Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MÜZİK KÜLTÜRÜ
1 Dersin Adı: MÜZİK KÜLTÜRÜ
2 Dersin Kodu: MUZ2027
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SEZEN ÖZEKE
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: ibozkaya@uludag.edu.tr
0224 294 09 41
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin müzik sözcüğünün tanımından ve kökeninden yola çıkarak müzikoloji ile ilişkilendirmek; toplumsal yapı ile müzik türleri arasında bağlantı kurmak; müziğin yapı ve biçim açısından sözel ve çalgısal türleriyle tarih içinde gösterdiği gelişmeleri dönem ve stil özellikleriyle açıklayabilmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Müzik teriminin kökenini, doğuşu-oluşumu ve evrimi ile Türkçeleşimini açıklayabilme.;
2 Müzikolojinin alt bölümlerini açıklayabilme ve örnekler verebilme.;
3 Müziğin işlevlerini, türlerini sesin oluşumunu ve özelliklerini açıklayabilme.;
4 Müzik türleri ile toplumsal yapı arasındaki ilişkiyi yorumlayabilme.;
5 Müzik sanatının, tarihin değişik dönemlerinde toplumsal değişmelere uygun olarak gösterdiği gelişim ve değişimleri açıklayabilme.;
6 Çalgısal ve sözel müzik türlerini tarihsel gelişimine göre örneklendirebilme.;
7 Bestecinin toplumsal konumunu açıklayabilme.;
8 Müzik eserlerinin, değişen toplumsal yaşam sonucu ortaya çıkan biçim, stil ve anlatım özelliklerini açıklayabilme. ;
9 Müzik eserlerini dönem ve stil özelliklerine gore tanıyabilme.;
10 Bestecileri, stil özelliklerinden yola çıkarak tanıyabilme, örneklendirebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Müzik Kültürü dersine giriş. Dersin tanımı, içeriği, işleniş biçimi, ölçme ve değerlendirme yöntemleri. Terimler ve kavramlar.
2 Müzik sözcüğünün kökeni, tarihsel oluşumu-değişimi ve Türkçeleşimi nedir? Müzik nedir? Değişik tanımları nelerdir? Müziğin doğuşu ile ilgili görüşler nelerdir? Sesin oluşumu ve özelliklerine göre ses grupları nelerdir?
3 Müzikoloji nedir? Müzikolojinin alt bölümleri nelerdir? Müzik Tarihinin müzikoloji içindeki yeri ve önemi nedir?
4 Müzik Tarihi bilmenin yararları nelerdir? Müzik Tarihinin kaynakları, türleri nelerdir?
5 Tarih Öncesi Çağlarda ve İlk Çağ uygarlıklarında müziğin yeri ve önemi nedir?
6 Erken Orta Çağ, Romanesk ve Gotik Dönem müziğinin tarihsel gelişimi nedir? Müzik yazıları, sözel ve çalgısal müzik, çoksesli müziğin doğuşu ile ilgili gelişmeler nelerdir?
7 Rönesans ve Hümanizm nedir? Rönesans Döneminde Güzel Sanatlar, Edebiyat ve Fen Bilimleri ile coğrafi keşifler alanlarında görülen gelişmeler nelerdir? Rönesans müziğinin genel özellikleri nelerdir?
8 Genel Değerlendirme
9 Opera nedir? Hangi düşünceden doğmuştur? Operanın doğuşu ile ilgili gelişmeler nelerdir? İlk opera örnekleri hangileridir?
10 Barok sanatın kültürel temelleri nelerdir? Soylular sınıfının kültürel ve sanatsal gelişime etkileri nelerdir?
11 Yeni bir tür olarak opera, oratoryo ve kantat ile ilgili gelişmeler nelerdir?
12 Barok Dönem müziğinin genel özellikleri nelerdir?
13 Barok Dönem müziğini temsil eden başlıca besteciler kimlerdir? J.S. Bach ve G.F. Handel’in sanatı ve eserleri nelerdir?
14 Barok Dönem müziğine ilişkin seçkin örnekler hangileridir? Sözel ve çalgısal türler hangileridir? Dönemin stil özellikleri nelerdir?
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: AKTÜZE İrkin, Müziği Okumak I-V Cilt, Pan Yayıncılık, İstanbul 2002
İLYASOĞLU Evin, Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1994+10CD
SACHS Curt, Kısa Dünya Musikisi Tarihi, Çev. İlhan USMANBAŞ, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1965.
SAY Ahmet, Müzik Tarihi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 5.Basım, Ankara, 2003.
UÇAN Ali, İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 1994.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 5 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 7 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 5 2 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 2 2 4
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 30 saat 2
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 0 0 0 0 0 5 0 2 0 0 4 0 0 4 0
OK2 0 0 0 0 3 0 5 0 3 0 0 4 0 0 0 4
OK3 0 0 0 0 0 3 5 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK5 0 0 0 0 0 0 5 0 3 0 2 0 0 0 4 0
OK6 2 2 3 0 4 0 5 3 0 3 0 0 0 2 0 0
OK7 0 0 2 2 0 1 5 0 0 0 0 0 2 0 0 4
OK8 0 0 0 0 5 0 5 0 4 0 0 0 0 0 4 0
OK9 3 3 0 0 0 0 3 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 2 5 0 0 0 0 0 3 0 4 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr