1 | Dersin Adı: | İSLAM HUKUK SOSYOLOJİSİ |
2 | Dersin Kodu: | TIB6162 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. M.SALİH KUMAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Ali KAYA, Prof. Dr. H. İbrahim ACAR, Doç. Dr. Abdurrahim KOZALI, Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi M. Salih KUMAŞ msalihkumas@uluda.edu.tr 0 533 331 43 80 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi-60 289 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bir sosyal kurum olarak fıkhın din-toplum ilişkilerinin belirlenmesinde geçmişte oynadığı hayati rolün ortaya konulması ve günümüz açısından değerinin tespit edilmesi |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | İslam hukuku alanında yapılan çalışmalarda sosyolojik bakışın imkan ve fırsatlarından istifade edilmesi |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Hukuk ve Sosyoloji ilişkisi | |
2 | Hukuk sosyolojinin ortaya çıkması ve temel teorileri | |
3 | Fıkhın Oluşum Sürecinde Toplumsal Gerçekliğin Yeri | |
4 | Din-Toplum İlişkilerini düzenleyen temel kavram ve yöntemleri | |
5 | Fıkhın Hukuksallaşması: Sebepler, Tezahürler | |
6 | Fıkıh düşüncesinde toplumsal bütünlük | |
7 | Kimlik oluşumu açısından fıkhi perspektif | |
8 | Yaşayan Hukuk olarak Fıkıh: Uzlaştırma ve Arabuluculuk | |
9 | Yoksulluk Sorunu ve fıkhi imkanları | |
10 | Fıkıh ve Suç olgusu | |
11 | Fakih ve toplum ilişkileri | |
12 | Fakih ve siyaset ilişkileri | |
13 | Toplumsal değişimi ve fıkıh | |
14 | Sekülerleşme ve fıkıh |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1- M. Salih Kumaş, İslam Hukuk Sosyolojisi, Ensar Yayn. 2- Ahmet YAMAN, “Fakih ve Ahlâk -Fıkıh Etiği Üzerine Bazı Notlar-”, Usûl Dergisi, sy. 26 (2016), ss. 7-50. 3- Max WEBER , Sosyal Bilimler Metodolojisi, çev. Vefa Saygın Öğütle, 2. bs., İstanbul: Küre Yayınları, 2012. 4- Mustafa Tekin, Fıkıh Sosyolojisi, Ankara: Eskiyeni Yayınları, 2016. 5- Murat ŞİMŞEK , “Fıkıhta Dünyevileşmeye Tepki: Gazzâlî Örneği”, Uluslararası Modern Çağ ve Gazzâlî Sempozyumu, 2014, 229-41. 6- Ali ŞERİATİ , İslam Sosyolojisi, çev. Kenan Sökmen, Birleşik Yayıncılık, İstanbul, 1993. 7- Recep ŞENTÜRK , İslâm Dünyasında Modernleşme ve Toplumbilim -Türkiye ve Mısır Örneği-, 3. bs., İstanbul: İz Yayıncılık, 2016. 8- Mehmet Tevfik ÖZCAN , Hukuk Sosyolojisine Giriş, 5. bs., İstanbul: On İki Levha Yayınları, 2015. 9- Abdullah Kahraman, “Fakihin Toplumsal Rolü”, Eski Yeni: Anadolu İlahiyat Akademisi Araştırma Dergisi, sy. 24 (2012), ss. 93-97. 10- Vejdi BİLGİN, Fakih ve Toplum, İstanbul: İz Yayıncılık, 2003. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Çoktan seçmeli ve klasik sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |