Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAP TARİHİ
1 Dersin Adı: ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAP TARİHİ
2 Dersin Kodu: ATA103
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 0
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. TURGAY AKKUŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Bölüm Başkanlığı tarafından görevlendirilen öğretim elemanları.
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: AİİT Bölüm Başkanı
Adres: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölüm Başkanlığı, Fen-Edebiyat Fakültesi, Sosyal Bölümler Binası, Görükle, 16059 Bursa
E-posta: devrimtarihi@uludag.edu.tr
Telefon: 0 224 2942820
18 Dersin Web Adresi: http://devrimtarihi.uludag.edu.tr/
19 Dersin Amacı Bu ders ilk olarak, Türk Devrim tarihi yazınına ilişkin temel kavramları, Rönesans, Reform dönemlerini, Sanayi devrimini ve Osmanlı modernleşme sürecini gözlemlemektedir. Bunların yanında, Birinci Dünya Savaşı’nın neden ve sonuçlarını değerlendirmektedir. Ardından, ulusal kurtuluş mücadelesini ve Mustafa Kemal Atatürk’ün bu süreçteki rolünü incelemektedir. Son olarak, Saltanatın kaldırılması ve Lozan Antlaşması süreçlerine dikkat çekmektedir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Lisans ve ön lisans düzeyindeki öğrencilere içinde yaşadıkları toplumu ve dünyayı anlama ve anlamlandırmada gerekli bilgileri sağlama ve perspektif kazandırma.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İmparatorluktan ulus devlete geçiş sürecini anlamak ve değerlendirmek.;
2 Ulusal mücadelenin örgütlenmesinde, Mustafa Kemal Atatürk’ün rolüne dikkat çekmek ;
3 Mustafa Kemal Atatürk’ün, siyasi ve askeri kararlarına yön veren, motivasyonları ortaya koymak ;
4 “Ulusal tez”in gelişim sürecini incelemek ;
5 İmparatorluk kurumları ile Cumhuriyet kurumları arasındaki, süreklilik ve kopuşları gözlemleyebilmek;
6 Türk modernleşme sürecinin temellerini anlayabilmek. ;
7 Büyük Savaş’ın nedenleri ve sonuçlarını incelemek;
8 Kurtuluş Savaşı’nın, uluslararası siyaset üzerindeki etkisini kavramak ;
22 Dersin İçeriği
Teori Uygulama
Türk Devriminin Temel Kavramları [Türk Devrim Tarihinin Temel Kavramları, Türk Devrimi'nin Modeli ve Atatürkçülük Kavramı]
Batı Uygarlığının Yükselişi [Yükselişin Temeli Olarak Batı Ortaçağı, Coğrafya Keşifleri ve Batı'nın Rönesans'ı, Reformasyon ve Batı'nın Laikleşmesi, Aydınlanma: Ulus Temelli Bir Uygarlığa Doğru, Fransız Devrimi: Liberal Batı'ya Doğru, Sanayi Devrimi: Batı'nın Demokratikleşmesi]
Osmanlı İmparatorluğu’nda Dağılma Süreci [Toprak ve Ekonomi Yapısının Bozulması, Siyasal ve Askeri Yapının Bozulması, Batı'nın Etkisi]
Osmanlı İmparatorluğu’nda Çözüm Arayışları [Dağılma Karşısında Yapısal Reform Arayışları, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, Birinci Meşrutiyet, Jön Türk Hareketi ve İkinci Meşrutiyet denemesi, Dağılma Karşısında İdeolojik Reform Arayışları: Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık]
Osmanlı İmparatorluğu’nun Çöküşü [Trablusgarp Savaşı (1911-1912), Balkan Savaşları (1912-1913), Birinci Dünya Savaşı, Savaşın Nedenleri ve Genel Özellikleri, Savaşın Genel Gelişimi, Osmanlı İmparatorluğu'nun Savaşa Girişi]
Birinci Dünya Savaşı’nın Sonu ve Anadolu’nun İşgali /ARA SINAV [ABD'nin Müdahalesi ve Savaşın Sonu, Osmanlı İmparatorluğu'nun Sonu]
Ulusal Direnişin Başlaması [Anadolu'da Genel Durum ve Tartışılan Kurtuluş Formülleri, İzmir'in İşgali ve Kongreler Sürecinin Başlaması, Savaş Öncesinde Kurulan Örgütler, Mustafa Kemal Paşa'nın Anadolu'ya Çıkışı]
Kongreler Dönemi ve Ulusal Direnişin Örgütlenmesi [Erzurum Kongresi, Sivas Kongresi, Amasya Protokolü ve Son Osmanlı Parlamentosu, İstanbul'un İşgali]
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması [Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin Açılması, Ulusal Meclisin Yapısı ve Niteliği, Ulusal Meclise Tepkiler: Sevr Antlaşması ve İç Ayaklanmalar, Sevr Antlaşması, İç Ayaklanmalar]
Kurtuluş Savaşı Başlıyor [İstiklâl Mahkemelerinin Kurulması, Düzenli Ordulara Geçiş, Ermeni Sorunu ve Doğu Cephesi'nin Kapanması, Doğu Cephesi'nde Diplomasi: Gümrü Antlaşması (3 Aralık 1920), Moskova Antlaşması (16 Mart 1920), Kars Antlaşması (13 Ekim 1921)]
Güney ve Batı Cephelerinde Utku [Güney Cephesi'nde Utku, Çerkez Ethem Ayaklanması ve Bastırılması, Yunan Ordusunun İnönü'de Yenilmesi, Görkemli Başarıların Sonucu: 1921 Anayasası ve Ulusal Egemenliğe Geçiş]
Batı Cephesinde Sona Doğru [Londra Konferansı, İkinci İnönü Utkusu, Yunan Ordusu Kütahya ve Eskişehir'de, Sakarya Savaşı ve Sonuçları]
Büyük Utku ve Onurlu Bir Barışın Hazırlıkları [Başkomutan Savaşı, Mudanya Mütarekesi, Saltanatın Kaldırılması]
Lozan Konferansı ve Barış/ Final Sınavı [Lozan Konferansı ve Görüşülen Sorunlar: Sınırlar, Kapitülasyonlar, Boğazlar, Osmanlı Borçları, Azınlıklar, Diğer Konular, Lozan Barışı'nın Değerlendirilmesi]
Cumhuriyet Türkiye’sine Geçiş [Halk Fırkası’nın Kurulması, Hükümet Bunalımı ve Mustafa Kemal Paşa’yı Siyaset Dışına İtme Girişimleri, Anayasa Değişikliği Formülü ve Cumhuriyet’in İlanı]
Siyasi Alanda Devrim [Halifeliğin kaldırılması, Erkan-ı Harbiye Umumiye Vekâlet’inin Kaldırılması, Şeriye ve Evkaf Vekâlet’inin Kaldırılması, Cumhuriyet’in İlk Anayasası, 1928 Anayasa Değişikliği ve Laikleşme]
Hukuk Devrimi ve Toplumsal Yaşamın Düzenlenmesi [Hukuk kavramı ve Hukuk Devriminin Zorunluluğu, Hukuk Alanında Yenilikler: Medeni Yasa’nın Kabulü, Atatürk İlkeleri’nin Anayasal Nitelik Kazanması, Diğer Yenilikler ve Genel Bir Değerlendirme, Toplumsal Yaşamı Düzenleyen Yenilikler: Giyim-Kuşamın Çağdaşlaştırılması, Tekke, Zaviye ve Türbelerin Kapatılması, Zaman ve Ölçü Birimlerinin Çağdaşlaştırılması, Soyadı Yasası]
Eğitim ve Kültür Devrimi [Osmanlı'dan Eğitim Sisteminin Değerlendirilmesi, Eğitim ve Öğretim Birliğinin sağlanması, Medreselerin Kaldırılması, Yazı Devrimi, Millet Mekteplerinin Açılması, Halkevlerinin Açılması, Türk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu'nun Kurulması, Üniversite Reformu, Köy Enstitülerimin Açılması, Eğitim Devrimi Hakkında Genel Değerlendirme]
Ekonomik Alanda Devrim [Osmanlı'dan Kalan Ekonomik Yapı, İzmir İktisat Kongresi'nin Etki ve Sonuçları, Dünya Ekonomik Bunalımı ve Karma Ekonomiye Geçiş, Ekonomik Sektörlerdeki Düzenleme ve Gelişmeler: Tarım Sektörü, Sanayi Sektörü, Bankacılık ve Finans Sektörü, Ulaştırma Sektörü, İkinci Dünya Savaşı ve Savaş Ekonomisinin Uygulanması, Ekonomi Devrimi hakkında Genel bir Değerlendirme]
Dış Politika Gelişmeleri [Atatürk'ün Dış Politika Hedef ve İlkeleri, Lozan'dan Kalan Sorunların Çözülmesi: Musul Sorunu, Türk-Yunan Nüfus Değişimi Sorunu, Boğazlar Sorunu Türkiye'nin Millet Cemiyeti'ne Üye Olması, Balkan Antantı, Sadabat Paktı, Hatay'ın Anavatana Katılması, Türk-İngiliz-Fransız İttifakı, İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye'nin Savaş Politikası]
Devrime Karşı Muhalif Tepkiler/ARA SINAV [Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası'nın Kurulması, Şeyh Sait Ayaklanması ve Takrir-i Sükûn Yasası, Mustafa Kemal Paşa'ya Suikast Girişimi, Mustafa Kemal Paşa'nın Büyük Söylev'ini Okuması, Serbest Cumhuriyet Fırkası Deneyimi, Menemen Olayı, Bursa Olayı, Mustafa Kemal Paşa'ya Yeni Bir Suikast Girişimi, Dersim olayları]
Çok Partili Rejime Geçiş Süreci [Atatürk’ün Son Yılları, İkinci Dünya Savaşı Yılları ve Muhalefetin Oluşması, Demokrat Parti'nin Kurulması ve 1950 seçimleri]
Atatürk İlkeleri: Cumhuriyetçilik [Cumhuriyetçilik ilkesinin temel kavramları, Atatürk'ün cumhuriyetçilik anlayışı]
Atatürk İlkeleri: Ulusalcılık [ Ulusalcılık ilkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün ulusalcılık anlayışı]
Atatürk İlkeleri: Laiklik [Laiklik İlkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün Laiklik Anlayışı]
Atatürk İlkeleri: Halkçılık [Halkçılık İlkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün halkçılık anlayışı]
Atatürk İlkeleri: Devletçilik ve Devrimcilik [Devletçilik İlkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün Devletçilik Anlayışı, Atatürk’ün Devrimcilik Anlayışı]
Atatürkçülük Hakkındaki Eleştirilerin Değerlendirilmesi [Atatürkçülük Hakkındaki Değerlendirmelere Toplu Bakış, Atatürk Karşıtı Tezlerin Değerlendirilmesi]
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Komisyon, Atatürk İlkeleri ve Devrim Tarihi I,
Uludağ Üniversitesi Yayınları. 2008
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama Sonuçlar öğrenci otomasyon sistemi ile saptanan harf notuyla belirlenmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 28 2 56
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 28 2 56
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 4 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 4 4
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 2 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 2 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr