Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
YÜKSEKÖĞRETİMDE PDR
1 Dersin Adı: YÜKSEKÖĞRETİMDE PDR
2 Dersin Kodu: REH3104
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Yrd.Doç.Dr. RAHŞAN SİVİŞ ÇETİNKAYA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Yüksek öğretim düzeyindeki Psikolojik Danışma ve Rehberlik hizmetleri konusunda psikolojik danışman adaylarını bilgilendirmek
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Öğretimde PDR’nin geçmişini bilme;
2 Üniversite öğrencileriyle yürütülmüş araştırma makalelerini okuyup anlama;
3 Üniversitede kariyer danışmanlığı konusunun önemini kavrama;
4 Üniversite öğrencilerinde farklı düzeylerde yaygın olan sorun alanlarını bilme ve uygun yardım yöntemini belirleyebilme;
5 Etkili yönlendirme kanallarını öğrenme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin tanıtımı, ders planının açıklanması, öğrenci çalışma gruplarının oluşturulması.
2 Yüksek Öğretim Kanunu ve üniversite PDR Merkezleri’nin kurulması. Üniversite öğrencilerinin akademik, sosyal, kişisel ve kariyer gelişimleri. Kampüs iklimi, kampüs ekolojisi, gelişimsel yaklaşım, Morrill’in Küp Modeli, günümüz üniversite PDR hizmetlerinde önemli etkenler.
3 A.B.D.’de üniversitede PDR alanının doğuşu, 19. yüzyıl, 1900’lerin başında mesleki rehberlik akımı, 1940’larda rehberlikten psikolojik danışmanlığa geçiş, 1950 ve 60’larda genişleyen çerçeve ve profesyonel statü, 1970 ve 80’lerde akreditasyon, performan değerlendirme, 1990 ve 2000’ler meslekleşme süreci, mesleki kimlik, zorluklar. Türkiye’de üniversitelerde PDR merkezlerinin kurulması (1993’ten itibaren).
4 Gelişimsel işlev rolü, önleyici işlev, müşavirlik, bireysel danışma, grupla danışma, ölçme-değerlendirme, hizmet ulaştırma, eğitimsel zorluklarda destek olma, krize müdahale ve acil durumlarda hizmet, personel için mesleki gelişim programları, Araştırma ve hizmetleri değerlendirme, profesyonel gelişim ve sürekli eğitim.
5 İhtiyaç analizi, danışma merkezlerine gelen danışanların sorunları ve genel üniversite popülasyonunda bulunan sorunlar, öğrenci sorunlarında istatistiki veriler.
6 Genç yetişkinlik dönemi, özellikleri, 1. sınıftan 4. sınıfa özellikler, çeşitlilik, Kohlberg ahlaki gelişim kuramı, Erikson psikososyal gelişim, benlik gelişimi, çok kültürlülük, kadın gelişimi, Holland’ın kariyer gelişimi kuramları.
7 Doğrudan hizmet almaya gelmeyen kişilere amaçlı biçimde hizmet götürme (seminerler, sunular, bilgilendirme/ rehberlik). Kuramlardan yararlanarak hizmet programı sunma (Psikososyal gelişim kuramı, Bilişsel gelişim kuramı, Kampüs çevresi kuramı. Planlama ve aşamaları, dikkat edilecek noktalar.
8 Genel Tekrar
9 Üst düzey idareciler, Akademisyenler, Kampüs güvenliği, Hukuk müşavirliği, Personel dairesi, İdari personel. İzlenebilirlik.
10 Yardım mesleklerinde tükenmişlik. Bütüncül iyilik hali. Bütünleşik iyilik hali (çember) modeli. Önlemler.
11 2000’li yıllarda karşılaşılan güçlükler (4 grup sorun): Geçmişe göre daha karmaşık ve ağır öğrenci sorunları, Artan danışan (öğrenci) çeşitliliği, Hizmet vermede İnternet temelli hizmetleri genişletme ihtiyacı, Sınırlı kaynaklara ve artan izlenebilirlik talebine cevap verme. Öneriler.
12 Az personelli üniversite PDR merkezlerinde çalışan psikolojik danışmanlar için öneriler.
13 Görüşme ve makale sunumları
14 Dersin genel değerlendirilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ders notları (Davis, D. C. ve Humphrey, K. M. (2000). College counseling: Issues and strategies for a new millennium. VA: ACA)
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 25
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 25
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 18 36
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,1
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr