Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MUKAYESELİ KLASİK FIKIH METİNLERİ
1 Dersin Adı: MUKAYESELİ KLASİK FIKIH METİNLERİ
2 Dersin Kodu: TIB5125
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EREN GÜNDÜZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Ali Kaya, Prof. Dr. Halil İbrahim Acar, Doç. Dr. Abdürrahim Kozalı, Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Salih Kumaş
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: egunduz@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Klasik dönemlerde kaleme alınmış fıkhi eserleri dil, üslup, içerik ve metodolojisi bakımından karşılaştırabilecek donanıma sahip olabilmek
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Klasik fıkıh metinlerini anlama ve yorumlama becerisi kazandırır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Klasik fıkıh metinlerini bağımsız olarak okuyabilme;
2 Geleneksel fıkıh öğretisini oluşturan klasik fıkıh kitaplarını tanıyabilme;
3 Uzmanlık alanıyla ilgili metinleri anlayarak yorumlayabilme;
4 Klasik fıkıh metinlerinin ortak özelliklerini fark edebilme;
5 Fıkıh ilminin gelişim sürecindeki değişimi fıkıh metinleri üzerinden fark edebilme;
6 Klasik fıkıh kitaplarının metin, şerh, haşiye ve talik gibi çeşitli türleri arasındaki ilişkileri fark edebilme;
7 Klasik fıkıh metinlerinden elde ettiği verilerden hareketle geçmiş dönem İslam toplumu ile günümüz Müslüman halkı arasında benzerlikler kurabilme;
8 Günümüz fıkıh problemleri ile klasik fıkıh metinleri arasında ilişki kurabilme;
9 Sünni, şii ve diğer mezheplerin fıkıh metinleri arasında mukayese yapabilme;
10 Sünni fıkıh ekolleri arasındaki farklılıkları fıkıh metinleri aracılığıyla açıklayıp yorumlayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Klasik fıkıh metni kavramı ve klasik fıkıh metinlerinin oluşumu
2 Sünni ve sünni olmayan fıkıh mezheplerinin başlıca temel fıkıh metinleri
3 Klasik fıkıh metinlerini okuma yöntemleri ve mukayeseli inceleme
4 Klasik fıkıh metinlerinin mezhep farkı bakımından mukayesesi
5 Klasik fıkıh metinlerinin dönem farkı bakımından mukayesesi
6 Klasik fıkıh metinlerinin fıkıh havzası farkı bakımından mukayesesi
7 Klasik fıkıh metinlerinin ilim geleneği/silsilesi farkı bakımından mukayesesi
8 Klasik fıkıh metinlerinin telif türü farkı bakımından mukayesesi
9 Klasik fıkıh metinlerinin itikadi mezheplerle ilişkisi bakımından mukayesesi
10 Klasik fıkıh metinlerinin konu tasnifi bakımından mukayesesi
11 Klasik fıkıh metinlerinin dil ve üslup bakımından mukayesesi
12 Klasik fıkıh metinlerinin kaynak değeri bakımından karşılaştırılması
13 Klasik fıkıh metinlerinin işlev farkı bakımından mukayesesi
14 Metin, şerh, haşiye ve talik gibi türleri bakımından klasik fıkıh kitapları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1.Muhammed b. Hasen Eş-Şeybâni, el-Câmiu'l-Kebir.
2. Malik b. Enes, el-Muvatta.
3. Muhammed b. İdris eş-Şâfiî, el-Ümm, I-XI.
4. Şemsüddin Ebu Bekr es-Serahsi, el-Mebsut, I-XXX,
5. Mergînânî, el-Hidâye Şerhu Bidâyeti’l-Mübtedi, II-IV.
6. İbn Rüşd, Bidayetü’l-Müctehid, İstanbul, 1985.
7. Muvaffakuddin İbn Kudame, el-Muğni, I-XV.
8. Ebu Zekeriya Muhyiddin en-Nevevi, el-Mecmu
9. Bedâi', Kâsânî
10. Şemmâhî, Kitâbu'l-îzâh
11. İbn Hazm, Muhallâ
12. İbnü'l-Murteza, el-Ezhâr
13. Muhakkık el-Hillî, Şerâyiu'l-İslâm
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı sınav, açık uçlu seçmeli sorular
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 184
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,13
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 5 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 4 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 4 0
OK7 0 0 3 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
OK9 0 4 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
OK10 4 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr