| 1 | Dersin Adı: | MUKAYESELİ KLASİK FIKIH METİNLERİ |
| 2 | Dersin Kodu: | TIB5125 |
| 3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
| 4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe |
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. EREN GÜNDÜZ |
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. Ali Kaya, Prof. Dr. Halil İbrahim Acar, Doç. Dr. Abdürrahim Kozalı, Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Salih Kumaş |
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | egunduz@uludag.edu.tr |
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | Klasik dönemlerde kaleme alınmış fıkhi eserleri dil, üslup, içerik ve metodolojisi bakımından karşılaştırabilecek donanıma sahip olabilmek |
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Klasik fıkıh metinlerini anlama ve yorumlama becerisi kazandırır. |
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
| 22 | Dersin İçeriği |
| Hafta | Teori | Uygulama |
| 1 | Klasik fıkıh metni kavramı ve klasik fıkıh metinlerinin oluşumu | |
| 2 | Sünni ve sünni olmayan fıkıh mezheplerinin başlıca temel fıkıh metinleri | |
| 3 | Klasik fıkıh metinlerini okuma yöntemleri ve mukayeseli inceleme | |
| 4 | Klasik fıkıh metinlerinin mezhep farkı bakımından mukayesesi | |
| 5 | Klasik fıkıh metinlerinin dönem farkı bakımından mukayesesi | |
| 6 | Klasik fıkıh metinlerinin fıkıh havzası farkı bakımından mukayesesi | |
| 7 | Klasik fıkıh metinlerinin ilim geleneği/silsilesi farkı bakımından mukayesesi | |
| 8 | Klasik fıkıh metinlerinin telif türü farkı bakımından mukayesesi | |
| 9 | Klasik fıkıh metinlerinin itikadi mezheplerle ilişkisi bakımından mukayesesi | |
| 10 | Klasik fıkıh metinlerinin konu tasnifi bakımından mukayesesi | |
| 11 | Klasik fıkıh metinlerinin dil ve üslup bakımından mukayesesi | |
| 12 | Klasik fıkıh metinlerinin kaynak değeri bakımından karşılaştırılması | |
| 13 | Klasik fıkıh metinlerinin işlev farkı bakımından mukayesesi | |
| 14 | Metin, şerh, haşiye ve talik gibi türleri bakımından klasik fıkıh kitapları |
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1.Muhammed b. Hasen Eş-Şeybâni, el-Câmiu'l-Kebir. 2. Malik b. Enes, el-Muvatta. 3. Muhammed b. İdris eş-Şâfiî, el-Ümm, I-XI. 4. Şemsüddin Ebu Bekr es-Serahsi, el-Mebsut, I-XXX, 5. Mergînânî, el-Hidâye Şerhu Bidâyeti’l-Mübtedi, II-IV. 6. İbn Rüşd, Bidayetü’l-Müctehid, İstanbul, 1985. 7. Muvaffakuddin İbn Kudame, el-Muğni, I-XV. 8. Ebu Zekeriya Muhyiddin en-Nevevi, el-Mecmu 9. Bedâi', Kâsânî 10. Şemmâhî, Kitâbu'l-îzâh 11. İbn Hazm, Muhallâ 12. İbnü'l-Murteza, el-Ezhâr 13. Muhakkık el-Hillî, Şerâyiu'l-İslâm |
| 24 | Değerlendirme |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 |
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 1 | 100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Yazılı sınav, açık uçlu seçmeli sorular | |
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
| Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
| Ödevler | 0 | 0 | 0 |
| Projeler | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
| Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 184 | ||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | 6,13 | ||
| Dersin AKTS Kredisi | 6 |
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |