(muluocak@uludag.edu.tr-0 (224) 294 22 24 Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, B Blok Görükle / Bursa)
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Öğrencilerin Türkçenin çağdaş sorunlarının farkında olmasını sağlamak. Bu sorunların sebepleri ve çözüm yolları üzerinde değerlendirmelerde bulunmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Türkçenin dil olarak yapısını ve genel özelliklerini öğrenme ve dili kullanırken bunları davranış haline dönüştürme;
2
Dilin ve edebiyatın eğitim öğretimde malzeme olarak kullanılmasını öğrenme ve bunlarla ilgili uygulamalar yapma.;
3
Dilin ve edebiyatın Türk kültürünün temeli olduğunu bilme;
4
Alanındaki çağdaş bilgileri edinme, buna zemin hazırlama, bilimsel araştırmalarda ve mesleki faaliyetlerde çağdaş yöntem ve tekniklerden yararlanma;
5
Türkçenin çağdaş sorunlarıyla ilgili tartışmaların farkına varma;
6
Türkçe ile ilgili sorunların sebepleri üzerinde düşünme;
7
Bu sorunların çözüm yollarına yönelik tartışmalara katılma;
8
Türkçeyi geliştirmeye yönelik bilinç geliştirme;
9
Dil kirlenmesinin Türkçeye etkilerini kavrama;
10
Türkçeyi doğru ve etkili bir biçimde kullanma alışkanlığı kazanma;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Türkçenin çağdaş sorunlarının tespiti ve sınıflandırılması
2
Türkçe öğretiminin sorunları
3
Dil bilgisi öğretiminin sorunları
4
Türkçenin yabancı dillerin etkisinden kaynaklanan sorunları
5
İmlâda görülen sorunlar
6
Dil kirliliği sorunu
7
Yabancı kelimelere karşılıklar bulma sorunu
8
Sözcük türlerinin sınıflandırılması sorunu
9
Eklerin sınıflandırılması sorunu
10
Bilim dili sorunu
11
Birleşik cümle sorunu
12
Standart dilde yerelleşme sorunu
13
Fiillerde çatı sorunu
14
Cümlenin ögeleriyle ilgili sorunlar
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Türkçenin Çağdaş Sorunları, Prof. Dr. Gürer Gülsevin, Doç. Dr. Erdoğan Boz (Editörler), Divan Yayınevi, İstanbul 2006. Türk Gramerinin Sorunları Toplantısı (22-23 Ekim 1993) TDK Yayınları, Ankara 1995. Türk Gramerinin Sorunları II, TDK Yayınları, Ankara 1999. Kerime Üstünova, Dil Bilgisi Sorunları, Kesit Yayınları, İstanbul 2002.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
4
56
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
16
16
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
20
20
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU