Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ I
1 Dersin Adı: ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ I
2 Dersin Kodu: TUR5119
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yrd.Doç.Dr. MİNARA ALİYEVA ÇINAR
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok
+90 (224) 294 21 64
minara@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümünün temel hedefi; öğrencilere Çağdaş Türk lehçeleri ve dört alt anabilim dalı (Güney Batı, Kuzey Batı, Güney Doğu, Kuzey Doğu) grubundaki lehçeleri, dil ve edebiyatları öğretmek, öğrencilere bu lehçelerde oluşturulan edebi ürünleri tanıtmak, lisansüstü çalışma yapmaya yönlendirip, akademik kariyer yaparak bir akademisyen gibi hayatlarını kazanmalarını teşvik etmektedir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türklük bilimi kavramını tanımlayabilir, özelliklerini ve tarihî gelişimini açıklayabilir.;
2 Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğragî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur.;
3 Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir.;
4 Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir.;
5 Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir.;
6 Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.;
7 Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir.;
8 Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur.;
9 Alanıyla ilgili gelişmeleri izler, problemleri tespit eder, bu problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar, bu verilere göre sonuçları yorumlar ve gerektiğinde yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşarak meslekî konulara katkıda bulunur.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Türk dil bilimi ve dil, lehçe, şive, ağız vb. kavramlar. Türk yazı dili ve lehçelerinin sınıflandırılması. Kiril ve Arap alfabeleri.
2 Oğuz yazı dilleri ve toplulukları. Oğuz dillerinin oluşumu ve gelişimi. Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri.
3 Çağdaş Oğuz lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
4 Çağdaş Oğuz lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
5 Çağdaş Oğuz lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
6 Çağatay yazı dilleri ve toplulukları. Çağatay dillerinin oluşumu ve gelişimi. Çağdaş Çağatay lehçelerinin gramer özellikleri.
7 Çağdaş Çağatay lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
8 Çağdaş Çağatay lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
9 Çağdaş Çağatay lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
10 Kıpçak yazı dilleri ve toplulukları. Kıpçak dillerinin oluşumu ve gelişimi. Çağdaş Kıpçak lehçelerinin gramer özellikleri.
11 Çağdaş Kıpçak lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
12 Çağdaş Kıpçak lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
13 Çağdaş Kıpçak lehçelerine ait metinler üzerine çalışmalar.
14 Genel değerlendirme.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yay., 1977.
Ercilasun, Ahmet Bican vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay., 1991.
Buran, Ahmet; Alkaya, Ercan. Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yayınları, Ankara.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
Uygulamalı Dersler
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
Ödevler 0
Projeler
Arazi Çalışmaları
Arasınavlar
Diğer
Yarıyıl Sonu Sınavları
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30 saat
Dersin AKTS Kredisi
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 4 0 0 0 0 0 0 0 3 0 5 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 3 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr