metinlerinin dilsel, kavramsal, yapısal özelliklerini ve konularını ve klasik metinlerden farkını derinlikli olarak tanımak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Modern fıkıh usulü metinlerinin klasik metinlerden farklı özelliklerini tanımasına katkıda bulunur.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Modern fıkıh usulü metinlerinin özelliklerini kavrayabilme;
2 Fıkıh usulü kavramları hakkında fikir edinebilme;
3 Usul-i fıkhın konularının işleniş biçimini fark edebilme;
4 Şeri hüküm kaynakları hakkında bilgi edinebilme;
5 Şeri hüküm kavramını ve türlerini ayırt edebilme;
6 Modern İslam hukuk düşüncesinin kaynaklarını tanıyabilme;
7 Modern İslam hukuk düşüncesiyle fıkıh usulündeki yeni yöntem arayışıları arasında ilişki kurabilme ;
8 Fıkhî akıl yürütme yönteminin ilk türü olan ictihad faaliyetiyle mantık arasındaki ortak noktaları fark edebilme;
9 Fıkıh usûlünü genel sistematiğini ve işleyişini örnek alarak günümüz şartlarına göre yorumlayabilme;
10 Fıkıh usûlü ilminin geçirdiği tarihi değişimi ve gelişimi, eserlerden hareketle fark edebilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Yeni Fıkıh Usulü Arayışları ve Modern Fıkıh Usulü Eserlerinin Ortaya Çıkışı
2 Ali Haydar Efendi, Seyit Bey, İsmail Hakkı İzmirli ve Hudari Bey'in Fıkıh Usulüne Katkıları
3 Modern fıkıh usulü metinlerini klasik metinlerden ayıran temel özellikler
4 Modern fıkıh usulü metinlerinde kelamcılar yöntemi ile fukaha yöntemine yaklaşımlar
5 Modern fıkıh usulü metinlerinde Mutezili eğilimler
6 Modern fıkıh usulü metinlerinde fıkıh usulünün tasnifi ve muhtevası
7 Modern fıkıh usulü metinlerinde deliller
8 Modern fıkıh usulü metinlerinde hükümler
9 Modern fıkıh usulü metinlerinde hüküm çıkarma yöntemleri
10 Modern fıkıh usulü metinlerinde içtihadın çeşitleri ve muhtevası: Devâlibî örneği
11 Modern Fıkıh Usulü araştırmalarında tartışılan belli başlı konular
12 Modern fıkıh usulü eserlerinde Mekasıdî yaklaşım ve İçtihadi ıstıslahî
13 Modern Fıkıh Usulünde Klasik Usule Yöneltilen Eleştiriler
14 Modern Fıkıh Usulüne Yöneltilen Eleştiriler
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. İlmu Usuli'l-Fıkh, Abdülvehhab Hallaf
2. Fıkıh Usulü Yazımında “Kelamcılar Yöntemi ve Fakihler Yöntemi” Ayrımlaşmasının Mahiyeti Üzerine, Davut İltaş
3. Kelâmcı ve Fıkıhçı Usul Geleneklerine İlişkin Bazı Eleştirel Mülâhazalar, Murteza Bedir
4. Medhal ila İlmi Usuli'l-Fıkh, Devâlibî
5. 20. Yüzyıl Fıkıh Usûlünün Bilgi Kuramı ve Yorum Anlayışında Dönüşüm, David Johnston
6. Modernizmin Dönüştürücü Etkisi: Seyyid Ahmed Han ve Ahkâmın Dünyevileşmesi, Özgür Kavak
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı sınav, açık uçlu seçmeli sorular
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 184
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,13
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK10 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr