Doç.Dr. Şehnaz BALTACI sehnazbg@uludag.edu.tr 224 2942216 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, A Blok, BÖTE Bölümü, 16059 Nilüfer,Bursa
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Nitel araştırmanın temel özelliklerini ve çeşitli yöntemleri konusunda kavramsal bir temel oluşturmaya, diğer taraftan çeşitli araştırmalardan verilen örneklerle çok boyutlu ve karmaşık olan nitel araştırma sürecini anlaşılır hale getirmeye çalışmaktadır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu derse katılanlar akademik çalışma yaparken kullanacakları nitel araştırma tekniklerini ve etik süreçleri öğrenerek kendi bilgi ve deneyimlerini işin içine katarak alanlarına değer katacak bilimsel ürünler ortaya koyma becerisi edinecektir. Bu beceriler mesleki hayatlarında karşılaştıkları sorunları derinlemesine araştırma, sorunlara çözüm bulma, farklı gruplarla tartışma ve paylaşım içinde olmalarında onlara faydalı olacaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Nitel araştırmanın temel özelliklerini kavrayabilmek;
2
Nitel araştırma türlerini ve sürecini bilmek;
3
Nitel araştırma yöntemleri ile veri toplayabilmek ve çalışmayı yürütebilmek;
4
Bir problem durumu için nitel bir araştırma önerisi oluşturabilmek;
5
Nitel araştırmadan elde edilen verileri analiz edebilmek ve yorumlayabilmek;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri
2
Nitel veri analizini nicel veri analizinden ayıran hususlar.
3
Nitel veri nedir? Nitel veri analizinin temel prensipleri nelerdir?
4
Nitel veri analizinde araştırmacının rolü
5
Yaygın kullanılan nitel veri analiz türleri ve temel dayanakları.
6
Nitel Araştırmada Örneklem
7
Görüşme ve odak grup görüşme teknikleri ve analiz yöntemleri
8
Gözlem veri toplama aracı ve analiz yöntemi
9
Doküman analizi ve analiz yöntemi
10
Betimsel analiz işlem basamakları. Çeşitli kuramsal yaklaşımlar.
11
İçerik analizi işlem basamakları. Çeşitli kuramsal yaklaşımlar.
12
Tematik analiz işlem basamakları. Çeşitli kuramsal yaklaşımlar.
13
Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenilirlik
14
Örnek olay çalışması
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Miles and Huberman, Nitel veri analizi Johnny Saldana, Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı John W. Creswell, Nitel Araştırmacılar İçin 30 Temel Beceri Güler, Halıcıoğlu Taşgın, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Yıldırım ve Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. John W. Creswell, Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
4
40
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
5
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Yansıtma raporları ve sunumlar
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
12
2
24
Ödevler
4
4
16
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
22
22
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU