Öğrencilerin taş yapı malzemesi ve taş yapıları tanımalarının sağlanması, taş malzeme kullanılarak inşa edilmiş yapıların taşıyıcı sistem ve detaylandırmalarının malzeme ile ilişkilerini öğrenmelerinin yanı sıra taş yapılarda karşılaşılan sorunları doğru tespit edebilmeleri ve mevcut sorunlara uygun çözüm üretebilmeleri için gerekli bilginin verilmesi dersin amacını oluşturmaktadır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Ders, taş yapı uygulamalarının ve sorunlarının tanınması ile çözüm alternatiflerinin bilinmesini sağlayarak, taş yapı kültürünün sürdürülmesi ve doğal taş malzeme ile sürdürülebilir yapılar tasarlanabilmesi açısından mesleki gelişime katkı sunmaktadır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğrencilerin taş yapı malzemesini ve taş yapıları tanımalarının, taş malzemenin geçmişten günümüze yapıdaki kullanım alanları hakkında bilgi edinmelerinin sağlanması;
2
Öğrencilerin taş yapılarda tasarım, taşıyıcı sistem, detaylandırma ve malzeme ilişkilerini bütüncül bir bakış açısıyla kavramalarının sağlanması;
3
Öğrencilerin taş yapıların fiziksel çevre açısından olumlu / sağlıklı yönlerini öğrenmelerinin sağlanması;
4
Öğrencilerin taş yapılarda karşılaşılan güncel sorunları ve sorunlara ilişkin çağdaş çözüm yöntemlerini tanımalarının sağlanması;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Doğal taş yapı malzemesinin tanımı, sınıflandırılması, üretim yöntemleri, özellikleri, ilgili standartlar
2
Taş yapı malzemesinin tarihsel süreçte yapılardaki kullanım yerleri ve kullanım şekilleri, taş malzemenin yapısal kullanım açısından olumlu özellikleri ve tercih nedenleri
3
Anadolu topraklarında yer alan taş yapılar, sınıflandırılmaları ve özellikleri
4
Taş yapılarda karşılaşılan sorunların sınıflandırılması ve tasarım, taşıyıcı sistem, detaylandırma ve malzeme ilişkileri bazında irdelenmesi
5
Taş yapılarda karşılaşılan sorunların tespit ve analizinde kullanılan yöntemler
6
Taş yapılarda karşılaşılan sorunların tespit ve analizinde kullanılan yöntemler
7
Taş yapılarda malzeme bünyesinden kaynaklanan sorunlar
8
Taş yapılarda malzeme bünyesinden kaynaklanan sorunlar
9
Taş yapılarda malzeme bünyesinden kaynaklanan sorunlar
10
Taş yapılarda dış etkilere bağlı sorunlar
11
Taş yapılarda dış etkilere bağlı sorunlar
12
Taş yapılarda karşılaşılan sorunların çözümünde kullanılan yöntemler
13
Taş yapılarda karşılaşılan sorunların çözümünde kullanılan yöntemler
14
Genel Tekrar
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Eriç, M., (1994). Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayıncılık, İstanbul. Küçükkaya, A.G. (2004). Taşların Bozulma Nedenleri Koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul. Price, C.A. (2010). Stone Conservation, The Getty Conservation Institute, Los Angeles. Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L. (2000). Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
10
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
30
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Öğrenci sayısı 20’nin altında olduğunda mutlak değerlendirme, 20’nin üstünde olduğunda ise bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. Ders başarısı ara sınav (test), final sınavı (test) ile ödev üzerinden değerlendirilmektedir.
Açıklama
Öğrenci sayısı 20’nin altında olduğunda mutlak değerlendirme, 20’nin üstünde olduğunda ise bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. Ders başarısı ara sınav (test), final sınavı (test) ile ödev üzerinden değerlendirilmektedir.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
1
20
20
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
4
2
8
Arasınavlar
1
3
3
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
3
3
Toplam İş Yükü
93
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU