1 | Dersin Adı: | DEĞERLER PSİKOLOJİSİ |
2 | Dersin Kodu: | FDB6157 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. AHMET ALBAYRAK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Ahmet ALBAYRAK ahmetalbayrak1@gmail.com |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | İnsanın bireysel ve toplumsal gelişim sürecinde varoluşsal boyutla benliğinin ve kimliğinin farkındalığını sağlayacak değer duygusu ve bilincinin vurgulanması |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Değer Üzerine Kavramsal Analizler | |
2 | İnsan ve Değer İlişkisini Belirleyen Ontolojik ve Kozmolojik Dinamikler | |
3 | Psikolojik Perspektifli Ahlâk ve Değer Teorileri (Piaget & Kohlberg) | |
4 | Psikolojik Perspektifli Ahlâk ve Değer Teorileri (Psikanalitik ve Sosyal Öğrenme) | |
5 | Değerlerin Sınıflandırılması ve Hiyerarşisi | |
6 | Çocuk ve Ergenlik Psikolojisi Açısından Yaş ve Cinsiyet Faktörüne Göre Değerler | |
7 | Bireyde Kişiliğin ve Benliğin Yeniden Yapılanmasında Değer Faktörü | |
8 | İçsel ve Dışsal-Araçsal Değerlerin Diyalektiği ve İnsan Bütünlüğü Açısından Psikolojik Rolleri | |
9 | İnanç Gelişimi Teorisi’ne Göre İnanç-Değer İlişkisi | |
10 | Dindarlık Düzeyleri İle Değer ve Davranış İlişkileri | |
11 | Psikolojik Problemlerle “Başa Çıkma”da Değerlerin Rolü | |
12 | Fizikötesi Boyutuyla Değer ve Duygu Eğitiminin Psikolojik Temelleri | |
13 | Sosyo-Kültürel Değişmelerde Evrensel ve/veya Geleneksel Değerlerin Farklılaşması | |
14 | Modernleştirilmiş Dünya İnsanının Bunalımına Çözüm Sürecinde Dinî ve Manevî Değerlerin Rolü |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1) Donald S. Lopez, “Value”, Critical Terms for Religious Studies içinde, Mark C. Taylor (ed.), Chicago 1998, The University of Chicago Press, pp. 365-382. 2) Erich Fromm, Erdem ve Mutluluk (Ahlak Psikolojisi Üzerine Bir İnceleme), çev. A. Yörükan, İst. 1993, Türkiye İş Bankasi Yay.; Farklı Basım: Kendini Savunan İnsan (Ahlak Felsefesinin Psikolojisine İlişkin Bir Araştırma), çev. Necla Arat, İst. 2002, Say Yay. 3) Abraham H. Maslow, Dinler, Değerler ve Doruk Deneyimler, çev. H. K. Sönmez, İst. 1996, Kuraldışı Yay. 4) Öznur Özdoğan, “Din Psikolojisi ve Manevi Değerler”, SDÜ, İlahiyat Fak. Dergisi, sy. 15 (2005), ss. 159-180. 5) Rainer Funk, “Psychoanalysis and Human Values”, Int. Forum Psychoanal, vol. 11 (2002), pp.18-26. 6) Erol Güngör, Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar (Ahlak Psikolojisi, Ahlaki Değerler Ve Ahlaki Gelişme), Amsterdam 1993, Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfi Yay.; İst. 1998, Ötüken Neşriyat. 7) Erol Güngör, Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, İst. 1995, Ötüken Neşriyat. 8) Hayati Hökelekli, Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsanî Değerler, İst. 2013, DEM Yay. 9) Hayati Hökelekli, Değerler Psikolojisi ve Eğitim (Ailede, Okulda, Toplumda), İst. 2011, Timaş Yay. 10) Aliye Çınar, Değerler Felsefesi ve Psikolojisi, Bursa 2013, Emin Yay. 11) Hayati Hökelekli (ed.), Gençlik, Din ve Değerler Psikolojisi, Ankara 2002, Ankara Okulu Yay.; İst. 2006, DEM Yay. 12) Cavit Ünal, Genel Tutumların veya Değerlerin Psikolojisi Üzerine Bir Araştırma, Ankara 1981, Ankara Üniversitesi, Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yay. 13) R. Kaymakcan, H. Hökelekli ve dğr., Değerler ve Eğitimi (Uluslararası Sempozyum Bildirileri; İst. 26-28 Kasım 2004), İst. 2007, DEM Yay. 14) Nermin Çiftçi, “Ahlak Psikolojisi”, Felsefe Ansiklopedisi içinde, Ed. Ahmet Cevizci, İst. 2003, Etik Yay., c. I, ss. 105-112. 15) Meral Çileli, Ahlak Psikolojisi ve Eğitimi, Ankara 1986, V Yay. 16) Meral Çileli, Gençlik Değerleri Üzerine Bir Araştırma, İst. 1990, Ara Yay. 17) İoanna Kuçuradi, İnsan ve Değerleri, Değer Problemi, Ankara 1998, Türkiye Felsefe Kurumu Yay. 18) Takiyettin Mengüşoğlu, Değişmez Değerler ve Değişen Davranışlar (Felsefi Ethik İçin Kritik Bir Hazırlık), İst. 1965, İstanbul Ün. Edebiyat Fakültesi Yay. 19) Hilmi Ziya Ülken, Değerler, Kültür ve Sanat, İst. 1965, İstanbul Teknik Üniversitesi Rektörlüğü Yay. 20) Seyyid Hüseyin Nasr, İslam'ın Kalbi (İnsanlık İçin Bâkî Kalan Değerler), çev. A. Demirhan, İst. 2002, Gelenek Yay. 21) Toshihiko İzutsu, Kur’an’da Dini ve Ahlâkî Kavramlar, çev. Selahattin Ayaz, İstanbul 1991 (2. bs.), Pınar Yay. 22) Değerler Eğitimi Dergileri, DEM Yay. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | |||
Uygulamalı Dersler | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | |||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | |||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |