Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
LANGUAGE AND CULTURE I
1 Course Title: LANGUAGE AND CULTURE I
2 Course Code: TDE6133
3 Type of Course: Optional
4 Level of Course: Third Cycle
5 Year of Study: 1
6 Semester: 1
7 ECTS Credits Allocated: 4
8 Theoretical (hour/week): 2
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites:
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Prof. Dr. CENGİZ ALYILMAZ
16 Course Lecturers: Prof. Dr. Cengiz ALYILMAZ
17 Contactinformation of the Course Coordinator: Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok P.K.: 16059 Görükle / Nilüfer
Bursa / TÜRKİYE
18 Website: calyilmaz@uludag.edu.tr
19 Objective of the Course: To be able to develop language and culture awareness by showing the relationship between language, culture, literature and society.
20 Contribution of the Course to Professional Development To have the ability to develop language and cultural awareness by showing the relationship of language, culture, literature and society.
21 Learning Outcomes:
1 Define and use the concept of culture, sources and elements of culture,;
2 Will be able to determine the place of culture transfer in language teaching, especially in Turkish teaching,;
3 Analyze the importance of the connection between language and culture,;
4 Evaluate the texts that will convey Turkish culture with a critical perspective,;
5 Will be able to determine the differences between the concepts of civilization and culture,;
6 Learn the dissemination and diffusion of Turkish language and Turkish culture,;
7 Will be able to know the problems of Turkish language and Turkish culture and will try to solve these problems.;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 Concept and characteristics of culture
2 Philosophical foundations of culture
3 Language concept and features
4 Function of language
5 Relationship between language and culture
6 Relationship between language and literature
7 Relationship between language, culture and literature
8 General impressions on languages and cultures on earth
9 The importance of language in nation life
10 The importance of culture in nation life
11 Transfer of cultural values
12 Cultural dimensions of language and literary texts
13 Intercultural communication
14 Linguistics and branches
23 Textbooks, References and/or Other Materials: Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara.
Aksan, D. (2000). En Eski Türkçe’nin İzlerinde: Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler. İstanbul.
Alyılmaz, C. (2005). Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara.
Alyılmaz, C. (2012). İslamiyet Öncesi Dönemde Türklerde Konargöçerlik ve Şehircilik, Türk Dünyası Mühendislik, Mimarlık ve Şehircilik Kurultayı Bildiriler Kitabı,15-18 Ekim 2012, Ankara, 109-140.
Alyılmaz, C. (2012). İslamiyet Öncesi Türk Eserleri. Türk Dünyası Mimarlık ve Şehircilik Abideleri. Ankara, 6-105.
Alyılmaz, C. (2015). İpek Yolu Kavşağının Ölümsüzlük Eserleri. Ankara.
Aslanapa, O. (1999). Türk Sanatı. İstanbul.
Atalay, B. (1985, 1986). Kâşgarlı Mahmud Divanü Lûgat-it Tercümesi C I-IV. Ankara.
Barthold, V. V. (2013). Orta-Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler. Tercüme eden: R. H. Özdem, yay haz. K. Y. Kopraman ve İ. Aka
Baykara, T. (2011). Türk Kültürü. İstanbul.
Baykara, T. (2012). Türk, Türklük ve Türkler. İstanbul.
Bozkurt, F. (2005). Türklerin Dili. İstanbul.
Dilaçar, A. (1968). Dil, Diller ve Dilcilik. Ankara.
Ercilasun, A. B. (2004). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara.
Esin, E. (1978). İslamiyetten Önceki Türk Kültür Târîhi ve İslâma Giriş. İstanbul.
Gökdağ, B. A. (2015). Türklerin Dünyası Dil Kimlik Siyaset. İstanbul.
Gumilöv, L. N. (1999). Eski Türkler. İstanbul, çev. A. Batur.
Güvenç, B. (2002). Kültürün ABC’si. İstanbul.
Kafesoğlu, İ. (1993). Türk Millî Kültürü. İstanbul.
Kaplan, M. (2014). Kültür ve Dil. İstanbul.
Köktürk M. (2006). Kültürün Dünyası Kültür Felsefesine Giriş, Hece Yayınları, Ankara,
Ögel, B. (1984). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi. Ankara.
Ögel, B. (1989, 1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar). C I-II, Ankara.
Ögel, B. (2001). Dünden Bugüne Türk Kültürünün Gelişme Çağları. İstanbul.
Rásonyi, L. (1988). Tarihte Türklük. Ankara.
Roux, J. P. (2001). Orta Asya Tarih ve Uygarlık. İstanbul. çev. L. Arslan.
Ruhlen, M. (2006). Dilin Kökeni Ana Dilin Evriminin İzinde. Ankara. çev. İ. Ulutaş.
Sinor, D. (ed.) (2000). Erken İç Asya Tarihi. İstanbul.
Sümer, F. (1994). Eski Türklerde Şehircilik. Ankara.
Tekin, Ş. (1993). Eski Türklerde Yazı, Kâğıt, Kitap ve Kâğıt Damgaları. İstanbul.
Turhan, M. (2015). Kültür Değişmeleri Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik. Ankara.
Ünalan, Ş. (2005). Dil ve Kültür. Ankara.
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 0 0
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 0 0
Final Exam 1 100
Total 1 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 0
Contribution of Final Exam to Success Grade 100
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course The system of relative evaluation is applied.
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 2 28
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation 5 5 25
Homeworks, Performances 0 2 26
Projects 0 0 0
Field Studies 0 0 0
Midtermexams 0 20 0
Others 0 0 0
Final Exams 1 20 20
Total WorkLoad 99
Total workload/ 30 hr 3,97
ECTS Credit of the Course 4
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10
LO1 5 4 4 5 5 5 4 4 3 5
LO2 4 5 4 5 5 5 4 4 4 5
LO3 4 4 5 4 4 4 4 4 3 5
LO4 5 4 4 5 5 5 5 4 5 5
LO5 4 4 5 5 5 5 5 4 4 4
LO6 4 5 4 5 5 5 3 4 5 4
LO7 4 4 4 4 5 5 4 5 5 5
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr