Prof.Dr. Nurcan ABACI Prof.Dr. Behçet Kemal YEŞİLBURSA
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
Doç. Dr. Nilüfer ALKAN GÜNAY E-posta niluferalkan@uludag.edu.tr Telefon: 0 224 2941889 Adres: Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 Bursa
18
Dersin Web Adresi:
http:/tarih.uludag.edu.tr
19
Dersin Amacı
19. yüzyıl nesnel Tarih anlayışından günümüze tarihyazımını belirleyen ana ekoller ve Türkiye’deki tarih yaklaşımlar, temsilcileri ve bu ekollere yapılan temel eleştirilerin değerlendirilmesidir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Dünyada tarihyazımında ortaya çıkan yeni yaklaşımları kavrayabilme. ;
2
Tarihyazımında var olan ana ekoller ve temsilcilerinin eserlerini değerlendirebilme. ;
3
İdeoloji ve dünya görüşünün tarihyazımına etkilerini örneklendirebilme. ;
4
Tarih bilimine diğer sosyal bilimciler tarafından yapılan eleştiri noktalarını kavrayabilme. ;
5
Avrupa ve Amerika tarihyazımı geleneklerinin arasındaki farklılıkları açıklayabilme. ;
6
Tarihyazımındaki ana ekollerin Türkiye’deki uygulamaları ve uygulayıcılarını değerlendirebilme.;
7
Dünyada ve Türkiye’de yapılan tarih araştırmalarını konu, yöntem ve yaklaşımları açısından karşılaştırabilme.;
8
Gelişen bilgisayar teknolojilerinin tarihyazımında nasıl kullanıldığını örneklendirebilme. ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
19. Yüzyıla Kadar Tarihyazımı Geleneği
2
Modern-pozitivist Bilim Anlayışının Tarih Çalışmalarına Etkileri
3
19. Yüzyıl Alman Tarihyazımı Geleneği
4
Leopold Ranke ve Resmi Devlet Belgelerine Dayalı Tarihyazımı
5
Ulusal Kimliğin Yaratılmasının Aracı Olarak Tarihin İdeolojileştirilmesi
6
Annales Okulu ve Temsilcileri
7
Marksist Tarihyazımı ve Temsilcileri
8
Frankfurt Okulu’nun Tarihyazımına Etkileri
9
Amerikan Toplumsal Tarihyazımı Geleneği
10
Tarih araştırmalarında Nicel Veri Kullanımı
11
Tarihin Demokratikleşmesi: Mikro-tarihçilik Çalışmaları
12
Tarih Çalışmalarında Yeni Bir Yöntem: Sözlü Tarih
13
Türkiye’de Tarihçiliğin Günümüzdeki Durumu
14
Genel değerlendirme ve sonuçlar
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Şimşek, Ahmet, Tarih Nasıl Yazılır? Tarihyazımı İçin Çağdaş Bir Metodoloji, Tarihçi Kitabevi, İstanbul, 2011. Iggers, Georg, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, çev.Gül Güven Çağalı, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul, 2000.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
12
3
36
Ödevler
0
6
24
Projeler
3
6
18
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
14
14
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU