1 | Dersin Adı: | İSLAM HUKUKUNDA İÇTİHAD FELSEFESİ |
2 | Dersin Kodu: | TIB6124 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. H.İbrahim Acar |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Ali KAYA, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ; Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
hacar@uludag.edu.tr 0533 359 78 84 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi 60 293 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Geçmişten günümüze uzanan içtihad-taklid tartışmalarını kavrayabilmek |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Alan bilgisi edinimi |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | İçtihad ve müçtehid kavramları, içtihadın gerekliliği ve hükmü | |
2 | Tarihi süreçte içtihat faaliyetleri (Hz. Peygamber devrinde ve Sahabe devrinde içtihad) | |
3 | Tarihi süreçte içtihat faaliyetleri (Tabiin ve müçtehid imamlar devrinde içtihad) | |
4 | Lafzın manaya konulması itibariyle hüküm çıkarma ( Has,amm,mutlak ve mukayyed,müşterek, müevvel) | |
5 | Mananın açık-kapalı olması itibariyle lafızlar | |
6 | Manaya delaleti itibariyle lafızlar | |
7 | Şeri delil olması bakımından sahabi içtihatları ve icmânın teorik ve pratik önemi. | |
8 | Feri delillerin teorik ve pratik önemi (İstihsan, ıstıslah, örf, önceki şeraitler) | |
9 | Örf ve adetlere bağlı olarak içtihadların değişmesi | |
10 | Kur’an ve Sünnetten Hüküm çıkarmada hanefilerin tatbikatı | |
11 | Delillerin tearuzu ve nesih | |
12 | Müctehidde aranan şartlar | |
13 | İctihad ile ilgili tartışmalı konular (İçtihad kapısı, İçtihat ehliyeti ve tecezzisi) | |
14 | Taklid konusundaki tartışmalar (Taklid, tek mezhebe bağlılık, mezhep değişikliği ve telfik) |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Şatıbi, el-Muvafakat, Mısır, tsz 2. Serahsi, Usulü’s-Serahsi, Beyrut, 1393 3. Serahsi, el-Mebsut, Mısır, 1324 4. Abdulaziz el-Buhari, Şerhu Usuli’l-Pezdevi (Keşfu’l-Esrar), İstanbul, 1308 5. Ali Haydar, Düreru’l-Hükkam min Şerhi Mecelleti’l-Ahkam, İstanbul, 1330 6. Karaman, Hayreddin, İslam Hukukunda İçtihad, İstanbul, 2010 7. Yavuz, Yunus Vehbi, Hanefi Mezhebinde İçtihad Felsefesi, İstanbul, 1993 8. Abdulkerim Zeydan, el-Veciz fi Usuli’l-Fıkh, Bağdat, 1394 9. Muhammed Seyyid Bey, Fıkıh Usulü, İstanbul, 2010 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Çoktan seçmeli ve klasik sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |