Prof. Dr. Ali Kaya, Prof. Dr. Halil İbrahim Acar, Doç. Dr. Abdürrahim Kozalı, Dr. Öğr. Üyesi M. Salih Kumaş
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
egunduz@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Modern fıkıh literatürünü klasik fıkıh literatürüyle ve çağımız sorunlarıyla ilişkisi açısından tanıma ve bunlardan yararlanma becerisi kazandırmaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Modern fıkıh literatürünü okuma yorumlama becerisi kazandırır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
1
Fıkıh usulü metinlerinin özelliklerini kavrayabilme
;
2
Fıkıh usulü kavramları hakkında fikir edinebilme;
3
Fıkıh usulü konularının işleniş biçimini fark edebilme;
4
Hüküm kaynakları hakkında bilgi edinebilme;
5
Hüküm kavramını ve türlerini ayırt edebilme;
6
Yürürlükten kaldırılan hükümleri açıklayabilme;
7
Asli kaynaklar olan Kur’an ve sünnetin teşri kaynağı olarak özelliklerini kavrayabilme;
8
Fıkhî akıl yürütme yönteminin ilk türü olan ictihad faaliyetiyle mantık arasındaki ortak noktaları fark edebilme;
9
Fıkıh usûlünü genel sistematiği ve işleyişini örnek alarak günümüz şartlarına göre yorumlayabilme;
10
Fıkıh usûlü ilminin geçirdiği tarihi değişimi ve gelişimi, eserlerden hareketle fark edebilme;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Fıkhın dönemleri ve modern dönemin genel özellikleri
2
Kanunlaştırma Çalışmaları ve Mecelle
3
Hukuk-i Aile Kararnamesi ve Ahval-i Şahsiyye alanındaki diğer yeni kanun çalışmaları
4
Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde yapılan İslam hukuku çalışmaları
5
Arap dünyasında yapılan İslam hukuku çalışmaları: Mustafa Ahmed ez-Zerka ve el-Fıkhu'l-İslâmî fî Sevbihi'l-Cedîd adlı Eseri
6
Mısırda Yapılan İslam Hukuku Çalışmaları
7
Lübnan'da Yapılan İslam Hukuku Çalışmaları
8
Batı'da Yapılan İslam Hukuku Çalışmaları
9
Modern fıkıh metinlerde akitler teorisi
10
Modern fıkıh metinlerinde mal ve mülkiyet teorisi
11
Modern metinlerinde hak teorisi
12
Modern fıkıh metinlerinde ehliyet teorisi
13
Modern fıkıh metinlerinde borçlar teorisi
14
Modern fıkıh metinlerinde örf teorisi
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
İslam Hukuk Tarihi, Hayrettin Karaman, Mecelle-i Ahkam-ı Adliye, A. Cevdet Paşa, Hukuk-i Aile Kararnamesi el-Fıkhu'l-İslami fî Sevbihi'l-Cedîd, M. Ahmed ez-Zerkâ en-Nazariyyetü'l-Amme li'l-Mucebat ve'l-Ukud fi'l-Fıkhi'l-İslami, Subhî Mahmasanî Ahkamul-Muamelati'ş-Şeriyye, Alî el-Hafîf
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Yazılı sınav, açık uçlu sorular
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
10
140
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
2
2
Toplam İş Yükü
184
Toplam İş Yükü / 30 saat
6,13
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU