Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
İSLAM EĞİTİM TARİHİ
1 Dersin Adı: İSLAM EĞİTİM TARİHİ
2 Dersin Kodu: İLA4222
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İSMAİL SAĞLAM
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. İSMAİL SAĞLAM
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Hz. Muhammed (SAV) döneminden itibaren günümüze kadar İslam eğitiminin nasıl bir seyir takip ettiğini, hangi ilkeler doğrultusunda, hangi kurumlar vasıtasıyla bu eğitimin nasıl yapıldığını ve çeşitli dönemlerde öne çıkan eğitim tartışmaların neler olduğunu öğrencinin öğrenmesini ve yorum yapabilme becerisi kazanmasını amaçlar.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Asr-ı Saadette eğitim ve öğretimin şekli ve karakteri konusunda bilgi sahibi olur.;;
2 Emeviler ve Abbasiler döneminde eğitim kurumları ve ilmi seviye hakkında bilgi sahibi olur.;;
3 İslamlaşma döneminde Türklerin bilgi ve eğitim seviyeleri hakkında ve önde gelen bilginlerin fikirleri hakkında yorum yapar.;;
4 Selçuklular döneminde eğitim öğretime verilen değeri, kurulan ilmi ve mesleki müesseseleri kavrar.;;
5 Osmanlı döneminde eğitim öğretimin yapısını, işleyişini ve eğitim tartışmalarını kavrar. ;;
6 İslam Eğitim Tarihinin her döneminde öne çıkan bazı eğitimcilerin görüşlerini ve yorumlarını analiz eder.;;
7 Sıbyan Mektepleri, Medreseler, Cami ve Zaviyelerin, Gulamhanelerin, Ahilik ve Bacıyanı Rum kurumunun, eğitim öğretim ve sosyal hayattaki fonksiyonlarını kavrar.;;
8 Eğitim hayatı ve sosyal doku olarak değerler eğitimine ne denli önem verildiğinden hareketle günümüze yönelik yorumlarda bulunur.;;
9 Tanzimat’la beraber eğitim tarihi açısından ne tür farklılaşmaların olduğunu anlayarak analizler yapar.;;
10 İslam eğitimi açısından tarihi dokuyu bilerek, günümüzdeki eğitim öğretim tartışmalarını temellendirme becerisi kazanır.;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam Eğitim Tarihi Kaynaklarının Tanıtımı
2 Asr-ı Saadette Eğitim - Öğretim
3 Emevilerde Eğitim - Öğretim
4 Abbasilerde Eğitim - Öğretim
5 İslamlaşma Döneminde Türk Topluluklarında Eğitim - Öğretim: (Hoca Ahmet Yesevi – Yusuf Has Hacib – Kaşgarlı Mahmut )
6 İlk Eğitim Kurumlarına Toplu Bakış: (Sıbyan Mektepleri – Medreseler – Cami ve Zaviyeler) İlk Dönem Bazı Ünlü Eğitimciler:(Farabi – İbn-i Sina – Birûnî / El- Beyrûnî)
7 Selçuklu Döneminde Eğitim Öğretim: (Ahilik – Bâcıyân-ı Rum – Gulamhâneler) Selçuklularda Değerler Eğitimi: (Hacı Bektaş – Yunus Emre - Mevlana)
8 Kuruluş ve Yükseliş Döneminde Osmanlıda Eğitim – Öğretim İznik Medresesi – Bursa Medreseleri – Fatih Medereseleri – Süleymaniye Medreslerei –
9 Enderun Mektebi – Şehzâdegân Mektebi Bu Dönemin Bazı Ünlü Eğitimcileri: (Kâtip Çelebi – Kınalızâde Ali Çelebi – Ali Kuşçu)
10 Tanzimat Döneminde Osmanlıda Eğitim – Öğretim, Batılılaşma – Aydınlar ve Eğitim: (Münif Paşa – Ali Suavi – Ahmet Cevdet Paşa – Ahmet Mithat Efendi)
11 Gerileme Döneminde Osmanlıda Eğitim – Öğretim: (Koçi Bey – Yeni Arayışlar - Yeni Bilimsel Kuruluşlar)
12 Meşrutiyet Döneminde Osmanlıda Eğitim Öğretim: (Selim Sabit Efendi – Tevfik Fikret – Emrullah Eefendi – Satı Bey)
13 Meşrutiyet Döneminde Osmanlıda Eğitim Öğretim: Ziya Gökalp – Ethem Nejat – Prens Sabahattin)
14 Günümüz İslam Dünyasında Eğitim Öğretimin Genel Durumu
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Hüseyin Algül, İslam Tarihi I-IV Cahit Baltacı, Osmanlı Medreseleri Ziya Kazıcı, Anahatları ile İslam Eğitim Tarihi İsmail Doğan, Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri Ahmet Çelebi, İslamda Eğitim Öğretim Tarihi Hasan Akgündüz, Klasik Gönem Osmanlı Medrese Sistemi Mustafa Baktır, İslam’da İlk Eğitim Müessesi Ashab-ı Suffa Şakir Gözütok, İlk Dönem İslam Eğitim Tarihi
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 15 15
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,77
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 5 4 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK2 4 5 5 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK3 4 5 5 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK4 4 5 5 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK5 4 5 5 0 0 0 1 0 0 0 5 0
OK6 4 5 5 0 0 0 1 0 0 0 5 0
OK7 4 5 5 0 0 0 4 0 0 0 5 0
OK8 0 5 3 0 0 0 1 0 3 0 2 3
OK9 4 3 4 0 0 0 1 0 1 0 4 0
OK10 5 5 5 0 0 0 0 0 5 0 4 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr