Prof. Dr. şükrü ADA Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok +90 (224) 294 21 92 sukruada@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Eğitim ve ekonomi arasındaki ilişkiyi ekonomi teorileri ve kavramları bağlamında açıklamak ve eğitim planlamasının boyutları konusunda bilgi, beceri ve tutum kazandırmayı amaçlar.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Eğitim yöneticisi ve okul yöneticisinin ekonomi kavramını eğitim örgütleri bakımından değerliliğini algılayabilmesi.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Eğitim ekonomisine ilişkin temel kavramları açıklar.;
2
Eğitim ve ekonomi arasındaki ilişkiyi açıklar.;
3
Beşeri sermayenin etkinliğini ve beşeri sermayeye ilişkin yaklaşımları açıklar.;
4
Eğitim yatırımlarının önemini yatırım değerlendirme yöntemleri bağlamında açıklar.;
5
Ekonomik büyüme ve kalkınma ile eğitim arasındaki ilişkiyi kurar.;
6
Eğitim sisteminin ekonomi boyutunu kavrar.;
7
Finansman modellerini eğitim kurumlarının ekonomik işleyişine uyarlayabilir.;
8
Eğitim planlaması modellerini eğitimde kalite geliştirme çerçevesinde değerlendirir.;
9
İnsan gücü planlaması ve istihdam arasında ilişki kurar.;
10
Türk eğitim sisteminin planlama ve ekonomik sorunlarını, sistem kuramı çerçevesinde değerlendirir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Eğitim ekonomisine ilişkin temel kavramlar
2
Eğitim ve kalkınma ilişkisi
3
Eğitimin ekonomisi kuramları
4
Beşeri sermaye ve eğitim
5
Eğitimin maliyeti
6
Eğitim finansmanı
7
Eğitim yatırımları
8
Ekonomik büyüme ve kalkınmada eğitimin rolü
9
Eğitimde maliyeti düşürmede alternatif yaklaşımlar
10
Eğitimde özelleştirme
11
Eğitimin bireysel ve sosyal getirileri
12
Eğitimde stratejik planlama
13
Okula dayalı planlama ve ekonomi
14
Genel Değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Adem, M. (1993) Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı, Ankara Ün. Yayını. Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık. Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Gümüş, E., Şişman, M. (2014). Eğitim Ekonomisi ve Planlaması. Ankara: Pegem Akademi. Hesapçıoğlu, M. (2001) İnsan Kaynakları Yönetimi ve Ekonomisi, İstanbul: Beta Yayıncılık. Karakütük, K. (2016). Eğitim Planlaması, Ankara: Pegem Akademi. Levent, E. (2005). Türkiye’de İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi ve Eğitim Planlaması. Ankara: Nobel Yayınları Sağır, M ve Yirci R.(2020). Eğitim Ekonomisi ve Planlama. Pegem Akademi
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
30
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
30
Yıl sonu Sınavı
1
40
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
60
Finalin BAşarıya Oranı
40
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Ara ve yarıyıl sonu sınavlarında çoktan seçmeli sınavlar yapılacaktır.
Açıklama
Bağıl değerlendirme yapılacaktır.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
0
0
0
Ödevler
1
30
30
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
30
30
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
50
50
Toplam İş Yükü
182
Toplam İş Yükü / 30 saat
5,07
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU