Ders Öğretim Planı
MUKAYESELİ KLASİK FIKIH USULÜ METİNLERİ
| 1 |
Dersin Adı: |
MUKAYESELİ KLASİK FIKIH USULÜ METİNLERİ |
| 2 |
Dersin Kodu: |
TIB6151 |
| 3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
| 4 |
Dersin Seviyesi: |
Doktora |
| 5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
1 |
| 6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
1 |
| 7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
7 |
| 8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
3 |
| 9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
| 10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
| 11 |
Dersin Önkoşulu |
Yok |
| 12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
| 13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
| 14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
| 15 |
Dersin Koordinatörü: |
Doç. Dr. EREN GÜNDÜZ |
| 16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof. Dr. Ali Kaya, Prof. Dr. Halil İbrahim Acar, Doç. Dr. Abdürrahim Kozalı, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih Kumaş, Dr. Öğr. Üyesi Eren Gündüz |
| 17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
alikaya@uludag.edu.tr, 0 224 243 10 66/60 133, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi |
| 18 |
Dersin Web Adresi: |
|
| 19 |
Dersin Amacı |
Fıkıh metodolojisini, Usul-i fıkıh metinlerinin dilsel, kavramsal, yapısal özelliklerini ve konularını derinlikli olarak tanımak |
| 20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
Klasik fıkıh usulü metinlerini okuma ve yorumlama becerisi kazandırır. |
| 21 |
Ders Öğrenme Kazanımları |
| 1 |
Fıkıh usulü metinlerinin özelliklerini kavrayabilme;
|
| 2 |
Fıkıh usulü kavramları hakkında fikir edinebilme;
|
| 3 |
Fıkıh usulü konularının işleniş biçimini fark edebilme;
|
| 4 |
Hüküm kaynakları hakkında bilgi edinebilme;
|
| 5 |
Hüküm kavramını ve türlerini ayırt edebilme;
|
| 6 |
Yürürlükten kaldırılan hükümleri açıklayabilme ;
|
| 7 |
Asli kaynaklar olan Kur’an ve sünnetin teşri kaynağı olarak özelliklerini kavrayabilme;
|
| 8 |
Fıkhî akıl yürütme yönteminin ilk türü olan ictihad faaliyetiyle mantık arasındaki ortak noktaları fark edebilme;
|
| 9 |
Fıkıh usûlünü genel sistematiği ve işleyişini örnek alarak günümüz şartlarına göre yorumlayabilme;
|
| 10 |
Fıkıh usûlü ilminin geçirdiği tarihi değişimi ve gelişimi, eserlerden hareketle fark edebilme;
|
|
| Hafta |
Teori |
Uygulama |
| 1 |
İçtihadın Epistomolojik değeri |
|
| 2 |
Fıkıh usulünün bölümleri |
|
| 3 |
Hüküm kaynağı olarak Sünnet |
|
| 4 |
Hüküm kaynağı olarak Hz. Peygamberin fiilleri |
|
| 5 |
Hüküm kaynağı olarak icma |
|
| 6 |
Hüküm kaynağı olarak kıyas |
|
| 7 |
Kıyas karşıtları |
|
| 8 |
Hüküm kaynağı olarak Seddi Zerâi’ |
|
| 9 |
Hüküm koyma yöntemi olarak istidlal |
|
| 10 |
Hükmün gereği olarak nehiy |
|
| 11 |
Nesih |
|
| 12 |
Lafız Anlam ilişkisi |
|
| 13 |
Anlam yorum ilişkisi |
|
| 14 |
İctihad ve taklid |
|
| 23 |
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Gazzali, el-Mustasfa, Cidde tsz. 2. Serahsî, Usulü’s-Serahsî, Beyrut 1996. 3. Şevkani, İrşadü’l-Fuhul, Beyrut 1992. 4. İmam Şafiî, er-Risale, Kahire 1979. 5. Cessas, Usulü’l-Fıkh, İstanbul 1994. 6. İbn Hazm, el-İhkam fi Usuli’l-Ahkam, Kahire 1970. |
| 24 |
Değerlendirme |
|
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYISI |
KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav |
0 |
0 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
| Yıl sonu Sınavı |
1 |
100 |
| Toplam |
1 |
100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı |
0 |
| Finalin BAşarıya Oranı |
100 |
| Toplam |
100 |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları |
Yazılı sınav, açık uçlu seçmeli sorular |
| Açıklama |
|
| 25 |
|
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik |
SAYISI |
Süresi [Saat] |
Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler |
14 |
3 |
42 |
| Uygulamalı Dersler |
0 |
0 |
0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
12 |
168 |
| Ödevler |
0 |
0 |
0 |
| Projeler |
0 |
0 |
0 |
| Arazi Çalışmaları |
0 |
0 |
0 |
| Arasınavlar |
0 |
0 |
0 |
| Diğer |
0 |
0 |
0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavları |
1 |
2 |
2 |
| Toplam İş Yükü |
|
|
212 |
| Toplam İş Yükü / 30 saat |
|
|
7,07 |
| Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |
| 26 |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU |
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
PY9
|
PY10
|
PY11
|
PY12
|
|
OK1
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
5
|
0
|
0
|
|
OK2
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
OK3
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
OK4
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
OK5
|
0
|
5
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
OK6
|
0
|
0
|
5
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
OK7
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
OK8
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
|
OK9
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
4
|
|
OK10
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
| ÖK: Öğrenim Kazanımları |
PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: |
1 Çok Düşük |
2 Düşük |
3 Orta |
4 Yüksek |
5 Çok Yüksek |