1 | Course Title: | OTTOMAN REGISTRY ORGANIZATION AND ITS REGISTRY BOOKS |
2 | Course Code: | TAR6129 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Third Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 1 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 6 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | None |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. Ersin GÜLSOY |
16 | Course Lecturers: | |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: | ersingulsoy@uludag.edu.tr |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To comprehend the importance of the Defterhâne organization and Tahrîr books in the Ottomans. To be able to analyze the Ottoman socio-economic history. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | General introduction about the lesson and sources of the lesson | |
2 | Emergence, improvement and staffs of the Defterhane organization in the Ottoman Empire. | |
3 | Tahrir Tradition in Ottomans, Tahrîr Emini and his Duties. | |
4 | General evaluation of the registers kept in the Defterhane. | |
5 | Mufassal registers and their properties. | |
6 | Mufassal registers and their properties. | |
7 | Icmal registers and their properties. | |
8 | Icmal registers and their properties. | |
9 | Ruznamce registers and their properties. | |
10 | Ruznamce registers and their properties. | |
11 | Procedure on the Defterhane registers and the revision of the registers. | |
12 | Preparation of sancak legislations and its registration. | |
13 | Examination of Sancak legislations . | |
14 | Examination of Sancak legislations . |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
AFYONCU, Erhan, Osmanlı Devlet Teşkilâtında Defterhâne-i Âmire (XVI-XVIII. Yüzyıllar), Ankara AKGÜNDÜZ Ahmet, Osmanlı Kanunnâmeleri ve Hukukî Tahlilleri, 1-10. BARKAN, Ömer Lütfi, XV ve XVI. Asırlarda Ziraî Ekonominin Hukukî ve Malî Esasları Kanunlar, I, İstanbul 1943. _____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller. I Mâlikâne-Divânî Sistemi”, THİTM, II, (İstanbul 1939), 118-185. _____, “Türkiye’de İmparatorluk Devirlerinin Büyük Nüfus ve Arazi Tahrirleri Hakana Mahsus İstatistik Defterleri (1), İFM, II/1, (İstanbul 1941), 20-59. _____, “Tarihî Demografi Araştırmaları ve Osmanlı Tarihi”, TM, X, (İstanbul 1953), 1-26. _____, “H. 933-934 (M. 1528-1529) Malî Yılına Ait Bir Bütçe Örneği”, İFM, XV/1-4, (İstanbul 1954), 251-329. _____, “Şehirlerin Teşekkül ve İnkişafı Bakımından Osmanlı İmparatorluğu’nda İmaret Sitelerinin Kuruluş ve İşleyiş Tarzına Ait Araştırmalar”, İFM, XXIII/1-2, (İstanbul 1963), 239-296. _____, “Osmanlı Devrinde Akkoyunlu Hükümdarı Uzun Hasan Bey’e Ait Kanunlar”, Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 545-573. _____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller: İmparatorluk Devrinde Toprak Mülk ve Vakıfların Hususiyeti (1), Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 249-280. _____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller: Şer‘i Miras Hukuku ve Evlatlık Vakıflar”, Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 209-230. _____, “Timâr”, İA, XII/I, 286-333. BARKAN, Ömer Lütfi-AYVERDİ, Ekrem Hakkı, İstanbul Vakıfları Tahrîr Defteri 953 (1546) Tarihli, İstanbul 1970. BARKAN, Ömer Lütfi-MERİÇLİ, Enver, Hüdavendigâr Livası Tahrir Defterleri, I, Ankara 1988. EMECEN, Feridun M., XVI. Asırda Manisa Kazâsı, Ankara 1989. _____, “Sosyal Tarih Kaynağı Olarak Osmanlı Tahrir Defterleri”, Tarih ve Sosyoloji Semineri, (İstanbul 1991), s. 143-156. _____, “Mufassaldan İcmale”, Osmanlı Araştırmaları, XVI, (İstanbul 1996), 37-44. ERGENÇ, Özer, “Osmanlı Şehrinde Esnaf Örgütlerinin Fizikî Yapıya Etkileri”, Türkiye’nin Sosyal ve Ekonomik Tarihi (1071-1920), (Ankara 1980), s. 103-109. FAROQHİ, Suraiya, Osmanlı’da Kentler ve Kentliler, çev. Neyyir Kalaycıoğlu, İstanbul 1993. GÖKBİLGİN, M. Tayyib, “15 ve 16. Asırlarda Eyâlet-i Rûm”, VD, VI, (İstanbul 1965), 51-61. GÖYÜNÇ, Nejat, XVI. Yüzyılda Mardin Sancağı, Ankara 1991. _____, “Hâne Deyimi Hakkında”, Tarih Dergisi, XXXII, (İstanbul 1979), 332-348. GÜLSOY, Ersin-TAŞTEMİR, Mehmet, 1530 Tarihli Malatya, Behisni, Gerger, Kâhta, Hısn-ı Mansur, Divriği ve Darende Kazâları Vakıf ve Mülk Defteri, Ankara 2007. İNALCIK, Halil, Hicrî 835 Tarihli Sûret-i Defter-i Sancak-ı Arvanid, Ankara 1987. _____, Devlet-i Aliye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar, I, İstanbul 2009. _____, “Osmanlılar’da Raiyyet Rüsûmu”, Belleten, XXIII/92, (Ankara 1959), 575-610. KILIÇ, Orhan, 18. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti’nin İdari Taksimatı Eyalet ve Sancak Tevcihatı, Elazığ 1997. KUNT, İ. Metin, Sancaktan Eyalete 1550-1650 Arasında Osmanlı Ümerası ve İl İdaresi, İstanbul 1978. ÖZ, Mehmet, “Tahrir Defterlerinin Osmanlı Tarihi Araştırmalarında Kullanımı Hakkında Bazı Görüşler”, VD, XII, (Ankara 1991), 429-439. ÜLKEN, Hilmi Ziya, “Vakıf Sistemi ve Türk Şehirciliği”, VD, IX, (Ankara 1971), 13-37. YEDİYILDIZ, Bahaeddin, XVIII. Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi Bir Sosyal Tarih İncelemesi, Ankara 2003 |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 0 | 0 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 0 | 0 |
Final Exam | 100 | 100 |
Total | 100 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 0 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 100 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | ||
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | |||
Homeworks, Performances | 0 | ||
Projects | |||
Field Studies | |||
Midtermexams | 0 | ||
Others | |||
Final Exams | 100 | ||
Total WorkLoad | |||
Total workload/ 30 hr | |||
ECTS Credit of the Course |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |