1 | Dersin Adı: | İLKOKULDA REHBERLİK UYGULAMALARI |
2 | Dersin Kodu: | SIN6101 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ASUDE BİLGİN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok. |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Asude Bilgin asudebilgin@uludag.edu.tr 0224 2942283 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ilköğretimdeki rehberlik uygulamalarının, öğrenme etkinlikleri, program geliştirme ve okul yönetimi üzerindeki önem ve işlevine yönelik bilgi, anlayış ve tutum geliştirmelerine katkıda bulunmaktır. Bu ders ayrıca öğrencileri uygulamalardaki güncel sorunları yansıtan bir araştırma raporu yazmaya motive etmeyi amaçlamaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu dersi alan öğrenciler ilkokullarda yürütülen rehberlik uygulamaları hakkında bilgi ve deneyim edinerek mesleki yaşamlarında rehberliğe ihtiyaç duyacak öğrencilerine yönelik farkındalık becerisi kazanacaklardır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Çağdaş eğitimde öğrenci kişilik hizmetlerinin yeri ve önemi öğrenci kişilik hizmetleri içinde rehberlik kavramının tanıtılması. | |
2 | Rehberliğin kapsadığı hizmetler (bireyi tanıma, bilgi verme, psikolojik danışma, yerleştirme, izleme), rehberliğin öğretimle ilişkisi, rehberliğin ortaya çıkmasını gerektiren gelişmeler. | |
3 | Rehberlik anlayışındaki gelişmeler: Parsonian model, eğitim süreci ile kaynaştırılmış rehberlik anlayışı, klinik yaklaşım (özellik-faktör yaklaşımı), karar vermeye yardım süreci olarak rehberlik ve gelişimsel rehberlik. Çağdaş rehberlik hizmetlerine gelişimsel yaklaşım. | |
4 | Türkiye’de rehberliğin tarihçesi, rehberliğin temel ilkeleri, | |
5 | Rehberlikte başlıca hizmet türleri: Birey sayısına göre, temel işlevlerine göre, hizmet alanlarına göre, problem alanlarına göre, eğitim kademelerine göre rehberlik. | |
6 | Bireyi tanıma; Fiziksel, bilişsel, duygusal, toplumsal ve cinsel özellikler ve gelişim süreçlerinin açıklanması. | |
7 | Bireyi tanıma teknikleri: Test teknikler. Yetenek, başarı, kişilik, ilgi ve tutum testleri. Rehberlikte kullanılan başlıca testler. | |
8 | Bireyi tanıma teknikleri: Test dışı teknikler. Gözlem, otobiyografi, sosyometri, kimdir bu tekniği, problem tarama tekniği, vaka incelemesi ve toplu dosya. | |
9 | Bilgi verme: Eğitsel rehberlik. Okul ve çevresi, verimli ders çalışma yöntemleri, üst eğitim kurumları hakkında bilgi verme. | |
10 | Bilgi verme: Mesleki rehberlik. Meslek rehberliğinde belli başlı yaklaşımlar. Özellik faktör kuramı, psikoanalitik yaklaşım, Roe’nun ihtiyaçlar kuramı, Holland’ın kuramı. | |
11 | Ginzberg ve Super’ın mesleki gelişim kuramları. Meslekler hakkında bilgi. | |
12 | Bilgi verme: Kişisel rehberlik. Belli başlı kişilik kuramları aracılığıyla kişilik gelişimini açıklama ve tartışma | |
13 | Dönem sunuları: Öğrencilerin geliştirdiği özgün rehberlik tekniklerini paylaşmaları. | |
14 | Dönem sunularının devamı ve sonrasında genel değerlendirme tartışmaları. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Kuzgun, Y. Rehberlik ve Psikolojik Danışma (2019). Psikolojik Danışma ve Rehberlik(15. Basım), Nobel Yayın Dağıtım. . Yeşilyaprak, B. (2001). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Nobel Yayın Dağıtım. Can, G. (ed) (2003)..Pegem Yayıncılık. Selçuk, Z. ve Güner, N. (2001) Sınıf içi rehberlik etkinlikleri. Pegem Yayıncılık. Erkan, S. (1997). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Pegem Yayıncılık. http//:www.meb.gov.tr İlköğretimde Rehberlik - Yıldız Kuzgun - Nobel Kitabevi Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Rehberlik-Esra İşmen Gazioğlu, Şengül Mertol İlgar, Pegem A Yayıncılık; Eğitimde Rehberlik Hizmetleri- Binnur Yeşilyaprak Nobel Yayın Dağıtım; Eğitim : Rehberlik, Danışmanlık Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarının Hazırlanması-Serdar Erkan Pegem A Yayıncılık; Eğitim : Rehberlik, Danışmanlık Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları- Ziya Selçuk, Pegem A Yayıncılık Elektronik kaynaklar |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 40 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 15 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bireysel sunular ve dönem sonu sınavı | |
Açıklama | Mutlak değerlendirme yapılmaktadır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 4 | 40 |
Ödevler | 14 | 10 | 140 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 242 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 8,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |