1 |
Dersin Adı: |
KALİTE KONTROL |
2 |
Dersin Kodu: |
MAK3034 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
3 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
6 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
3 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
2 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. EMİN GÜLLÜ |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
yok |
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Emin Güllü Tel: 2941959 mail: egullu@uludag.edu.tr |
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Uluslar arası rekabette kazanabilmek için, standartların gereklerini yerine getirebilecek ürünleri üretebilme ve bunları sunabilme tekniklerinin öğrenilmesi.
Kalite kontrolde söz sahibi olabilmek. Yani standartların kurulmasında ve geliştirilmesinde bilgi alış verişine ortak olmak.
|
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Dersin tanıtımı, içeriği ve kaynaklar. Kalite kavramı ve geçmişi. Kalite kontrolünde önemli gelişmeler. Küçük atölyeler döneminde kalite kontrol. İkinci Dünya Savaşına kadar muayene ile KK eş anlamda kullanılması. Savaşın getirdiği ağır çalışma şartları, büyük üretim miktarları ve çok duyarlı ölçülerde imalat, ileri düzeyde ölçme gereçlerinin ve istatistik yöntemlerin uygulanma zorunluluğu. İstatistiki proses kontrol. İstatistiki proses kontrol uygulamaları:Ölçme, Makine ve proses yeterlilikleri |
|
2 |
Pazara yönelik kalite, uygunluk kalitesi,
tüketici tercihi deyimi, Bir mamulün boyut, geometrik şekil, yüzey düzgünlüğü ve renk gibi fiziksel özellikleri. Toplam kalite kontrolün aşamaları: Yeni Dizayn Kontrolü, Gelen Malzeme Kontrolü, Mamul Kontrolü
|
|
3 |
Kalite kontrolün esası:
Kalite kontrolde ilk adım ve tüketicilerin isteklerini bilmek .Kalite kontrolde diğer bir adım tüketicilerin ne satın alacaklarını bilmek. Maliyet bilinmeden kalitenin tanımlanamayacağı.
Gizli hataları ve şikayetleri önceden tahmin etme. Kalite kontrolün ideal hali denetim gerektirmeyen kalite kontrolün anlamı.
|
|
4 |
Kalitenin göstergeleri, Tüketicilerin ihtiyaçlarını yerine getirebilen kalitede ürünler imal etmek. Tüketiciye yönelme üzerinde durma, ürün dışarı ve piyasa içeri sistemi. İmalatçının tüketicilerin isteklerini ve ihtiyaçlarını önceden tahmin etmek. Kalite sözünün yorumu.
Müşterinin memnuniyeti, toplam kalite kontrole; aynı zamanda neden "bütünleşmiş kalite kontrol" denmesi.
|
|
5 |
ürün standartlarına, hammadde standartlarına ve şekil üzerinde izin verilen hata sınırlarına kuşku ile bakma, tüketicilerin isteyebileceği nitelikler: - iyi tasarım, - kolay kullanım, - rahat gitme, - iyi hızlanma, - yüksek hızda kararlılık, - dayanıklılık, - arıza ihtimalinin az olması, - kolay tamir,- emniyet. |
|
6 |
Tasarım kalitesi ve uygunluk kalitesi, tasarım kalitesi maliyette ilişkisi. tasarım kalitesi ve uygunluk kalitesi arasında farklılık ve bu hatalıların ile yeniden işlemelerin var olma sebebi. Uygunluk kalitesi ve verimlilik |
|
7 |
Kalitenin her bir tasarım ve prosesin içinde yer alması. Muayene yoluyla kalitenin üretilememesi. Muayeneye önem veren kalite kontrol. Kalite kontrolün dayandığı temel düşünce. Toplam kalite kontrol ve kalite güvenliği. Bir şirketin kalite kontrolü kendini ispat etmesi. |
|
8 |
Kalite güvenliği yöntemlerinde gelişme
1- Muayeneye yönelik kalite güvenliği
2-Proses kontrole yönelik kalite güvenliği, 3- Yeni ürün geliştirmeye yönelik kalite güvenliği.
|
|
9 |
Ürünlerin tüketicilerin elinde bir çok değişik şart ve farklı kullanım yöntemleriyle kullanılması. Ürünlerin kötü kullanılması.Tehlike anındaki kalite güvenliği ve daha geniş anlamdaki güvenilirlik sorunları. |
|
10 |
Ders tekrarı ve Ara Sınav |
|
11 |
Standart ve spesifikasyon kavramları. Aradaki farkı belirleyen tanımlar ve örnekler. Standartlaştırmanın amaçları. İşletmelerin standartlaştırma konuları. Standartlaştırmanın temel amaçları ve çeşit sayısının azaltılması. |
|
12 |
Kalite kavramının ulusal ve uluslararası endüstriyel ve ticari ilişkilerde önemli rekabet sebebi olarak ortaya çıkması. Sektörel alanda kullanılacak çeşitli kalite standartlarının ortaya çıkma sebebi ve ISO 9000 standartlarının amaçları. |
|
13 |
ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003 Uluslararası Standartlarının 1987 ve 1994 versiyonları arasındaki genel farklar. |
|
14 |
ISO 9001 Standardı maddelerinin yorumu ve örnekli açıklamalar. |
|