1 |
Dersin Adı: |
YÜKSEKÖĞRETİMDE PDR |
2 |
Dersin Kodu: |
REH3104 |
3 |
Dersin Türü: |
Seçmeli |
4 |
Dersin Seviyesi: |
Lisans |
5 |
Dersin Verildiği Yıl: |
3 |
6 |
Dersin Verildiği Yarıyıl: |
6 |
7 |
Dersin AKTS Kredisi: |
4 |
8 |
Teorik Ders Saati (saat/hafta): |
3 |
9 |
Uygulama Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
10 |
Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): |
0 |
11 |
Dersin Önkoşulu |
Yok |
12 |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
13 |
Dersin Dili: |
Türkçe |
14 |
Dersin Veriliş Şekli |
Yüz yüze |
15 |
Dersin Koordinatörü: |
Yrd.Doç.Dr. RAHŞAN SİVİŞ ÇETİNKAYA |
16 |
Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
|
17 |
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
|
18 |
Dersin Web Adresi: |
|
19 |
Dersin Amacı |
Yüksek öğretim düzeyindeki Psikolojik Danışma ve Rehberlik hizmetleri konusunda psikolojik danışman adaylarını bilgilendirmek |
20 |
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
|
Hafta |
Teori |
Uygulama |
1 |
Dersin tanıtımı, ders planının açıklanması, öğrenci çalışma gruplarının oluşturulması. |
|
2 |
Yüksek Öğretim Kanunu ve üniversite PDR Merkezleri’nin kurulması. Üniversite öğrencilerinin akademik, sosyal, kişisel ve kariyer gelişimleri. Kampüs iklimi, kampüs ekolojisi, gelişimsel yaklaşım, Morrill’in Küp Modeli, günümüz üniversite PDR hizmetlerinde önemli etkenler. |
|
3 |
A.B.D.’de üniversitede PDR alanının doğuşu, 19. yüzyıl, 1900’lerin başında mesleki rehberlik akımı, 1940’larda rehberlikten psikolojik danışmanlığa geçiş, 1950 ve 60’larda genişleyen çerçeve ve profesyonel statü, 1970 ve 80’lerde akreditasyon, performan değerlendirme, 1990 ve 2000’ler meslekleşme süreci, mesleki kimlik, zorluklar. Türkiye’de üniversitelerde PDR merkezlerinin kurulması (1993’ten itibaren). |
|
4 |
Gelişimsel işlev rolü, önleyici işlev, müşavirlik, bireysel danışma, grupla danışma, ölçme-değerlendirme, hizmet ulaştırma, eğitimsel zorluklarda destek olma, krize müdahale ve acil durumlarda hizmet, personel için mesleki gelişim programları, Araştırma ve hizmetleri değerlendirme, profesyonel gelişim ve sürekli eğitim. |
|
5 |
İhtiyaç analizi, danışma merkezlerine gelen danışanların sorunları ve genel üniversite popülasyonunda bulunan sorunlar, öğrenci sorunlarında istatistiki veriler. |
|
6 |
Genç yetişkinlik dönemi, özellikleri, 1. sınıftan 4. sınıfa özellikler, çeşitlilik, Kohlberg ahlaki gelişim kuramı, Erikson psikososyal gelişim, benlik gelişimi, çok kültürlülük, kadın gelişimi, Holland’ın kariyer gelişimi kuramları. |
|
7 |
Doğrudan hizmet almaya gelmeyen kişilere amaçlı biçimde hizmet götürme (seminerler, sunular, bilgilendirme/ rehberlik). Kuramlardan yararlanarak hizmet programı sunma (Psikososyal gelişim kuramı, Bilişsel gelişim kuramı, Kampüs çevresi kuramı. Planlama ve aşamaları, dikkat edilecek noktalar. |
|
8 |
Genel Tekrar |
|
9 |
Üst düzey idareciler, Akademisyenler, Kampüs güvenliği, Hukuk müşavirliği, Personel dairesi, İdari personel. İzlenebilirlik. |
|
10 |
Yardım mesleklerinde tükenmişlik. Bütüncül iyilik hali. Bütünleşik iyilik hali (çember) modeli. Önlemler. |
|
11 |
2000’li yıllarda karşılaşılan güçlükler (4 grup sorun): Geçmişe göre daha karmaşık ve ağır öğrenci sorunları, Artan danışan (öğrenci) çeşitliliği, Hizmet vermede İnternet temelli hizmetleri genişletme ihtiyacı, Sınırlı kaynaklara ve artan izlenebilirlik talebine cevap verme. Öneriler. |
|
12 |
Az personelli üniversite PDR merkezlerinde çalışan psikolojik danışmanlar için öneriler. |
|
13 |
Görüşme ve makale sunumları |
|
14 |
Dersin genel değerlendirilmesi |
|