1 | Dersin Adı: | SÖZLÜK BİLİMİ |
2 | Dersin Kodu: | TUR5107 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yrd.Doç.Dr. MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok +90 (224) 294 21 64 minara@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türkçenin söz varlığının özelliklerini ve söz varlığındaki ögeleri tanyabilme. Türkçenin söz varlığını etkin bir biçimde kullanır. Söz varlığındaki değişimleri fark eder. Türk sözlükçülüğünün tarihini ve ilkelerini araştırır. Türk dili sözlükleri hakkında bilgi edinir. Sözlük birimleriyle ilgili anlam olaylarını inceler. Yurt dışında yapılmış sözlük çalışmalarını tanır. Devrelere göre Türk dili sözlüklerini tanır. Sözlük kullanmayı öğrenir. Söz varlığını geliştirmede sözlüğün önemini anlar. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Sözlük bilimi çalışmalarının dil incelemeleri içindeki yeri ve günümüze kadar sözlük bilimi çalışmalarının geçirdiği aşamalar | |
2 | Sözlük türleri | |
3 | Sözlük türleri | |
4 | Sözlük yapımcılığına tarihsel bakış; Türkçenin ilk sözlükleri | |
5 | Sözlük yapımcılığına tarihsel bakış; Türkçenin ilk sözlükleri | |
6 | Eski Türkçenin sözlükleri (Drevnetyurkskiy slovar vb.) | |
7 | Türk dilinin etimolojik sözlükleri (Clauson, Sevortyan, Tietze vb.) | |
8 | İki dilli sözlükler | |
9 | Terim sözlükleri | |
10 | Kavram karşılama yolları | |
11 | Kavram karşılama yolları | |
12 | Sözlük yapımcılığının yararlandığı inceleme alanları: Köken bilimi ve ses bilimi çalışmaları | |
13 | Sözlük yapımcılığının yararlandığı inceleme alanları: Köken bilimi ve ses bilimi çalışmaları, Uluslararası Fonetik alfabe; seslerin çevri yazımı. | |
14 | Kelimeler üzerine istatistiki çalışmalar; sözcüklerin kullanım sıklığı |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
GÜLENSOY, Tuncer (2006), Türkiye Türkçesindeki Türkçe Sözcüklerin [Tarihî-Yaşayan Türk Dilleri], Anadolu Ağızları ve Altay Dilleri İle Karşılaştırmalı Köken Bilgisi Sözlüğü, I. (A-K).- II (L-Z) Etimolojik Sözlük Denemesi- Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. Boz, Erdoğan (2000) Sözlük Bilimi Yazıları I, Gazi Kitabevi, Ankara. Yılmaz, Engin (2014) Temel Dil Bilgisi Terimleri Sözlüğü, Pegem Akademi. Yay., Ankara. AKSAN, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil, Türk Dil Kurumu Yayınları 439/3, Ankara. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | |||
Uygulamalı Dersler | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | |||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | |||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |