Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ
1 Dersin Adı: TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ
2 Dersin Kodu: İLA3241
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi HIDAYET PEKER
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: hidayetp@uludag.edu.tr
0224 2431066-60415
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu derste öğrenciye, Türklerin ilmi hayat katkılarını öğretmek ve özellikle Türklerin İslamı kabulünden sonra ivme kazanan bu katkıyı, Harezmi, İbn Sina, Biruni, Uluğ Bey gibi düşünürlerin bilimsel faaliyetleri çerçevesinde kavratmaktır. Buna ilave olarak Osmanlıdan Cumhuriyete Türk düşün hayatını tanıtmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Bu derste öğrenci, düşünme kavramının muhteva analizini yapar.;
2 Türklerin İslam öncesi ilmi faaliyetleri hakkında değerlendirme yapar;
3 Türklerin İslamı kabulüyle ortaya çıkan düşünsel-ilmi ürünleri tanır;
4 Klasik dönemin önemli bilim adamlarını, eserleri ve bilimsel ürünleri hakkında değerlendirme yapar;
5 Selçuklu dönemi okullaşma sürecini yorumlar;
6 Osmanlı dönemi düşünce hayatının unsurları hakkında çıkarımda bulunur;
7 Osmanlının son dönemlerindeki ilmi faaliyetleri ve aynı doğrultuda Batı dünyasındaki ilmi gelişmeleri yorumlar.;
8 Tanzimattan Cumhuriyete edebiyat, sanat ve bilim gibi düşünsel alanları ve temsilcilerini mukayese eder.;
9 Modern düşüncenin gerisinde yatan düşünsel faaliyetleri değerlendirir.;
10 Düşün hayatının Cumhuriyet dönemindeki görünümüne dair yorumda bulunur;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Düşünce ve bilim kavramlarının muhteva analizi.
2 Türklerin İslamlaşma süreci, nedenleri ve sonuçları
3 Türklerin ilk düşünsel ürünleri.Divan-ı Lügat’i-Türk, Dede Korkut, Kutadgu Bilig.
4 Klasik dönemin Harezmi, Farabi, Biruni, İbn Sina gibi Türk bilim adamları ve çalışmaları.
5 Selçuklu dönemi medreseleşme süreci ve düşünsel sonuçları.
6 Osmanlıların ilk döneminde düşünce ve bilimsel hayat.
7 Renaissance ve Batı aydınlanması.
8 Modern bilmin doğuşu ve belli başlı temsilcileri.
9 18-19 yüzyıllarda Osmanlılarda düşünce hayatı.
10 Modern düşüncenin Osmanlıya girişi.
11 Tanzimat dönemi düşün hayatı.
12 Modern düşüncenin edebiyat, sanat ve bilime etkileri
13 Tanzimattan Cumhuriyete din-bilim ilişkileri
14 Cumhuriyet dönemi düşün hayatının temel dinamikleri.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Kaşgarlı Mahmut, Divan-ı Lügat’i-Türk, Kabalcı Yay., İstanbul 2006 Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, Kabalcı Yay., İstanbul 2007. Ahmet Yaşar Ocak, İslam, Türkler ve Türkiye, Ankara 1997. Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim, İstanbul 1991 Şerif Mardin, Din ve İdeoloji, İletişim Yay., İstanbul 1998 Adnan Adıvar, Türkler ve İlim, İstanbul 1981 Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1974
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 4 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 4 4
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 4 0
OK8 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 2 0
OK10 0 0 3 0 0 0 0 0 1 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr