1 | Dersin Adı: | ARKEOLOJİ |
2 | Dersin Kodu: | MRES215 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Önlisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. MÜGE AKBULUT |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
nzeyrek@uludag.edu.tr Tel: (224) 294 02 47 - 294 02 48 Tel iç hat: 402 47 Faks: (224) 294 09 29 Faks iç hat: 409 29 |
18 | Dersin Web Adresi: | Yok |
19 | Dersin Amacı | Mezuniyet sonrası “Mimari Yapı Restoratörü” unvanıyla ara eleman olarak resmi veya özel kurum ve kuruluşlarda görev alacak öğrenciye; çalışacağı olası sit alanı ya da ören yerlerindeki her tür arkeolojik taşınmaz kültür varlığının restorasyonuna yönelik temel terim ve kavramları; dönem, toplum, malzeme, teknoloji, işlev, estetik ve üslup gibi birbirinden ayırt edici temel özellikleriyle kuramsal olarak tanıtmak.; Konuyla ilgili yasaları, uluslararası tüzük ve yönetmelikleri öğretmek amaç edinilir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Bir bilim dalı olarak Arkeoloji ve bununla ilgili yasa, yönetmelik ve uluslararası kriterler; Diğer bilim ve sanat dalları ile ilişkisi. | |
2 | Kronoloji, milat, tarih öncesi (Prehistorya) ve tarih çağlarını temel özellik ve maddi uygarlık yapıtlarıyla tanıtmak. | |
3 | Çalışma dönemleri, yöntemleri ve alanları yönünden Arkeoloji çeşitleri; Prehistorik Arkeoloji, Klasik Arkeoloji, Ortaçağ Arkeolojisi, Ön Asya Arkeolojisi, Sualtı Arkeolojisi. | |
4 | Yüzey araştırmaları; Sondaj kazıları. Arkeolojik kazı alanlarının tespiti. | |
5 | Kazı ekibinin oluşturulması ve istenilen kriterler. Arkeolojik kazı alanı, kazı evi ve restorasyon şantiyesi disiplini. | |
6 | Arkeolojik sit, kazı ve restorasyon sahalarında Envanter tutma, Fotoğraflama, Kroki Çizme, Estampaj alma teknikleri. | |
7 | Arkeolojik kazılarda coğrafi ve mimari ölçü alma ve Rölöve çalışmaları. | |
8 | Ders Tekrarı; Ara Sınav | |
9 | Restorasyon ve Konservasyonda “Anasthilosis” kuralları. | |
10 | Yunan ve Roma şehir tasarım ve plan şemaları. Akropol, Temenos plan şemaları ve konumları; | |
11 | Yunan ve Roma Tapınak mimarisi ve türleri. | |
12 | Agora, Gymnasium, Hamam, Tiyatro, Odeon vb. mimari yapılar. | |
13 | Antik Mimari taş örgü teknikleri; Dübeller, kenetler; ankrajlar; Taban mozaiği kaldırma, konservasyon ve restorasyon teknikleri. | |
14 | Antik Mimari Duvar resmi indirme teknikleri. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
- Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınları, İstanbul, 1996. - Aşkıdil, A., Yunan Arkeolojisinin Ana Çizgileri, Şehir ve Savunması, Eren Yayıncılık, İstanbul, 1982. - Ayverdi, E.H., Osmanlı Mimarisinin İlk Devri, 1.Cilt, 2.Basım, İstanbul Fetih Cemiyeti İstanbul Enstitüsü, İstanbul, 1989. - Ayverdi, E.H., Osmanlı Mimarisinde Çelebi ve II.Sultan Murad Devri (806-855/1403-1451), 2.Cilt, 2.Basım, İstanbul Fetih Cemiyeti İstanbul Enstitüsü, İstanbul, 1989. - Ayverdi, E.H., Osmanlı Mimarisinde II.Bayezıt Yavuz Selim Devri (886-926/1481-1520), 5.Cilt, İstanbul Fetih Cemiyeti İstanbul Enstitüsü, İstanbul, 1983. - Bağcı, S., “Erken Osmanlı Kalemişleri Üzerine Bazı Gözlemler”, Metin Akyurt, Bahattin Devam Anı Kitabı, Eski Yakındoğu Kültürleri Üzerine İncelemeler, İstanbul, 1995, s.37-39. - Campbell, S.D., “A Helenistik Mosaic in Erythrae”, Anadolu (Anatolia), XVII, 1973, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1975, s.207-216. - Caner, E., “Tarihi Anıtlarda Araştırma ve Koruma laboratuarları”, Rölöve Restorasyon Dergisi, Sayı.4, Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara, 1982, s.31-33. - Eyice, S., Son Devir Bizans Mimarisi, İstanbul’da Paleiologoslar Devri Anıtları, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, İstanbul, 1963. - Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 1975. - Işın,A., “Marmara Eriğlisi Perinthos Bazilikası Kazısı 1993”, V.Müze Kurtarma Kazıları Semineri, 25-28 Nisan 1994 Didim, T.C. Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara, 1994, s.27-38. - Kınal, F., Eski Anadolu Tarihi, 4.Baskı, T.T.K., Ankara, 1998. - Naumann, R., Eski Anadolu Mimarlığı, 4.Baskı, Çev. B.Madra, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1998. - Kuran., A., Anadolu Medreseleri, 1.Cilt, O.D.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara, 1969. - Owens, E.J., Yunan ve Roma Dünyasında Kent, Çev. Cana Bilsel, Homer Kitabevi, , İstanbul, 2000. - Kuban, D., Türk Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul, 1954. - Ögel, S., Anadolu Selçukluları'nın Taş Tezyinatı, 2.Basım, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1987. - Rich, J.(Der.), Geç Antik Çağda Kent, Çev.Suna Güven, Ertuğrul Güven, Homer Kitabevi, İstanbul, 1999. - Sözen, M., Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı (1923-1983), Türkiye İş Bankası Kültür Yayını, Ankara, 1984. - Sözen, M., U. Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1986. - Şahin, F., “İznik Yeşil Cami Minaresi ve Unutulmuş Bir Çini Tekniği”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, Sayı.4, İstanbul, 1989, s.48-54. - Tayla, H.,”1950’den Bu Yana Restorasyon Uygulamaları, Kurumlaşma Çabaları ve Geleceği İçin Bir Öneri”, Rölöve Restorasyon Dergisi, Sayı.4, Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara, 1982, s.41-42. - Thorpe, M., Roma Mimarlığı, Çev.Rıfat Akbulut, Homer Kitabevi, İstanbul, 2002. - Tomlinson, R.A., Yunan Mimarlığı, Çev.Rıfat Akbulut, Homer Kitabevi, İstanbul, 2003. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 1 | 20 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 6 | 18 |
Ödevler | 0 | 10 | 20 |
Projeler | 1 | 10 | 10 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 6 | 2 | 12 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |