bkemikli@uludag.edu.tr 2431066 (60241) U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Türk İslam Edebiyatında kullanılmış milli ve klasik şekilleri, türleri ve tarzları öğretmektir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Türk-İslam edebiyatı metinlerini şekil özellikleri açısından tasnif edebilme;
2
Milli şeklin temel kavramlarını tanımlayabilme ;
3
Milli şekille yazılmış edebi metinleri tespit edebilme;
4
Arap ve Fars şiirinden intikal eden klasik şekilleri ve nevileri fark edebilme;
5
Klasik şekil ve nevilerle alakalı temel terimleri tanımlayabilme ;
6
Nazire geleneğini fark edebilme ve nazire mecmualarını inceleyebilme;
7
Tahmis, terbi ve taştir gibi şiir yazma tekniklerini inceleyebilme;
8
Şekil ve tür ilişkisini oluşturabilme;
9
Türk-İslam edebiyatında tür ve tarz ilişkisini görebilme;
10
Dini edebi türlerin kaynaklarına ulaşabilme;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Türk İslam Edebiyatında şekil: Milli ve İslami şekillerin birliği
2
Klasik nazım şekilleri: Mısra, beyit ve bend
3
Beyitlerden oluşan nazım şekilleri
4
Bendlerden oluşan nazım şekilleri-I: Tek bendli nazım şekilleri
5
Bendlerden oluşan nazım şekilleri-II: Çok bendli nazım şekilleri
6
Halk şiiri nazım şekilleri: Mâni, türkü, koşma, destan ve diğerleri
7
İz sürmek: Nazire, terbi’, tahmis ve taştîr geleneği
8
Divan edebiyatında neviler-I: Tevhid ve münâcât
9
Divan edebiyatında neviler-I: Na’t
10
Divan edebiyatında neviler-I: Mersiye
11
Divan edebiyatında neviler-I: Mehdiye, fahriye ve hicviye
12
Tasavvuf edebiyatında neviler-I: İlahi, nefes ve nutuk
13
Tasavvuf edebiyatında neviler-II: Şathiye
14
Tasavvuf edebiyatında neviler-III: Devriye
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Recaizâde Mahmud Ekrem, Ta’lim-i Edebiyât 2. Haluk İpekten vd., Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2006. 3. Necla Pekolcay vd., İslâmî Türk Edebiyatında Şekil ve Nev’îlere Giriş 4. C. Kurnaz-M. Tatcı, Türk Edebiyatında Şathiyye, Ankara 2001. 5. Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Ankara 2004.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
9
126
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
12
12
Toplam İş Yükü
180
Toplam İş Yükü / 30 saat
6
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU