Bu dersin amacı kamusallık, kimlik ve bellek kavramlarını tartışarak, kentsel yaşamın sürdürülmesinde önemli bir rolü olan kamusal dış mekanlarda kimliği oluşturan boyutları, faktörleri ve bunlar arasındaki ilişkileri sorgulamaktır
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Kimlik kavramının mimarlık alanındaki yerini, önemini kavramak;
2
Kentsel ve toplumsal kimliğin sürdürülmesinde kamusal mekanların gerekliliğinin farkına varmak;
3
Mimari tasarımda kamusal-özel mekan ayrımını ve geçişini kurgulayabilmek ;
4
Geçmişten günümüze kamusal mekanların hangi faktörlerin etkisiyle ortaya çıktığını, değiştiğini, dönüştüğünü öğrenmek;
5
Mimarlık ve kentsel tasarım disiplinleri arasında ilişki kurmak;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Dersin içeriğinin ve programının tanıtılması, dersin kaynaklarının verilmesi ve yıl içi ödevinin verilmesi
2
Kullanım ve mülkiyet özelliklerine göre mekanlar, mekan ve kamusallık ilişkisi, kamusal alan-kamusal mekan kavramları
3
Kimlik, kentsel ve mimari kimlik, yer kimliği kavramları,
4
Kamusal dış mekanlarda kimliği oluşturan boyutlar
5
Kamusal dış mekanlarda planlama-tasarım-uygulama boyutu: sosyal çevreye ilişkin faktörler
6
Kamusal dış mekanlarda planlama-tasarım-uygulama boyutu: doğal çevreye ilişkin faktörler
7
Kamusal dış mekanlarda planlama-tasarım-uygulama boyutu: yapılı çevreye ilişkin faktörler
8
Kamusal dış mekanlarda kullanım-yönetim boyutu: kullanıcı hakları
9
Kamusal dış mekanlarda kullanım-yönetim boyutu: kullanıcı gereksinimleri ile alan yönetimi
10
Kamusal dış mekanlarda anlam boyutu: çevresel estetiğe, mekansal davranışa ilişkin faktörler
11
Kamusal dış mekanlarda anlam boyutu:mekansal deneyime ve sosyal yapıya ilişkin faktörler
12
Yıl içi ödev sunumları
13
Yıl içi ödev sunumları
14
Yıl içi ödev sunumları
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Polat, S., 2013. Kamusal dış mekanlarda mimari kimliği değerlendirmek için bir yöntem önerisi: Bursa-Cumhuriyet Alanı örneği. Bursa: Nilüfer Akkılıç Library. Taşçı, H. 2014. Şehir, Mekan, Meydan. Kaknüs Yayınları, İstanbul Gökgür, P. 2008. Kentsel mekanda kamusal alanın yeri. Bağlam Yayıncılık, İstanbul
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
20
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
20
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
1
10
10
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
12
12
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
12
12
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU