Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İLKOKULDA REHBERLİK UYGULAMALARI
1 Dersin Adı: İLKOKULDA REHBERLİK UYGULAMALARI
2 Dersin Kodu: SIN6101
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ASUDE BİLGİN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yok.
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Asude Bilgin
asudebilgin@uludag.edu.tr
0224 2942283
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin ilköğretimdeki rehberlik uygulamalarının, öğrenme etkinlikleri, program geliştirme ve okul yönetimi üzerindeki önem ve işlevine yönelik bilgi, anlayış ve tutum geliştirmelerine katkıda bulunmaktır. Bu ders ayrıca öğrencileri uygulamalardaki güncel sorunları yansıtan bir araştırma raporu yazmaya motive etmeyi amaçlamaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Bu dersi alan öğrenciler ilkokullarda yürütülen rehberlik uygulamaları hakkında bilgi ve deneyim edinerek mesleki yaşamlarında rehberliğe ihtiyaç duyacak öğrencilerine yönelik farkındalık becerisi kazanacaklardır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İlköğretimde rehberlik uygulamalarının amacını ve önemini kavrar. ;
2 İlköğretim rehberlik uygulamalarında öğretmenin rolünün önemini kavrar.;
3 Öğretim programları ile rehberlik uygulamaları arasındaki ilişkiyi kavrama ve değerlendirebilir.;
4 İlköğretimde rehberlik uygulamalarında karşılaşılan sorunları analiz edebilir.;
5 İlköğretim rehberlik uygulamaları ile uyumlu öğrenme ve öğretme etkinliklerini alanında uygulayabilir.;
6 İş2. 3. ve 4. kazanımlar doğrultusunda uygulamalardaki güncel sorunlarla ilgili bir araştırma yapma ve rapor yazabilir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Çağdaş eğitimde öğrenci kişilik hizmetlerinin yeri ve önemi öğrenci kişilik hizmetleri içinde rehberlik kavramının tanıtılması.
2 Rehberliğin kapsadığı hizmetler (bireyi tanıma, bilgi verme, psikolojik danışma, yerleştirme, izleme), rehberliğin öğretimle ilişkisi, rehberliğin ortaya çıkmasını gerektiren gelişmeler.
3 Rehberlik anlayışındaki gelişmeler: Parsonian model, eğitim süreci ile kaynaştırılmış rehberlik anlayışı, klinik yaklaşım (özellik-faktör yaklaşımı), karar vermeye yardım süreci olarak rehberlik ve gelişimsel rehberlik. Çağdaş rehberlik hizmetlerine gelişimsel yaklaşım.
4 Türkiye’de rehberliğin tarihçesi, rehberliğin temel ilkeleri,
5 Rehberlikte başlıca hizmet türleri: Birey sayısına göre, temel işlevlerine göre, hizmet alanlarına göre, problem alanlarına göre, eğitim kademelerine göre rehberlik.
6 Bireyi tanıma; Fiziksel, bilişsel, duygusal, toplumsal ve cinsel özellikler ve gelişim süreçlerinin açıklanması.
7 Bireyi tanıma teknikleri: Test teknikler. Yetenek, başarı, kişilik, ilgi ve tutum testleri. Rehberlikte kullanılan başlıca testler.
8 Bireyi tanıma teknikleri: Test dışı teknikler. Gözlem, otobiyografi, sosyometri, kimdir bu tekniği, problem tarama tekniği, vaka incelemesi ve toplu dosya.
9 Bilgi verme: Eğitsel rehberlik. Okul ve çevresi, verimli ders çalışma yöntemleri, üst eğitim kurumları hakkında bilgi verme.
10 Bilgi verme: Mesleki rehberlik. Meslek rehberliğinde belli başlı yaklaşımlar. Özellik faktör kuramı, psikoanalitik yaklaşım, Roe’nun ihtiyaçlar kuramı, Holland’ın kuramı.
11 Ginzberg ve Super’ın mesleki gelişim kuramları. Meslekler hakkında bilgi.
12 Bilgi verme: Kişisel rehberlik. Belli başlı kişilik kuramları aracılığıyla kişilik gelişimini açıklama ve tartışma
13 Dönem sunuları: Öğrencilerin geliştirdiği özgün rehberlik tekniklerini paylaşmaları.
14 Dönem sunularının devamı ve sonrasında genel değerlendirme tartışmaları.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Kuzgun, Y. Rehberlik ve Psikolojik Danışma (2019). Psikolojik Danışma ve Rehberlik(15. Basım), Nobel Yayın Dağıtım. .
Yeşilyaprak, B. (2001). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Nobel Yayın Dağıtım.
Can, G. (ed) (2003)..Pegem Yayıncılık.
Selçuk, Z. ve Güner, N. (2001) Sınıf içi rehberlik etkinlikleri. Pegem Yayıncılık.
Erkan, S. (1997). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Pegem Yayıncılık.
http//:www.meb.gov.tr
İlköğretimde Rehberlik - Yıldız Kuzgun - Nobel Kitabevi
Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Rehberlik-Esra İşmen Gazioğlu, Şengül Mertol İlgar,
Pegem A Yayıncılık;
Eğitimde Rehberlik Hizmetleri- Binnur Yeşilyaprak
Nobel Yayın Dağıtım; Eğitim : Rehberlik, Danışmanlık
Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programlarının Hazırlanması-Serdar Erkan
Pegem A Yayıncılık; Eğitim : Rehberlik, Danışmanlık
Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları- Ziya Selçuk, Pegem A Yayıncılık
Elektronik kaynaklar

24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 14 40
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 15 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bireysel sunular ve dönem sonu sınavı
Açıklama Mutlak değerlendirme yapılmaktadır.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ödevler 14 10 140
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 242
Toplam İş Yükü / 30 saat 8,07
Dersin AKTS Kredisi 8
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6
OK1 4 1 3 1 1 2
OK2 1 3 1 2 2 2
OK3 2 1 2 1 1 2
OK4 2 1 2 2 1 2
OK5 2 2 1 1 2 1
OK6 2 2 1 1 1 2
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr