Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİL ve KÜLTÜR I
1 Dersin Adı: DİL ve KÜLTÜR I
2 Dersin Kodu: TDE6133
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. CENGİZ ALYILMAZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. Cengiz ALYILMAZ
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok P.K.: 16059 Görükle / Nilüfer
Bursa / TÜRKİYE
18 Dersin Web Adresi: calyilmaz@uludag.edu.tr
19 Dersin Amacı Dil, kültür, edebiyat ve toplum ilişkisini göstererek dil ve kültür bilincini geliştirebilmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Dil, kültür, edebiyat ve toplum ilişkisini göstererek dil ve kültür bilincini geliştirebilme yetisine sahip olmak.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kültür kavramını, kültürün kaynaklarını ve ögelerini tanımlayabilecek ve kullanabilecek,;
2 Kültür aktarımının genelde dil öğretimi, özelde Türkçe öğretimi içerisindeki yerini belirleyebilecek,;
3 Dil ve kültür arasındaki bağın önemini analiz edebilecek,;
4 Türk kültürünü aktaracak metinleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecek,;
5 Medeniyet ve kültür kavramlarının farklılıklarını belirleyebilecek,;
6 Türk dilinin ve Türk kültürünün dağılma ve yayılma alanlarını öğrenecek,;
7 Türk dilinin ve Türk kültürünün sorunlarını bilecek ve bu sorunların giderilebilmesi için gayret gösterecek;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kültür kavramı ve özellikleri
2 Kültürün felsefi temelleri
3 Dil kavramı ve özellikleri
4 Dilin işlevi
5 Dil ve kültür ilişkisi
6 Dil ve edebiyat ilişkisi
7 Dil, kültür ve edebiyat ilişkisi
8 Yeryüzünde diller ve kültürler üzerine genel izlenimler
9 Dilin millet hayatındaki önemi
10 Kültürün millet hayatındaki önemi
11 Kültürel değerlerin aktarımı
12 Dilin ve edebî metinlerin kültürel boyutları
13 Kültürler arası iletişim
14 Dil bilimi ve dalları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara.
Aksan, D. (2000). En Eski Türkçe’nin İzlerinde: Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler. İstanbul.
Alyılmaz, C. (2005). Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara.
Alyılmaz, C. (2012). İslamiyet Öncesi Dönemde Türklerde Konargöçerlik ve Şehircilik, Türk Dünyası Mühendislik, Mimarlık ve Şehircilik Kurultayı Bildiriler Kitabı,15-18 Ekim 2012, Ankara, 109-140.
Alyılmaz, C. (2012). İslamiyet Öncesi Türk Eserleri. Türk Dünyası Mimarlık ve Şehircilik Abideleri. Ankara, 6-105.
Alyılmaz, C. (2015). İpek Yolu Kavşağının Ölümsüzlük Eserleri. Ankara.
Aslanapa, O. (1999). Türk Sanatı. İstanbul.
Atalay, B. (1985, 1986). Kâşgarlı Mahmud Divanü Lûgat-it Tercümesi C I-IV. Ankara.
Barthold, V. V. (2013). Orta-Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler. Tercüme eden: R. H. Özdem, yay haz. K. Y. Kopraman ve İ. Aka
Baykara, T. (2011). Türk Kültürü. İstanbul.
Baykara, T. (2012). Türk, Türklük ve Türkler. İstanbul.
Bozkurt, F. (2005). Türklerin Dili. İstanbul.
Dilaçar, A. (1968). Dil, Diller ve Dilcilik. Ankara.
Ercilasun, A. B. (2004). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara.
Esin, E. (1978). İslamiyetten Önceki Türk Kültür Târîhi ve İslâma Giriş. İstanbul.
Gökdağ, B. A. (2015). Türklerin Dünyası Dil Kimlik Siyaset. İstanbul.
Gumilöv, L. N. (1999). Eski Türkler. İstanbul, çev. A. Batur.
Güvenç, B. (2002). Kültürün ABC’si. İstanbul.
Kafesoğlu, İ. (1993). Türk Millî Kültürü. İstanbul.
Kaplan, M. (2014). Kültür ve Dil. İstanbul.
Köktürk M. (2006). Kültürün Dünyası Kültür Felsefesine Giriş, Hece Yayınları, Ankara,
Ögel, B. (1984). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi. Ankara.
Ögel, B. (1989, 1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar). C I-II, Ankara.
Ögel, B. (2001). Dünden Bugüne Türk Kültürünün Gelişme Çağları. İstanbul.
Rásonyi, L. (1988). Tarihte Türklük. Ankara.
Roux, J. P. (2001). Orta Asya Tarih ve Uygarlık. İstanbul. çev. L. Arslan.
Ruhlen, M. (2006). Dilin Kökeni Ana Dilin Evriminin İzinde. Ankara. çev. İ. Ulutaş.
Sinor, D. (ed.) (2000). Erken İç Asya Tarihi. İstanbul.
Sümer, F. (1994). Eski Türklerde Şehircilik. Ankara.
Tekin, Ş. (1993). Eski Türklerde Yazı, Kâğıt, Kitap ve Kâğıt Damgaları. İstanbul.
Turhan, M. (2015). Kültür Değişmeleri Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik. Ankara.
Ünalan, Ş. (2005). Dil ve Kültür. Ankara.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Ödevler 0 2 26
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 20 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,97
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OK1 5 4 4 5 5 5 4 4 3 5
OK2 4 5 4 5 5 5 4 4 4 5
OK3 4 4 5 4 4 4 4 4 3 5
OK4 5 4 4 5 5 5 5 4 5 5
OK5 4 4 5 5 5 5 5 4 4 4
OK6 4 5 4 5 5 5 3 4 5 4
OK7 4 4 4 4 5 5 4 5 5 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr