1 | Dersin Adı: | OSMANLI DEFTERHANE TEŞKİLATI ve DEFTERLERİ |
2 | Dersin Kodu: | TAR6129 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Ersin GÜLSOY |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | ersingulsoy@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Osmanlılarda Defterhâne teşkilatı ve Tahrîr defterlerinin önemini kavratmak. Bu vesile ile Osmanlı sosyo-ekonomik tarihini inceleyebilmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Ders Hakkında Genel Tanıtım ve Dersin Kaynakları | |
2 | Osmanlı Devleti’nde Defterhane Teşkilatının Ortaya Çıkışı, Gelişimi Personeli. | |
3 | Osmanlılarda Tahrir Geleneği, Tahrîr Emini ve Görevleri. | |
4 | Defterhânede Tutulan Defterler Hakkında Genel Değerlendirme. | |
5 | Mufassal Defterler ve Özellikleri. | |
6 | Mufassal Defterler ve Özellikleri. | |
7 | İcmal Defterler ve Özellikleri | |
8 | İcmal Defterler ve Özellikleri | |
9 | Ruznamçe Defterleri ve Özellikleri | |
10 | Ruznamçe Defterleri ve Özellikleri | |
11 | Defterhâne Defterleri Üzerinde Yapılan Muamelat ve Defter Tashihi. | |
12 | Sancak Kanunnamelerinin Hazırlanışı ve Defterlere Kaydı. | |
13 | Sancak Kanunnamelerinin İncelenmesi. | |
14 | Sancak Kanunnamelerinin İncelenmesi. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
AFYONCU, Erhan, Osmanlı Devlet Teşkilâtında Defterhâne-i Âmire (XVI-XVIII. Yüzyıllar), Ankara AKGÜNDÜZ Ahmet, Osmanlı Kanunnâmeleri ve Hukukî Tahlilleri, 1-10. BARKAN, Ömer Lütfi, XV ve XVI. Asırlarda Ziraî Ekonominin Hukukî ve Malî Esasları Kanunlar, I, İstanbul 1943. _____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller. I Mâlikâne-Divânî Sistemi”, THİTM, II, (İstanbul 1939), 118-185. _____, “Türkiye’de İmparatorluk Devirlerinin Büyük Nüfus ve Arazi Tahrirleri Hakana Mahsus İstatistik Defterleri (1), İFM, II/1, (İstanbul 1941), 20-59. _____, “Tarihî Demografi Araştırmaları ve Osmanlı Tarihi”, TM, X, (İstanbul 1953), 1-26. _____, “H. 933-934 (M. 1528-1529) Malî Yılına Ait Bir Bütçe Örneği”, İFM, XV/1-4, (İstanbul 1954), 251-329. _____, “Şehirlerin Teşekkül ve İnkişafı Bakımından Osmanlı İmparatorluğu’nda İmaret Sitelerinin Kuruluş ve İşleyiş Tarzına Ait Araştırmalar”, İFM, XXIII/1-2, (İstanbul 1963), 239-296. _____, “Osmanlı Devrinde Akkoyunlu Hükümdarı Uzun Hasan Bey’e Ait Kanunlar”, Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 545-573. _____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller: İmparatorluk Devrinde Toprak Mülk ve Vakıfların Hususiyeti (1), Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 249-280. _____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller: Şer‘i Miras Hukuku ve Evlatlık Vakıflar”, Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 209-230. _____, “Timâr”, İA, XII/I, 286-333. BARKAN, Ömer Lütfi-AYVERDİ, Ekrem Hakkı, İstanbul Vakıfları Tahrîr Defteri 953 (1546) Tarihli, İstanbul 1970. BARKAN, Ömer Lütfi-MERİÇLİ, Enver, Hüdavendigâr Livası Tahrir Defterleri, I, Ankara 1988. EMECEN, Feridun M., XVI. Asırda Manisa Kazâsı, Ankara 1989. _____, “Sosyal Tarih Kaynağı Olarak Osmanlı Tahrir Defterleri”, Tarih ve Sosyoloji Semineri, (İstanbul 1991), s. 143-156. _____, “Mufassaldan İcmale”, Osmanlı Araştırmaları, XVI, (İstanbul 1996), 37-44. ERGENÇ, Özer, “Osmanlı Şehrinde Esnaf Örgütlerinin Fizikî Yapıya Etkileri”, Türkiye’nin Sosyal ve Ekonomik Tarihi (1071-1920), (Ankara 1980), s. 103-109. FAROQHİ, Suraiya, Osmanlı’da Kentler ve Kentliler, çev. Neyyir Kalaycıoğlu, İstanbul 1993. GÖKBİLGİN, M. Tayyib, “15 ve 16. Asırlarda Eyâlet-i Rûm”, VD, VI, (İstanbul 1965), 51-61. GÖYÜNÇ, Nejat, XVI. Yüzyılda Mardin Sancağı, Ankara 1991. _____, “Hâne Deyimi Hakkında”, Tarih Dergisi, XXXII, (İstanbul 1979), 332-348. GÜLSOY, Ersin-TAŞTEMİR, Mehmet, 1530 Tarihli Malatya, Behisni, Gerger, Kâhta, Hısn-ı Mansur, Divriği ve Darende Kazâları Vakıf ve Mülk Defteri, Ankara 2007. İNALCIK, Halil, Hicrî 835 Tarihli Sûret-i Defter-i Sancak-ı Arvanid, Ankara 1987. _____, Devlet-i Aliye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar, I, İstanbul 2009. _____, “Osmanlılar’da Raiyyet Rüsûmu”, Belleten, XXIII/92, (Ankara 1959), 575-610. KILIÇ, Orhan, 18. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti’nin İdari Taksimatı Eyalet ve Sancak Tevcihatı, Elazığ 1997. KUNT, İ. Metin, Sancaktan Eyalete 1550-1650 Arasında Osmanlı Ümerası ve İl İdaresi, İstanbul 1978. ÖZ, Mehmet, “Tahrir Defterlerinin Osmanlı Tarihi Araştırmalarında Kullanımı Hakkında Bazı Görüşler”, VD, XII, (Ankara 1991), 429-439. ÜLKEN, Hilmi Ziya, “Vakıf Sistemi ve Türk Şehirciliği”, VD, IX, (Ankara 1971), 13-37. YEDİYILDIZ, Bahaeddin, XVIII. Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi Bir Sosyal Tarih İncelemesi, Ankara 2003 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 100 | 100 |
Toplam | 100 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
Ödevler | 0 | ||
Projeler | |||
Arazi Çalışmaları | |||
Arasınavlar | 0 | ||
Diğer | |||
Yarıyıl Sonu Sınavları | 100 | ||
Toplam İş Yükü | |||
Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
Dersin AKTS Kredisi |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |