Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Derse giriş, dersin işlenişi hakkında bilgi, bilimsel çalışma ve bilimsel yayın ilkeleri, bilimsel yayın çeşitleri (tarama, vaka raporu, editöre mektup, araştırma makalesi, vs), makalenin gönderilmesi için en uygun derginin seçimi |
Öğrenci için dergi seçimi, çalışma gruplarının oluşturulması (birden fazla öğrenci varsa) |
2 |
Makale yazımında temel prensipler ve gramer kuralları: a/an/the, -ic/–ical, gerund ve infinitive kullanımı, Amerikan-İngiliz İngilizcesinin farkları, by/with, count/noncount nouns, e.g./i.e./etc, et al, former/latter, ortak ikinci kelimenin ifadesi, in/on/at, Latince terimler |
Teorik derste işlenen genel gramer kuralları ile ilgili mini sınav, ardından sınav sorularının tartışılması, ilave sorular ve uygulamalar |
3 |
Makale yazımında temel prensipler ve gramer kuralları (önceki haftanın devamı): tekil/çoğul, alt simge/üst simge, that/which
Noktalama işaretlerinin kullanımı
Makale yazımında en sık kullanılan zamanlar |
Teorik derste işlenen genel gramer kuralları ile ilgili mini sınav, ardından sınav sorularının tartışılması, ilave sorular ve uygulamalar |
4 |
Yazar isimleri ve sıralama neye göre seçilir, guest/ghost authorship, yazar olma/teşekkür kısmında yer alma koşulları
Özet yazımı, anahtar kelime neye göre seçilir, bir makalenin arama motorlarında bulunma olasılığını arttırma |
Öğrencinin hazırladığı Özetin tartışılması |
5 |
Araştırma makalesinde Giriş kısmının yazımı:
Giriş kısmının yazımında genel prensipler, diğer araştırmacıların çalışmalarından bahsetme, kendi çalışmalarından bahsetme, hipotezlerden ve genel inanışlardan bahsetme, yapılan çalışmaların yetersizliklerinden-çatışmalarından bahsetme, kullanılan metodun faydalarından bahsetme, hayvan çalışmaları için temel cümleler, Giriş kısmının sonlandırılması, Giriş yazımında kullanılan zamanlar, “deney/araştırma/çalışma” ile en sık kullanılan fiiller, sık yapılan hatalar |
Teorik derste işlenen konularla ilgili mini sınav, ardından sınav sorularının tartışılması, ilave sorular ve uygulamalar |
6 |
Araştırma makalesinde Materyal-Metod kısmının yazımı:
Materyal-Metod kısmının yazımında genel prensipler, çalışma materyalinin kaynağından bahsetme, materyal-ekipman satın almadan bahsetme, deneklerden bahsetme, hastadan bahsetme, çalışma dizaynı-gruplardan bahsetme, çalışmaya katma/çalışmadan çıkarma koşullarından bahsetme, klinik bulgular, laboratuvar hayvanlarından (temini, hibrid/knock-out/transgenic hayvanlar, bakımı, hayvan kayıpları, bakımı ve refahı, vs) bahsetme, deneysel çalışmalardan bahsetme (deneyin/hastalığın oluşturulması, hastalığın/lezyonların takibi), hayvan kullanımı/etik izinlerden bahsetme, arşiv materyali, anestezi/enjeksiyon/diğer uygulamalar |
Öğrencinin hazırladığı Giriş kısmının tartışılması |
7 |
Araştırma makalesinde Materyal-Metod kısmının yazımı (önceki haftanın devamı):
Ötenazi, örnekleme/biyopsi/otopsi/nekropsi, zamandan bahsetme, sayılardan ve miktarlardan bahsetme, körleme/çift-körleme çalışmalar, rutin/daha önceden yapılan işlemlerden bahsetme, metodun avantajından-dezavantajından bahsetme, sonuçların nasıl değerlendirildiğinden bahsetme, hasta takibinden bahsetme, istatistik yöntemleri, özel tekniklerden bahsetme |
Teorik derste işlenen konularla ilgili mini sınav, ardından sınav sorularının tartışılması, ilave sorular ve uygulamalar |
8 |
Araştırma makalesinde Sonuçlar kısmının yazımı:
Sonuçlar kısmının yazımında genel prensipler, lezyonlardan/hastalıktan bahsetme, artma/azalmadan bahsetme, değişmelerden/dalgalanmalardan bahsetme, grupların karşılaştırılması, benzerliklerden/farklardan bahsetme, önceki çalışmalarla karşılaştırma, gösterilmeyen sonuçlardan bahsetme, yapılmayan kısımlardan bahsetme, teknik problemlerden bahsetme, tablo ve resimlere atıf yapma, istatistik sonuçların verilmesi, sonuçların gruplanması (pooling), sonuçların normalleştirilmesi (normalizing), deneysel çalışmanın sonuçlarından bahsetme |
Öğrencinin hazırladığı Materyal-Metod kısmının tartışılması |
9 |
Araştırma makalesinde Tartışma kısmının yazımı:
Tartışma kısmının yazımında genel prensipler, sonuçların yorumlanması, sonuçların bir konuya bağlanması, sonuçların birşeyi düşündürmesi, sonuçların yeni birşeyi ortaya koyması, sonuçların önceki çalışma sonuçlarıyla çatışması, beklenmeyen/ilginç sonuçlardan bahsetme, beklenen sonucun elde edilmesi, diğer çalışmaların sonuçları desteklemesi, çalışmayla elde edilen yenilikler, çalışmanın yetersizliklerinden bahsetme, kişisel görüşmelerden bahsetme, daha fazla çalışmaya ihtiyaç olduğunu belirtme, makaleyi bitirme cümleleri, Tartışma kısmında sık kullanılan fiiller ve zamanlar |
Teorik derste işlenen konularla ilgili mini sınav, ardından sınav sorularının tartışılması, ilave sorular ve uygulamalar |
10 |
Ek bilgilerin (Acknowledgement) yazımı
Kaynakların yazımı, dergi kısaltmaları nasıl oluşturulur, kaynak yazımında kullanılan farklı stiller
Tablolar ve resimlerin kullanımı, tablo ve resimlerle ilgili teknik kelimeler |
Öğrencinin hazırladığı Materyal-Metod kısmının tartışılması |
11 |
Makale nasıl geliştirilir:
Aktif ve pasif cümlelerin doğru kullanımı, takip eden cümlelerin uygun geçişi, “it/they” kullanımında belirsizliklerin giderilmesi, fikirlerin gruplanması, benzer kelimelerin gruplanması, çok kısa cümlelerin birleştirilmesi, çok uzun cümlelerin bölünmesi, tekrarların önlenmesi, devrik cümle kurumu, yan cümlecik kullanımı |
Teorik derste işlenen konularla ilgili mini sınav, ardından sınav sorularının tartışılması, ilave sorular ve uygulamalar |
12 |
Bir hakem makalenizi nasıl inceler, makale yazımında dikkat edilmesi gereken önemli noktalar, son kontrol listesinin oluşturulması, dergi ile yazışmalar, hakeme cevap yazımı, makale düzeltme işaretlerinin kullanımı |
Öğrencinin hazırladığı Sonuçlar kısmının tartışılması |
13 |
Makale yazımında faydalı ek bilgiler: Microsoft Office-Word programının az bilinen ve makale yazımında işinize yarayacak özellikleri, değişikliklerin takibi, kelime kesiminin engellenmesi, sayfa ve satır numarası ekleme, birimler arasında dönüşümler, biyogüvenlik seviyeleri, ilaç denemeleri, vücuttaki eksenler |
Teorik derste işlenen konularla ilgili mini sınav, ardından sınav sorularının tartışılması, ilave sorular ve uygulamalar |
14 |
Sözlük: Sıklıkla yanlış yazılan kelimeler, yanlış kullanılan bilimsel terimler, en uygun kelimenin seçimi, sözlük ve thesaurus kullanımı, Internet kaynakları |
Öğrencinin hazırladığı Tartışma kısmının incelenmesi, sözlük ve thesaurus kullanım uygulaması |