Türkçe English Rapor to Course Content
COURSE SYLLABUS
OTTOMAN REGISTRY ORGANIZATION AND ITS REGISTRY BOOKS
1 Course Title: OTTOMAN REGISTRY ORGANIZATION AND ITS REGISTRY BOOKS
2 Course Code: TAR6129
3 Type of Course: Optional
4 Level of Course: Third Cycle
5 Year of Study: 1
6 Semester: 1
7 ECTS Credits Allocated: 6
8 Theoretical (hour/week): 2
9 Practice (hour/week) : 0
10 Laboratory (hour/week) : 0
11 Prerequisites: None
12 Recommended optional programme components: None
13 Language: Turkish
14 Mode of Delivery: Face to face
15 Course Coordinator: Prof. Dr. Ersin GÜLSOY
16 Course Lecturers:
17 Contactinformation of the Course Coordinator: ersingulsoy@uludag.edu.tr
18 Website:
19 Objective of the Course: To comprehend the importance of the Defterhâne organization and Tahrîr books in the Ottomans. To be able to analyze the Ottoman socio-economic history.
20 Contribution of the Course to Professional Development
21 Learning Outcomes:
1 To understanding the Defterhane and its administrators.;
2 Learns the tahrir method of Ottomans. ;
3 Learns the characteristics of mufassal, icmal, ruzmance, derdest and yoklama registers.;
4 Examines Ottoman socio-economic history.;
22 Course Content:
Week Theoretical Practical
1 General introduction about the lesson and sources of the lesson
2 Emergence, improvement and staffs of the Defterhane organization in the Ottoman Empire.
3 Tahrir Tradition in Ottomans, Tahrîr Emini and his Duties.
4 General evaluation of the registers kept in the Defterhane.
5 Mufassal registers and their properties.
6 Mufassal registers and their properties.
7 Icmal registers and their properties.
8 Icmal registers and their properties.
9 Ruznamce registers and their properties.
10 Ruznamce registers and their properties.
11 Procedure on the Defterhane registers and the revision of the registers.
12 Preparation of sancak legislations and its registration.
13 Examination of Sancak legislations .
14 Examination of Sancak legislations .
23 Textbooks, References and/or Other Materials: AFYONCU, Erhan, Osmanlı Devlet Teşkilâtında Defterhâne-i Âmire (XVI-XVIII. Yüzyıllar), Ankara
AKGÜNDÜZ Ahmet, Osmanlı Kanunnâmeleri ve Hukukî Tahlilleri, 1-10.
BARKAN, Ömer Lütfi, XV ve XVI. Asırlarda Ziraî Ekonominin Hukukî ve Malî Esasları Kanunlar, I, İstanbul 1943.
_____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller. I Mâlikâne-Divânî Sistemi”, THİTM, II, (İstanbul 1939), 118-185.
_____, “Türkiye’de İmparatorluk Devirlerinin Büyük Nüfus ve Arazi Tahrirleri Hakana Mahsus İstatistik Defterleri (1), İFM, II/1, (İstanbul 1941), 20-59.
_____, “Tarihî Demografi Araştırmaları ve Osmanlı Tarihi”, TM, X, (İstanbul 1953), 1-26.
_____, “H. 933-934 (M. 1528-1529) Malî Yılına Ait Bir Bütçe Örneği”, İFM, XV/1-4, (İstanbul 1954), 251-329.
_____, “Şehirlerin Teşekkül ve İnkişafı Bakımından Osmanlı İmparatorluğu’nda İmaret Sitelerinin Kuruluş ve İşleyiş Tarzına Ait Araştırmalar”, İFM, XXIII/1-2, (İstanbul 1963), 239-296.
_____, “Osmanlı Devrinde Akkoyunlu Hükümdarı Uzun Hasan Bey’e Ait Kanunlar”, Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 545-573.
_____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller: İmparatorluk Devrinde Toprak Mülk ve Vakıfların Hususiyeti (1), Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 249-280.
_____, “Türk-İslâm Toprak Hukuku Tatbikatının Osmanlı İmparatorluğu’nda Aldığı Şekiller: Şer‘i Miras Hukuku ve Evlatlık Vakıflar”, Türkiye’de Toprak Meselesi Toplu Eserler, I, (İstanbul 1980), 209-230.
_____, “Timâr”, İA, XII/I, 286-333.
BARKAN, Ömer Lütfi-AYVERDİ, Ekrem Hakkı, İstanbul Vakıfları Tahrîr Defteri 953 (1546) Tarihli, İstanbul 1970.
BARKAN, Ömer Lütfi-MERİÇLİ, Enver, Hüdavendigâr Livası Tahrir Defterleri, I, Ankara 1988.
EMECEN, Feridun M., XVI. Asırda Manisa Kazâsı, Ankara 1989.
_____, “Sosyal Tarih Kaynağı Olarak Osmanlı Tahrir Defterleri”, Tarih ve Sosyoloji Semineri, (İstanbul 1991), s. 143-156.
_____, “Mufassaldan İcmale”, Osmanlı Araştırmaları, XVI, (İstanbul 1996), 37-44.
ERGENÇ, Özer, “Osmanlı Şehrinde Esnaf Örgütlerinin Fizikî Yapıya Etkileri”, Türkiye’nin Sosyal ve Ekonomik Tarihi (1071-1920), (Ankara 1980), s. 103-109.
FAROQHİ, Suraiya, Osmanlı’da Kentler ve Kentliler, çev. Neyyir Kalaycıoğlu, İstanbul 1993.
GÖKBİLGİN, M. Tayyib, “15 ve 16. Asırlarda Eyâlet-i Rûm”, VD, VI, (İstanbul 1965), 51-61.
GÖYÜNÇ, Nejat, XVI. Yüzyılda Mardin Sancağı, Ankara 1991.
_____, “Hâne Deyimi Hakkında”, Tarih Dergisi, XXXII, (İstanbul 1979), 332-348.
GÜLSOY, Ersin-TAŞTEMİR, Mehmet, 1530 Tarihli Malatya, Behisni, Gerger, Kâhta, Hısn-ı Mansur, Divriği ve Darende Kazâları Vakıf ve Mülk Defteri, Ankara 2007.
İNALCIK, Halil, Hicrî 835 Tarihli Sûret-i Defter-i Sancak-ı Arvanid, Ankara 1987.
_____, Devlet-i Aliye Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar, I, İstanbul 2009.
_____, “Osmanlılar’da Raiyyet Rüsûmu”, Belleten, XXIII/92, (Ankara 1959), 575-610.
KILIÇ, Orhan, 18. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Devleti’nin İdari Taksimatı Eyalet ve Sancak Tevcihatı, Elazığ 1997.
KUNT, İ. Metin, Sancaktan Eyalete 1550-1650 Arasında Osmanlı Ümerası ve İl İdaresi, İstanbul 1978.
ÖZ, Mehmet, “Tahrir Defterlerinin Osmanlı Tarihi Araştırmalarında Kullanımı Hakkında Bazı Görüşler”, VD, XII, (Ankara 1991), 429-439.
ÜLKEN, Hilmi Ziya, “Vakıf Sistemi ve Türk Şehirciliği”, VD, IX, (Ankara 1971), 13-37.
YEDİYILDIZ, Bahaeddin, XVIII. Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi Bir Sosyal Tarih İncelemesi, Ankara 2003
24 Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES NUMBER PERCENT
Midterm Exam 0 0
Quiz 0 0
Homeworks, Performances 0 0
Final Exam 100 100
Total 100 100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade 0
Contribution of Final Exam to Success Grade 100
Total 100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course
Information
25 ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites NUMBER TIME [Hour] Total WorkLoad [Hour]
Theoretical 14 2 28
Practicals/Labs 0 0 0
Self Study and Preparation
Homeworks, Performances 0
Projects
Field Studies
Midtermexams 0
Others
Final Exams 100
Total WorkLoad
Total workload/ 30 hr
ECTS Credit of the Course
26 CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS
PQ1 PQ2 PQ3 PQ4 PQ5 PQ6 PQ7 PQ8 PQ9 PQ10 PQ11 PQ12
LO1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
LO: Learning Objectives PQ: Program Qualifications
Contribution Level: 1 Very Low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
Bologna Communication
E-Mail : bologna@uludag.edu.tr
Design and Coding
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr