1 | Dersin Adı: | POZİTİF PSİKOLOJİ VE MANEVİYAT |
2 | Dersin Kodu: | FDB5160 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. AHMET ALBAYRAK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Ahmet ALBAYRAK ahmetalbayrak1@gmail.com |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Pozitif Psikoloji Dersi’nin amacı, hayattaki en kötü şeyleri onarma kaygısı odaklı psikolojide aynı zamanda pozitif niteliklerin inşasına odaklanmaya yönelik bir kolaylaştırmayı başlatmaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Pozitif Psikoloji’nin Klasik ve Modern Psikoloji Tarihindeki İzleri | |
2 | Eleştirel Psikoloji Çerçevesinde Modern Psikolojide Yeni Tartışmalar ve İnsan Tanımında Yeni Arayışlar | |
3 | Kendini Gerçekleştirmek Üzere İnsanın Anlam Arayışı Açısından Pozitif Psikoloji | |
4 | Holografik Evren Düzleminde Entropi Yasası ile Pozitif Psikoloji İlişkileri | |
5 | Flow Akış Kuramı Çerçevesinde Açık Zihinli Olma Modeli | |
6 | Manevî ve Zihinsel Yapının Güçlenmesini Sağlayacak Pozitif Düşünme Modeli | |
7 | Modern Dünyanın Bunalımlı (Stresli) Bireyine Psikoterapik Yaklaşımla Pozitif Psikoloji Öğeleri | |
8 | Klasik Spiritüel Yaklaşımlarla Modern Psikolojinin Eleştirel Bir Sentezi Olan Psişik Korunma Modeliyle Psişik Güvenlik Hissi Oluşturma | |
9 | İnsanda Kaygı ve Manevî Krizleri Aşmada Bireysel Dönüşümün Temel İlkeleri | |
10 | Ben Ötesi Psikolojisi ve Mistik Terapik Yaklaşımlarla (İbn Arabî, Hz. Mevlânâ, Yunus Emre) Pozitif Psikoloji İlişkileri | |
11 | İnsanın Kendini Tanıma Sürecinde Pozitif İletişim Becerileri, Farkındalık, Motivasyon, Sebatlılık ve Uzlaşmacılık Girişimleri | |
12 | Pozitif Psikoloji’de Memnuniyet, Doyum (Yaşam Doyumu), İyi Olma, Canlılık, Mutluluk, Empati ve İyimserlik Gibi Bireysel Tecrübeler | |
13 | Pozitif Psikoloji Yaklaşımıyla Din Psikolojisi Alanında Yapılan Affedicilik, Maneviyat, Şükür, Hoşgörü, Diğergâmlık, Alçakgönüllülük, Yardımseverlik, Nezaket ve Merhamet Gibi Değerlerle İlgili Çalışmalar | |
14 | Bireysel Benlikle Aşkın ve Evrensel Benliği Keşfetme Sürecinin Enerjisi Olan Reel Mutluluk Akışını Sürdürebilmek |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1) Kate Hefferon, Ilona Boniwell, Pozitif Psikoloji, Kuram, Araştırma ve Uygulamalar, çev. ed. Tayfun Doğan, Ankara 2014, Nobel Akademik Yay. 2) Alan Carr, Pozitif Psikoloji, çev. Ümit Şendilek, İstanbul 2016, Kaknüs Yay. 3) Akın Ahmet, Akın Ümran (ed), Psikolojide Güncel Kavramlar-I, Pozitif Psikoloji, Ankara 2015, Nobel Yay. 4) C. R. Snyder, Shane J. Lopez (eds.), Handbook of Positive Psychology, New York 2002, Oxford Un. Press. 5) William C. Compton, Edward Hoffman, Positive Psychology: The Science of Happiness and Flourishing, USA 2012, Cengage Learning Publ. 6) Stephen Joseph, P. Alex Linley, “Positive Psychological Approaches to Therapy”, Counselling and Psychotherapy Research, March 2005, 5 (1), pp. 5-/10. 7) Abraham Maslow, İnsan Olmanın Psikolojisi, çev. Okhan Gündüz, İst. 2001, Kuraldışı Yay. 8) Victor E. Frankl, İnsanın Anlam Arayışı, çev. Selçuk Budak, Ankara 1995, Öteki Yay. 9) Abdülkerim Bahadır, İnsanın Anlam Arayışı ve Din (Logoterapik Bir Araştırma), İst. 2002, İnsan Yay. 10) Terry Eagleton, Hayatın Anlamı, çev. Kutlu Tunca, İstanbul 2015 (4. bs.), Ayrıntı Yay. 11) Gordon Allport, Olmaktan Oluşa, çev. Bilal Sambur, Ankara 2006, Katkı Yay. 12) Derl. Raymond F. Paloutzian, C. L. Park, Din ve Maneviyat Psikolojisi, Temel Yaklaşımlar ve İlgi Alanları, çev. ed. İ. Çapcıoğlu, A. Ayten, İstanbul 2013, Phoenix Yay. 13) Martin E. P. Seligman, Gerçek Mutluluk (Kalıcı doyum potansiyelinizi gerçekleştirmek için yeni olumlu psikolojinin kullanılması), çev. Semra Kunt Akbaş, Ankara 2007, HYB Yay. 14) Martin E. P. Seligman, Öğrenilmiş İyimserlik, çev. Semra Kunt Akbaş, Ankara 2007, HYB Yay. 15) Derleme & C. G. Jung (Önsöz), I Ching ya da Değişimler Kitabı, çev. Richard Wilhelm, Türkçesi: Levent Özşar, Bursa 2010, Biblos Yay. 16) Mihaly Csikszentmihalyi, Akış (Mutluluk Bilimi-Yaşam Niteliğini Yükseltmek İçin Atılması Gereken Adımlar), çev. Semra Kunt Akbaş, Ankara 2003, HYB Yay. 17) Christopher Peterson & Martin E.P. Seligman, Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification, Oxford 2004, Oxford University Press. 18) Stanislav Grof, Christina Grof (ed.), Manevi Kriz, Kişisel Dönüşümün Buhranlarına Bir Bakış, çev. Ahu Ayan, İst. 2012, Kaknüs Yay. 19) Stanislav Grof, Geleceğin Psikolojisi, çev. Sezer Soner, İzmir 2002, Ege Meta Yay. 20) Robert E. Ornstein, Yeni Bir Psikoloji, çev. Erol Göka, Işık Feray, İst. 1990, İnsan Yay. 21) Sibel A. Arkonaç, Psikolojide Yeni Tartışmalar, İst. 1999, Alfa Yay. 22) Ali Ayten, Din Psikolojisi, Dine ve Maneviyata Psikolojik Yaklaşımlar (Çeviriler), İst. 2010, İz Yay. 23) Mustafa Merter, Dokuz Yüz Katlı İnsan, Tasavvuf ve Ben Ötesi Psikolojisi, İst. 2006, Kaknüs Yay. 24) Nevzat Tarhan ve dğr., Pozitif Psikoloji (Çoklu Zekâ Uygulamaları), İst. 2013, Timaş Yay. 25) Öznur Özdoğan, İsimsiz Hayatlar (Manevi ve Psikolojik Yaklaşımla Arınma ve Öze Dönüş), Ankara 2005, Lotus Yay.; 2007 Özdenöze Yay. 26) Öznur Özdoğan, Mutluluğu Seçiyorum, Ankara 2006, Lotus Yay.; 2009 Özdenöze Yay. 27) Öznur Özdoğan, Aşkın Yanımız Maneviyat, Ankara 2009, Özdenöze Yay. 28) Ali Ayten, Empati ve Din, İst. 2010, İz Yay. 29) Nursel Telman, Pozitif Düşüncenin Sihirli Gücü, İst. 2003, Epsilon Yay. 30) William Bloom, Psişik Korunma: İnsanlar ve Mekanlar İçin Pozitif Enerji Yaratma, çev. Cengiz Cevre, İzmir 1998, Ege Meta Yay. 31) Michael Talbot, Holografik Evren, çev. Güray Tekçe, İst. 1997, Ruh ve Madde Yay. 32) Jeremy Rifkin, Ted Howard, Entropi, Dünyaya Yeni Bir Bakış, çev. Hakan Okay, İst. 1992, Ağaç Yay. 33) Faik Özdengül, Rûmî ve Aşkın Terapi, I-II, Konya 2005, 2009, Konya Büyükşehir Belediyesi, Kültür A.Ş. 34) The Journal of Positive Psychology |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | |||
Uygulamalı Dersler | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | |||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | |||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |