| 1 | Dersin Adı: | İSLAM HUKUKUNDA İÇTİHAD FELSEFESİ | 
| 2 | Dersin Kodu: | TIB6124 | 
| 3 | Dersin Türü: | Seçmeli | 
| 4 | Dersin Seviyesi: | Doktora | 
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 | 
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 | 
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 | 
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 | 
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 | 
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 | 
| 11 | Dersin Önkoşulu | |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | 
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe | 
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze | 
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. H.İbrahim Acar | 
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Ali KAYA, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ; Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ | 
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | 
hacar@uludag.edu.tr 0533 359 78 84 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 60 293  | 
        
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | Geçmişten günümüze uzanan içtihad-taklid tartışmalarını kavrayabilmek | 
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Alan bilgisi edinimi | 
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları | 
                
  | 
        
| 22 | Dersin İçeriği | 
| Hafta | Teori | Uygulama | 
| 1 | İçtihad ve müçtehid kavramları, içtihadın gerekliliği ve hükmü | |
| 2 | Tarihi süreçte içtihat faaliyetleri (Hz. Peygamber devrinde ve Sahabe devrinde içtihad) | |
| 3 | Tarihi süreçte içtihat faaliyetleri (Tabiin ve müçtehid imamlar devrinde içtihad) | |
| 4 | Lafzın manaya konulması itibariyle hüküm çıkarma ( Has,amm,mutlak ve mukayyed,müşterek, müevvel) | |
| 5 | Mananın açık-kapalı olması itibariyle lafızlar | |
| 6 | Manaya delaleti itibariyle lafızlar | |
| 7 | Şeri delil olması bakımından sahabi içtihatları ve icmânın teorik ve pratik önemi. | |
| 8 | Feri delillerin teorik ve pratik önemi (İstihsan, ıstıslah, örf, önceki şeraitler) | |
| 9 | Örf ve adetlere bağlı olarak içtihadların değişmesi | |
| 10 | Kur’an ve Sünnetten Hüküm çıkarmada hanefilerin tatbikatı | |
| 11 | Delillerin tearuzu ve nesih | |
| 12 | Müctehidde aranan şartlar | |
| 13 | İctihad ile ilgili tartışmalı konular (İçtihad kapısı, İçtihat ehliyeti ve tecezzisi) | |
| 14 | Taklid konusundaki tartışmalar (Taklid, tek mezhebe bağlılık, mezhep değişikliği ve telfik) | 
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: | 
                
1. Şatıbi, el-Muvafakat, Mısır, tsz 2. Serahsi, Usulü’s-Serahsi, Beyrut, 1393 3. Serahsi, el-Mebsut, Mısır, 1324 4. Abdulaziz el-Buhari, Şerhu Usuli’l-Pezdevi (Keşfu’l-Esrar), İstanbul, 1308 5. Ali Haydar, Düreru’l-Hükkam min Şerhi Mecelleti’l-Ahkam, İstanbul, 1330 6. Karaman, Hayreddin, İslam Hukukunda İçtihad, İstanbul, 2010 7. Yavuz, Yunus Vehbi, Hanefi Mezhebinde İçtihad Felsefesi, İstanbul, 1993 8. Abdulkerim Zeydan, el-Veciz fi Usuli’l-Fıkh, Bağdat, 1394 9. Muhammed Seyyid Bey, Fıkıh Usulü, İstanbul, 2010  | 
        
| 24 | Değerlendirme | 
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ | 
| Ara Sınav | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 
| Ödev | 0 | 0 | 
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 | 
| Toplam | 1 | 100 | 
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Çoktan seçmeli ve klasik sınav | |
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | 
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] | 
| Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 | 
| Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 | 
| Ödevler | 0 | 0 | 0 | 
| Projeler | 0 | 0 | 0 | 
| Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 | 
| Arasınavlar | 0 | 0 | 0 | 
| Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 12 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 180 | ||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 6 | 
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
                
  | 
        ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri | 
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |