Türk İslam Sanatları’ndan mimari ve kitap sanatlarının tarihi seyri hakkında bilgi edindirmek, tarihi süreçte meydana gelen değişimleri sebep-sonuç ilişkisiyle açıklamaya çalışmak ve bütün bu birikimler doğrultusunda günümüzde bu sanatlarımızın genel durumlarını kavratabilmek.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Sanat ve sanat tarihi ile bunların ilişkide olduğu diğer bilim dalları arasındaki interdisipliner yapıyı anlayabilme.;
2
Hz. Peygamber zamanında meydana getirilen sanat faaliyetlerinin sonraki zamanlara tesirini fark edebilme.;
3
Emevi ve Abbiseler devri sanat eserlerinin hangi sanat ekollerinin etkisinde geliştiğini analiz edebilme.;
4
İslam sanatının alt kollarını oluşturan milli sanatların farklılıklarını kavrayabilme. ;
5
Büyük Selçuklu sanatının belirleyici özelliklerini neden sonuç ilişkisiyle ortaya koyabilme.;
6
Anadolu’da Türk İslam Sanatının durumunu arkaik sanat anlayışlarıyla girdiği sentezle çözebilme.;
7
Osmanlı sanatının temellerini oluşturan dinamikleri çözebilme.;
8
Kur’an yazısının İslam Medeniyetindeki yerini, sanat yoluyla keşfedebilme.;
9
İslam sanatının özelliklerini, kitap sanatları üzerinden ortaya koyabilme.;
10
İslam sanatındaki soyut içeriğin nedenlerini batı sanatı mukayesesiyle ;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Sanat’ın tarifi, amacı, yöntemi, çeşitleri.
2
Hz. Peygamber devrinde ilk sanat faaliyetleri
3
Emevi ve Abbasiler devri sanatı
4
Orta Asya’da Müslümanlık öncesi ve sonrası Türk sanatı
5
Büyük Selçuklu Sanatı
6
Anadolu Selçuklu Sanatı
7
Anadolu Selçuklu Sanatı
8
Anadolu’da 14. Yüzyıl Beylikleri Devri Sanatı
9
Osmanlı Sanatı
10
Osmanlı Sanatı
11
Hat Sanatı Tarihi
12
Cilt ve Ebru Sanatı
13
Tezhib Sanatı
14
Minyatür Sanatı
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Bursa 2012 2. Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989 3. Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999 4. Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1989 5. Robert Irwin, Islamic Art, London 1997
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
3
42
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
8
8
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
12
12
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30 saat
3
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU