1 | Course Title: | LANGUAGE AND CULTURE I |
2 | Course Code: | TDE6133 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Third Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 1 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 4 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. CENGİZ ALYILMAZ |
16 | Course Lecturers: | Prof. Dr. Cengiz ALYILMAZ |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok P.K.: 16059 Görükle / Nilüfer Bursa / TÜRKİYE |
18 | Website: | calyilmaz@uludag.edu.tr |
19 | Objective of the Course: | To be able to develop language and culture awareness by showing the relationship between language, culture, literature and society. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development | To have the ability to develop language and cultural awareness by showing the relationship of language, culture, literature and society. |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Concept and characteristics of culture | |
2 | Philosophical foundations of culture | |
3 | Language concept and features | |
4 | Function of language | |
5 | Relationship between language and culture | |
6 | Relationship between language and literature | |
7 | Relationship between language, culture and literature | |
8 | General impressions on languages and cultures on earth | |
9 | The importance of language in nation life | |
10 | The importance of culture in nation life | |
11 | Transfer of cultural values | |
12 | Cultural dimensions of language and literary texts | |
13 | Intercultural communication | |
14 | Linguistics and branches |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara. Aksan, D. (2000). En Eski Türkçe’nin İzlerinde: Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler. İstanbul. Alyılmaz, C. (2005). Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara. Alyılmaz, C. (2012). İslamiyet Öncesi Dönemde Türklerde Konargöçerlik ve Şehircilik, Türk Dünyası Mühendislik, Mimarlık ve Şehircilik Kurultayı Bildiriler Kitabı,15-18 Ekim 2012, Ankara, 109-140. Alyılmaz, C. (2012). İslamiyet Öncesi Türk Eserleri. Türk Dünyası Mimarlık ve Şehircilik Abideleri. Ankara, 6-105. Alyılmaz, C. (2015). İpek Yolu Kavşağının Ölümsüzlük Eserleri. Ankara. Aslanapa, O. (1999). Türk Sanatı. İstanbul. Atalay, B. (1985, 1986). Kâşgarlı Mahmud Divanü Lûgat-it Tercümesi C I-IV. Ankara. Barthold, V. V. (2013). Orta-Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler. Tercüme eden: R. H. Özdem, yay haz. K. Y. Kopraman ve İ. Aka Baykara, T. (2011). Türk Kültürü. İstanbul. Baykara, T. (2012). Türk, Türklük ve Türkler. İstanbul. Bozkurt, F. (2005). Türklerin Dili. İstanbul. Dilaçar, A. (1968). Dil, Diller ve Dilcilik. Ankara. Ercilasun, A. B. (2004). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara. Esin, E. (1978). İslamiyetten Önceki Türk Kültür Târîhi ve İslâma Giriş. İstanbul. Gökdağ, B. A. (2015). Türklerin Dünyası Dil Kimlik Siyaset. İstanbul. Gumilöv, L. N. (1999). Eski Türkler. İstanbul, çev. A. Batur. Güvenç, B. (2002). Kültürün ABC’si. İstanbul. Kafesoğlu, İ. (1993). Türk Millî Kültürü. İstanbul. Kaplan, M. (2014). Kültür ve Dil. İstanbul. Köktürk M. (2006). Kültürün Dünyası Kültür Felsefesine Giriş, Hece Yayınları, Ankara, Ögel, B. (1984). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi. Ankara. Ögel, B. (1989, 1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar). C I-II, Ankara. Ögel, B. (2001). Dünden Bugüne Türk Kültürünün Gelişme Çağları. İstanbul. Rásonyi, L. (1988). Tarihte Türklük. Ankara. Roux, J. P. (2001). Orta Asya Tarih ve Uygarlık. İstanbul. çev. L. Arslan. Ruhlen, M. (2006). Dilin Kökeni Ana Dilin Evriminin İzinde. Ankara. çev. İ. Ulutaş. Sinor, D. (ed.) (2000). Erken İç Asya Tarihi. İstanbul. Sümer, F. (1994). Eski Türklerde Şehircilik. Ankara. Tekin, Ş. (1993). Eski Türklerde Yazı, Kâğıt, Kitap ve Kâğıt Damgaları. İstanbul. Turhan, M. (2015). Kültür Değişmeleri Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik. Ankara. Ünalan, Ş. (2005). Dil ve Kültür. Ankara. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 100 |
Total | 1 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 0 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 100 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | The system of relative evaluation is applied. | |
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 5 | 5 | 25 |
Homeworks, Performances | 0 | 2 | 26 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 0 | 20 | 0 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 20 | 20 |
Total WorkLoad | 99 | ||
Total workload/ 30 hr | 3,97 | ||
ECTS Credit of the Course | 4 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |