Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM HUKUKUNDA İÇTİHAD FELSEFESİ
1 Dersin Adı: İSLAM HUKUKUNDA İÇTİHAD FELSEFESİ
2 Dersin Kodu: TIB6124
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H.İbrahim Acar
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ali KAYA, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ; Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: hacar@uludag.edu.tr
0533 359 78 84
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
60 293
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Geçmişten günümüze uzanan içtihad-taklid tartışmalarını kavrayabilmek
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Alan bilgisi edinimi
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Uzmanlık alanıyla ilgili terminolojiye hakim olabilme ;
2 İslam kültür ve medeniyetinin oluşumunda fıkıh usulünün fonksiyonu ve önemini kavrayabilme ;
3 İslam hukuk kültüründe Şeri hükümlerin istinbat edilmesi hakkında bilgi sahibi olabilme ;
4 Öğrendiği bilgilere dayanarak müçtehidlerin içtihad konusuna yaklaşımlarını kavrayabilme ;
5 Günümüzde içtihatla ilgili ortaya çıkan sorunların çözümüne katkı sağlayabilme ;
6 Mezhebe bağlılık konusunda yapılan tartışmalarda eleştirel ve analitik olarak fikir üretebilme ;
7 İctihad yöntemlerini anlayabilme ;
8 Kur’an-ı Kerim ve Sünnetten hüküm çıkartmada kullanılabilecek yeni metotların değeri hakkında bilimsel değerlendirmede bulunabilme ;
9 Toplumun dini sosyal hizmet, dini danışmanlık ve rehberlik ihtiyacını karşılayabilme ;
10 Aktüel dini meseleleri tanıyabilme ve bunlara çözüm üretebilme ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İçtihad ve müçtehid kavramları, içtihadın gerekliliği ve hükmü
2 Tarihi süreçte içtihat faaliyetleri (Hz. Peygamber devrinde ve Sahabe devrinde içtihad)
3 Tarihi süreçte içtihat faaliyetleri (Tabiin ve müçtehid imamlar devrinde içtihad)
4 Lafzın manaya konulması itibariyle hüküm çıkarma ( Has,amm,mutlak ve mukayyed,müşterek, müevvel)
5 Mananın açık-kapalı olması itibariyle lafızlar
6 Manaya delaleti itibariyle lafızlar
7 Şeri delil olması bakımından sahabi içtihatları ve icmânın teorik ve pratik önemi.
8 Feri delillerin teorik ve pratik önemi (İstihsan, ıstıslah, örf, önceki şeraitler)
9 Örf ve adetlere bağlı olarak içtihadların değişmesi
10 Kur’an ve Sünnetten Hüküm çıkarmada hanefilerin tatbikatı
11 Delillerin tearuzu ve nesih
12 Müctehidde aranan şartlar
13 İctihad ile ilgili tartışmalı konular (İçtihad kapısı, İçtihat ehliyeti ve tecezzisi)
14 Taklid konusundaki tartışmalar (Taklid, tek mezhebe bağlılık, mezhep değişikliği ve telfik)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Şatıbi, el-Muvafakat, Mısır, tsz
2. Serahsi, Usulü’s-Serahsi, Beyrut, 1393
3. Serahsi, el-Mebsut, Mısır, 1324
4. Abdulaziz el-Buhari, Şerhu Usuli’l-Pezdevi (Keşfu’l-Esrar), İstanbul, 1308
5. Ali Haydar, Düreru’l-Hükkam min Şerhi Mecelleti’l-Ahkam, İstanbul, 1330
6. Karaman, Hayreddin, İslam Hukukunda İçtihad, İstanbul, 2010
7. Yavuz, Yunus Vehbi, Hanefi Mezhebinde İçtihad Felsefesi, İstanbul, 1993
8. Abdulkerim Zeydan, el-Veciz fi Usuli’l-Fıkh, Bağdat, 1394
9. Muhammed Seyyid Bey, Fıkıh Usulü, İstanbul, 2010
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli ve klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK7 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 4 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr