e-posta: pinart@uludag.edu.tr telefon: 2941874 adres: U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü Oda No: E-030
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğrencilere araştırma ve yayın etiği ile ilgili bilgi ve farkındalık kazandırmak, uzmanlaşacakları alanda bağımsız araştırma yapma becerilerine sahip olmaları için gereken yöntemsel bilgileri sunmak
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramları, bir araştırmanın etik olması açısından araştırmacıya düşen sorumlulukları tanımlayabilir.;
2
Araştırmaları etik açıdan değerlendiren araştırma etik kurularının çalışma disiplinini tanır, etik kurullara gönderilecek proje başvuru dosyalarının nasıl olması gerektiğini bilir.;
3
Bilimsel araştırmalarda güvenilir ve geçerli ölçüm araçları kullanmanın önemi konusunda bilinçlenir, ölçüm araçlarının güvenilirlik ve geçerliliğinin nasıl test edileceğini bilir. ;
4
Yöntemsel açıdan farklı türlerdeki görgül araştırmaları birbirinden ayırt edebilir, farklı araştırma türlerinin üstün ve zayıf yönlerini bilir.;
5
Kuram, araştırma modeli, araştırma sorusu ve hipotez gibi bilimsel araştırma sürecinin önemli yapı taşlarının ne demek olduğunu bilir; bilimsel yöntemlerle test edilebilecek nitelikte ve bir bilimsel kuram çerçevesinde incelenebilecek nitelikte araştırma soruları ve hipotezler hazırlayabilir.;
6
Örnekleme tekniklerini tanır, yapacağı görgül araştırma için uygun olan örneklemi nasıl oluşturacağına karar verebilir.;
7
APA yazım kurallarını bilir ve kendi rapor yazımlarında uygulayabilir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Ders tanıtımı
2
Bilimsel araştırmanın yapıtaşı olan kavramlar-I
3
Bilimsel araştırmanın yapıtaşı olan kavramlar-II
4
Bilimsel araştırma türleri
5
Deneysel araştırma örnekleri
6
Betimsel ve ilişkisel araştırma örnekleri
7
Nitel-nicel araştırma ayrımı
8
Örnekleme yöntemleri
9
Ölçüm araçlarının geçerlilik ve güvenirliğini değerlendirme-I
10
Ölçüm araçlarının geçerlilik ve güvenirliğini değerlendirme-II
11
APA yazım kuralları
12
Bilimsel araştırma etiği-I
13
Bilimsel araştırma etiği-II
14
Son değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Erkuş, A. (2009). Davranış Bilimleri için Bilimsel Araştırma Süreci (3. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınları. Diğer kaynaklar: Amerikan Psikoloji Derneği (2009). Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu. (Çev. Zeynep Gökay Üstün ve Cenk Pamay). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Kökdemir, D., Demirutuku, K., Çırakoğlu, O.C., Işın, G., Muratoğlu, B., Sayın, P. ve Yeniçeri, Z. (2004). Akademik yayım kuralları kitapçığı. 19 Şubat 2008, http://elyad.baskent.edu.t/pivolka/akademik.pdf.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
1
10
Ödev
2
30
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
4
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
2
28
Ödevler
2
20
40
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
4
4
Toplam İş Yükü
114
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,8
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU