1 | Dersin Adı: | MEDYA OKURYAZARLIĞI |
2 | Dersin Kodu: | GKS0011 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi ERKAN ŞENŞEKERCİ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr.Öğr.Üyesi Erkan Şenşekerci erkans@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders, öğretmen adaylarının bireyin medya karşısındaki konumuna ilişkin farkındalık kazanmalarını, çağdaş medya tüketicisinin sahip olması gereken medya okuryazarlığı yeterliliklerini kazanmalarını ve medya kültürüne eleştirel yaklaşma tutumları geliştirmelerini amaçlamaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Oryantasyon (Dersin temel kavramları, amacı, içeriği, haftalık planı ve temel kaynakları) | |
2 | İletişim çağı | |
3 | Kültür endüstrisi | |
4 | Bir kültür endüstrisi üretim aracı olarak medya | |
5 | Çeşitli kuramların ışığında medya türleri | |
6 | Medyanın ekonomi-politik ve sosyo-kültürel etkileri | |
7 | Basın özgürlüğünden haberleşme özgürlüğüne | |
8 | Kültür endüstrisinin doğurgusu olarak yeni okuryazarlık türleri | |
9 | Medya okuryazarlığının dayandığı temel ilkeler | |
10 | Medyada kullanıcı denetimi ve medya okuryazarının yeterlilik ve becerileri | |
11 | Tarihsel bağlam ve medya okuryazarlığı eğitimi | |
12 | Medya Okuryazarlığı Öğretim Programı | |
13 | Medya analiz çalışmaları: Haberler ve reklamlar | |
14 | Medya analiz çalışmaları: Filmler, diziler ve sosyal medya |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Abdurrahman Şahin, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Anı Yay. 2. Çağrı Alagözlü, Türkiye'de ve AB Ülkelerinde Medya Okuryazarlığı: Örnek İncelemeler, Pelikan Yay. 3. David Crowley, Paul Heyer, İletişim Tarihi: Teknoloji-Kültür-Toplum, Siyasal Kitabevi Yay. 4. Enderhan Karakoç, Medya ve Popüler Kültür: Eleştirel Bir Yaklaşım, Literatürk Academia Yay. 5. Erhan Arslan, Kitle İletişim Kuramları Çerçevesinde Medya ve Haber, Literatürk Academia Yay. 6. Erol Mutlu, Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya Yay. 7. Erol Mutlu, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yay. 8. İbrahim E. Bilici, Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi, Nobel Yay. 9. Kemal İnal, Medya Okuryazarlığı El Kitabı, Ütopya Yay. 10. Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi, Ed. E. Koçoğlu, Pegem Yay. 11. Medya Okuryazarlığı, Ed. E. Durur, Siyasal Kitabevi Yay. 12. Michele Mattelart, Armand Mattelart, İletişim Kuramları Tarihi, İletişim Yay. 13. Mine Gencel Bek, Mutlu Binark, Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Kalkedon Yay. 14. Nilüfer Sarı Sezer, Nuray Yılmaz Sert, Medya Okuryazarlığı Üzerine, Eğitim Kitabevi Yay. 15. Nurçay Türkoğlu & Melda Cinman Şimşek, Medya Okuryazarlığı, Pales Yay. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama | Ölçme ve değerlendirme tekniği: Ders biri ara sınav, diğeri yarıyıl sonu sınavı olmak üzere, çoktan seçmeli formunda iki yazılı sınav ile değerlendirilmekte; öğrencilere ayrıca arasınav sonrasında yönerge ile tebliğ edilerek, 7 hafta süreyle grup ve proje çalışmalarına dayalı ödevler verilmektedir. Ara Sınav: Çoktan seçmeli sınav Yarıyıl Sonu ve Bütünleme Sınavları: Yarıyıl sınavı çoktan seçmeli formda yapılmakta, bütünleme ve mazeret sınavları ise klasik yazılı sınav formunda uygulanmaktadır. Değerlendirme: Medya Okuryazarlığı dersi akademik kurul kararları doğrultusunda Bursa Uludağ Üniversitesi Ön Lisans-Lisans Yönetmeliği esas alınarak bağıl olarak değerlendirilmektedir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 14 | 14 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 14 | 14 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 2,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |