Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM HUKUK SOSYOLOJİSİ
1 Dersin Adı: İSLAM HUKUK SOSYOLOJİSİ
2 Dersin Kodu: TIB6162
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. M.SALİH KUMAŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ali KAYA, Prof. Dr. H. İbrahim ACAR, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ
msalihkumas@uluda.edu.tr
0 533 331 43 80
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi-60 289
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bir sosyal kurum olarak fıkhın din-toplum ilişkilerinin belirlenmesinde geçmişte oynadığı hayati rolün ortaya konulması ve günümüz açısından değerinin tespit edilmesi
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: İslam hukuku alanında yapılan çalışmalarda sosyolojik bakışın imkan ve fırsatlarından istifade edilmesi
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hukuk ve sosyoloji ilişkisini tespit etme ;
2 Hukuk sosyolojinin ortaya çıkması ve temel teorileri hakkında bilgi sahibi olma ;
3 Fıkhın oluşum sürecinde toplumsal gerçekliğin etkisini analiz etme ;
4 Din-toplum ilişkilerini düzenleyen temel kavram ve yöntemleri öğrenme ;
5 Fıkhın hukuksallaşması sürecini analiz etme ;
6 Toplumsal bütünlük olgusunu ve fıkıh düşüncesindeki yerini kavrama ;
7 Fıkhın toplumdaki işlevlerini analiz etme ;
8 Toplumsal sorunların çözülmesinde fıkhi imkanları analiz etme ;
9 Fakihin toplumdaki konumu ve işlevini analiz etme ;
10 Toplumsal değişim ile fıkıh düşüncesi arasında irtibat kurma ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Hukuk ve Sosyoloji ilişkisi
2 Hukuk sosyolojinin ortaya çıkması ve temel teorileri
3 Fıkhın Oluşum Sürecinde Toplumsal Gerçekliğin Yeri
4 Din-Toplum İlişkilerini düzenleyen temel kavram ve yöntemleri
5 Fıkhın Hukuksallaşması: Sebepler, Tezahürler
6 Fıkıh düşüncesinde toplumsal bütünlük
7 Kimlik oluşumu açısından fıkhi perspektif
8 Yaşayan Hukuk olarak Fıkıh: Uzlaştırma ve Arabuluculuk
9 Yoksulluk Sorunu ve fıkhi imkanları
10 Fıkıh ve Suç olgusu
11 Fakih ve toplum ilişkileri
12 Fakih ve siyaset ilişkileri
13 Toplumsal değişimi ve fıkıh
14 Sekülerleşme ve fıkıh
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1- M. Salih Kumaş, İslam Hukuk Sosyolojisi, Ensar Yayn.
2- Ahmet YAMAN, “Fakih ve Ahlâk -Fıkıh Etiği Üzerine Bazı Notlar-”, Usûl Dergisi, sy. 26 (2016), ss. 7-50.
3- Max WEBER , Sosyal Bilimler Metodolojisi, çev. Vefa Saygın Öğütle, 2. bs., İstanbul: Küre Yayınları, 2012.
4- Mustafa Tekin, Fıkıh Sosyolojisi, Ankara: Eskiyeni Yayınları, 2016.
5- Murat ŞİMŞEK , “Fıkıhta Dünyevileşmeye Tepki: Gazzâlî Örneği”, Uluslararası Modern Çağ ve Gazzâlî Sempozyumu, 2014, 229-41.
6- Ali ŞERİATİ , İslam Sosyolojisi, çev. Kenan Sökmen, Birleşik Yayıncılık, İstanbul, 1993.
7- Recep ŞENTÜRK , İslâm Dünyasında Modernleşme ve Toplumbilim -Türkiye ve Mısır Örneği-, 3. bs., İstanbul: İz Yayıncılık, 2016.
8- Mehmet Tevfik ÖZCAN , Hukuk Sosyolojisine Giriş, 5. bs., İstanbul: On İki Levha Yayınları, 2015.
9- Abdullah Kahraman, “Fakihin Toplumsal Rolü”, Eski Yeni: Anadolu İlahiyat Akademisi
Araştırma Dergisi, sy. 24 (2012), ss. 93-97.
10- Vejdi BİLGİN, Fakih ve Toplum, İstanbul: İz Yayıncılık, 2003.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli ve klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0
OK3 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK4 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK6 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK8 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 4
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK10 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr