E-posta: yasaraydinli@hotmail.com Tel.: (0224) 2431066 - 60312 Adres: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
İslam Felsefesini ve onun temel kavram ve düşüncelerini orijinal metinlerini okumak suretiyle İslam düşüncesinin felsefi yapısını kavrayabilecek bir düzeye eriştirmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
İslam dünyasında felsefî düşünmenin başlangıcı değerlendirilecek, dönemlerin önde gelen düşünürleri ve başlıca eserleri tarihsel sıra ile ele alınacaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Felsefi metinlerdeki argümanları analiz etme, ifade etme, tanıma ve yorumlama becerisi kazanılır.;
2
İslam felsefesinin özgün problemleri tahlil eder.;
3
İslam filozoflarının yöntemlerini mukayese eder.;
4
İslam kültürünün klasik felsefi literatürü ve İslam filozofların felsefe ve diğer sahalardaki çalışmaları hakkında değerlendirme yapabilir.;
5
İslam felsefesinin gelişim çizgisini tartışır.;
6
İslam felsefesinin sistemli bir yapıya nasıl kavuştuğunu; mantık, fizik, metafizik ve siyaset boyutlarının teşekkül sürecini analiz edebilir.;
7
İslam felsefesinin çeşitli alanlarına dair filozofların çözümlerini mukayese eder.;
8
Dini olanı felsefi tarzda analiz etme yeteneği kazanır.;
9
İslam felsefesinin tarihini, kavramlarını, yöntemini, temsilcilerini ve eski uygarlıklarla münasebetini değerlendirebilir.;
10
Tarihsel dönemler ve kültürel perspektiflere bağlı olarak insan tecrübesinin farklılığını kavrar.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
İslam’da felsefi düşüncenin ortaya çıkışı
2
Metin:Farabi, Kitabu’l-Mille I
3
Metin:Farabi, Kitabu’l-Mille II
4
Metin:Farabi, Kitabu’l-Mille III
5
Metin:Farabi, Kitabu’l-Mille IV
6
Metin:Farabi, Kitabu’l-Huruf I
7
Metin:Farabi, Kitabu’l-Huruf II
8
Metin:Farabi, Kitabu’l-Huruf III
9
Metin:İbn Sina, İsbatü’n-Nübüvvat I
10
Metin:İbn Sina, İsbatü’n-Nübüvvat II
11
Metin:İbn Sina, İsbatü’n-Nübüvvat III
12
Metin:İbn Rüşd, Faslu’l-Makal I
13
Metin:İbn Rüşd, Faslu’l-Makal II
14
Metin:İbn Rüşd, Faslu’l-Makal III
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
İslam'ın Klasik Çağında Felsefe Tasavvuru, İz Yay., İst., 1999. M. Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, 1999. İlhan Kutluer, Farabi, Kitabul’-Mille İbn Sînâ, Isbatü’n-Nübüvve İbn Rüşd, Faslu’l-MakaI
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Bir ara sınav ve final yapılacaktır.
Açıklama
7 hafta ders işlendikten sonra vize sınavı ve dönem sonunda da tüm dersleri içeren final sınavı klasik sistemde yapılacaktır.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
5
70
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
30
30
Diğer
12
9
108
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
40
40
Toplam İş Yükü
306
Toplam İş Yükü / 30 saat
9,2
Dersin AKTS Kredisi
9
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU