Doç. Dr. Erhan Şengel drerhansengel@gmail.com, +90 (224) 294 21 80 Eğitim Fakültesi A Blok Oda: 413
18
Dersin Web Adresi:
http://home.uludag.edu.tr/users/semiral/bil3008
19
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında, eğitim ortamları için yazılımların tasarlanmasında, geliştirilmesinde ve değerlendirilmesinde kullanılan temel kavram ve ilkeleri öğretmek, eğitim yazılımlarını geliştirme ve değerlendirme becerilerini kazandırmak hedeflenmekte; öğrencilerin çoklu ortam materyalleri kullanarak ve güncel yazılımlarla çalışarak bu becerileri pekiştirmeleri amaçlanmaktadır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Bilgisayar Destekli Eğitim kavramını açıklayabilme.;
2
PC ortamında kullanılan yazarlık sistemlerini tanıyabilme.;
3
En az bir yazarlık programını bir eğitim yazılımı hazırlayabilecek derecede kullanabilme.;
4
Ders yazılımı hazırlama aşamalarını tanımlayabilme ve yazılımlara göre planlayabilme.;
5
Senaryonun kullanılış amacını, önemini ve işlerliğini açıklayabilme ve senaryo hazırlayabilme.;
6
Kullanıcı etkileşimi, geri bildirim teknikleri, çoklu ortam yazılımlarında kullanıcı dolaşımı (navigasyon), ekran tasarımı ve düzenlemesi yöntemlerini bilme ve uygulayabilme.;
7
Yazılımlara resim, film, animasyon vb. bileşenleri öğretim tasarımı ilkeleri doğrultusunda ekleyebilme.;
8
BDE ortamında test tasarımı bilgisine sahip olma ve test geliştirebilme.;
9
Çoklu ortam uygulamaları hazırlanması ve çoklu ortam uygulamalarının değerlendirilmesi için amaç ve yöntemleri tanımlayabilme.;
10
Çoklu ortam uygulamalarını değerlendirebilme.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Bilgisayar Destekli Eğitim'in (BDE) Tarihçesi ve Gelişimi.
BDE Yazılımlarının Genel Özellikleri
2
BDE Türleri I - Öğretici Programlar.
BDE Türleri II – Hipermedya.
3
BDE Türleri III - Alıştırma-Uygulama Programları.
BDE Türleri IV – Simülasyonlar.
Adobe Captivate ile neler yapılabilir.
Çalışma ortamının incelenmesi.
4
BDE Türleri V - Eğitsel Oyunlar.
BDE Türleri VI - Açık-uçlu Öğrenme Ortamları
Yazılım Eğitimi (Kayıt modları).
FMR (Komple Hareketli Kayıt).
Resim Slayt Gösterileri.
Çerçeveleme.
5
Slâytlar.
Metin kutuları.
Resimler ve çizim nesnelerinin eklenmesi.
6
BDE Türleri VII – Ölçme ve Değerlendirme.
BDE Türleri VIII - Web Tabanlı Öğretim.
7
Fare hareketlerinin düzenlenmesi ve vurgulama kutuları.
Hareketli nesneler ve yakınlaştırma alanları.
Ses ekleme ve düzenleme.
8
Medya ile çalışma.
Projelerin düzenlenmesi ve etkileşimli nesneler.
Senaryo Tasarımı.
9
Değişkenler, Eylemler ve Widget’lar (Küçük araçlar).
10
Şablonlar.
Sorular ve Soru havuzları.
11
Projelerin yayınlanması ve dışa aktarma.
Bir projeyi gözden geçirmek.
Birleştirici.
12
Birleştirici.
Öğrenme yönetimi sistemi.
SCORM.
13
SCORM.
Bilgisayarla Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi- Kaliteli Yazılım Kavramı.
14
Yazılım Değerlendirmede Amaç ve Yöntem.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Alessi, M. & Trollip, S. (2001). Multimedia for learning: Methods and development (3rd. ed). Boston: Allyn & Bacon. İpek, İ. (2001). Bilgisayarla öğretim, tasarım, geliştirme ve yöntemler. Ankara: Tıp Teknik. Şimşek, N. (1998). Bilgisayar yazılımlarının değerlendirilmesi. Ankara: Siyasal Kitabevi. Silverman, F. H. (1998). Authoring books and materials for students. Academics and Professionals. Diğer Kaynaklar Odabaşı, F. (1998). Bilgisayar destekli eğitim (Ünite 8). Hoşcan, Ş. ve diğerleri (editörler) İlköğretim öğretmenliği lisans tamamlama programı: Bilgisayar içinde. Anadolu Üniversitesi Yayınları: Eskişehir
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
25
Kısa Sınav
0
0
Ödev
1
25
Yıl sonu Sınavı
1
50
Toplam
3
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
50
Finalin BAşarıya Oranı
50
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
14
2
28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
13
3
39
Ödevler
1
15
15
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
10
10
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
60
60
Toplam İş Yükü
180
Toplam İş Yükü / 30 saat
6
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU