E- Posta: ustunovam@yahoo.com Tel: 0 224 294 18 15 Adres: Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok Kat: 2 Oda Nu: 140 P.K.: 16059 Görükle / Nilüfer / Bursa / TÜRKİYE
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Dersin amacı, I. ve II. Meşrutiyet dönemi düşünce hareketlerini öğrenmek, düşünce hareketleri ile edebiyat arasındaki ilgiyi kurabilmek, Milliyetçilik (Ulusçuluk) akımının edebiyatımıza etkilerini kavramak, “Yeni Lisan” hareketinin edebiyatımıza ve Türk diline katkılarını görmek, M. Emin Yurdakul’un şiirlerindeki toplumsallığı kavramak, Ziya Gökalp’in dil ve edebiyat anlayışını doğru yorumlamak, Ulusçuluk akımına katkı sağlayanları şiir örnekleriyle değerlendirmektir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
XIX. yy. sonu ile XX. yy. başlarında siyasî, sosyal ve düşünce hayatında tartışılan Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık, Türkçülük cereyanlarının ortaya çıkış sebeplerini, amaçlarını, temsilcilerini, kaynaklarını, temel düşüncelerini açıklar.;
2
Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık ve Türkçülüğe ait düşünce, etkinlik ve arayışların millî devlet fikri ve endişesi etrafında kendiliğinden oluştuğunu sezer.;
3
1911 sonrası Türk edebiyatının millî devlet ve milletleşme çevresinde ileri sürülen fikirler, başvurulan anlatım ve metin türleri etrafında geliştiğini sezer.;
4
Sosyal, tarihsel düşünsel ve bilimsel temaların sade bir dille doğal bir söyleyiş ve anlatımla ifade edildiğini keşfeder.;
5
Milliyetçi edebiyatın sade dil, hece vezni ve Türkçülük hareketi çevresinde oluştuğunu keşfeder.;
6
Şiirin temasıyla dönemin sosyal hayatı ve gerçekliği arasındaki ilişkiyi tartışır.;
7
Şiiri yorumlar.;
8
Şiir dilinin özelliklerini belirler.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
I. ve II Meşrutiyet yılları arasındaki fikir hareketleri.
2
Yeni Lisan hareketi; Millî Edebiyatın doğuşu.
3
Millî Edebiyat şiiri.
4
Millî Edebiyat şiirinin tutunduğu yıllarda Türk şiirinin genel görüntüsü.
5
Ali Canip Yöntem: ‘Ân-ı Meftur’, ‘Sokak Feneri’ şiirlerinin incelenmesi.
6
M. Emin Yurdakul:’Biz Nasıl şiir İsteriz’ şiirinin incelenmesi.
7
M. Emin Yurdakul :’Anadolu’dan Bir Ses Yahut Cenge Giderken’ şiirinin incelenmesi.
8
M. Emin Yurdakul: ‘Benim Şiirlerim’ şiirinin incelenmesi.
Ara sınav
9
M. Emin Yurdakul: ‘Bırak Beni Haykırayım’ şiirinin incelenmesi.
10
M. Emin Yurdakul: ‘Anadolu’ şiirinin incelenmesi.
11
Ziya Gökalp: ‘Altun Destan’ şiirinin incelenmesi.
12
Ziya Gökalp: ‘Lisan’ şiirinin incelenmesi.
13
Ziya Gökalp:’ Millet’ şiirinin incelenmesi.
14
Fuat Köprülü: ‘Nisyân’ şiirinin incelenmesi.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
İ. Çetişli, N.Çetin,A.Doğan, A.Gür, Ş.Demir, C. KaratayII. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Orhan Okay, Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı, A.İhsan. Kolcu, Milli Edebiyat I (şiir) İ. Engünün, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e K. Akyüz, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
12
2
24
Ödevler
0
6
12
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
25
25
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
30
30
Toplam İş Yükü
119
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,97
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU