Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MUKAYESELİ KLASİK FIKIH USULÜ METİNLERİ
1 Dersin Adı: MUKAYESELİ KLASİK FIKIH USULÜ METİNLERİ
2 Dersin Kodu: TIB6151
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EREN GÜNDÜZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ali Kaya, Prof. Dr. Halil İbrahim Acar, Doç. Dr. Abdürrahim Kozalı, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih Kumaş, Dr. Öğr. Üyesi Eren Gündüz
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: alikaya@uludag.edu.tr,
0 224 243 10 66/60 133, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Fıkıh metodolojisini, Usul-i fıkıh metinlerinin dilsel, kavramsal, yapısal özelliklerini ve konularını derinlikli olarak tanımak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Klasik fıkıh usulü metinlerini okuma ve yorumlama becerisi kazandırır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Fıkıh usulü metinlerinin özelliklerini kavrayabilme;
2 Fıkıh usulü kavramları hakkında fikir edinebilme;
3 Fıkıh usulü konularının işleniş biçimini fark edebilme;
4 Hüküm kaynakları hakkında bilgi edinebilme;
5 Hüküm kavramını ve türlerini ayırt edebilme;
6 Yürürlükten kaldırılan hükümleri açıklayabilme ;
7 Asli kaynaklar olan Kur’an ve sünnetin teşri kaynağı olarak özelliklerini kavrayabilme;
8 Fıkhî akıl yürütme yönteminin ilk türü olan ictihad faaliyetiyle mantık arasındaki ortak noktaları fark edebilme;
9 Fıkıh usûlünü genel sistematiği ve işleyişini örnek alarak günümüz şartlarına göre yorumlayabilme;
10 Fıkıh usûlü ilminin geçirdiği tarihi değişimi ve gelişimi, eserlerden hareketle fark edebilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İçtihadın Epistomolojik değeri
2 Fıkıh usulünün bölümleri
3 Hüküm kaynağı olarak Sünnet
4 Hüküm kaynağı olarak Hz. Peygamberin fiilleri
5 Hüküm kaynağı olarak icma
6 Hüküm kaynağı olarak kıyas
7 Kıyas karşıtları
8 Hüküm kaynağı olarak Seddi Zerâi’
9 Hüküm koyma yöntemi olarak istidlal
10 Hükmün gereği olarak nehiy
11 Nesih
12 Lafız Anlam ilişkisi
13 Anlam yorum ilişkisi
14 İctihad ve taklid
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Gazzali, el-Mustasfa, Cidde tsz.
2. Serahsî, Usulü’s-Serahsî, Beyrut 1996.
3. Şevkani, İrşadü’l-Fuhul, Beyrut 1992.
4. İmam Şafiî, er-Risale, Kahire 1979.
5. Cessas, Usulü’l-Fıkh, İstanbul 1994.
6. İbn Hazm, el-İhkam fi Usuli’l-Ahkam, Kahire 1970.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı sınav, açık uçlu seçmeli sorular
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 12 168
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 212
Toplam İş Yükü / 30 saat 7,07
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 0 0 0 0 0 0 0 4 5 0 0
OK2 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 5 4 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 4
OK10 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr