Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ELEKTRİK ve ELEKTRONİĞİN TEMELLERİ
1 Dersin Adı: ELEKTRİK ve ELEKTRONİĞİN TEMELLERİ
2 Dersin Kodu: MAK2011
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Yrd.Doç.Dr. GÜRSEL ŞEFKAT
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yrd. Doç. Dr. Elif Erzan TOPÇU
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: E-Posta: sefkat@uludag.edu.tr
Tel: 0 224 294 19 86
Posta Adresi: U.Ü., Müh.–Mim. Fakültesi, Makine Müh. Bölümü, 16150 Görükle/Bursa
18 Dersin Web Adresi: http://www20.uludag.edu.tr/~mtd/MAK2011.htm
19 Dersin Amacı Makine Mühendisliği öğrencilerine, günümüz cihazlarının vazgeçilmez elemanları olan elektrik ve elektronik elemanları, kavramları ve teorileri tanıtmak. Elektromıknatıs, AC-DC Motor, Adım Motoru gibi elektromekanik eyleyicilerin çalışma prensipleri, seçimleri ve kontrol yöntemleri hakkında bilgi vermek. Ölçme yöntemlerini ve ölçme elemanlarını tanıtmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Basit elektrik ve elektronik devreleri işlevsel olarak açıklayabilme;
2 Basit elektrik devre analizleri uygulayabilme;
3 Doğru ve alternatif akım devrelerini kavrayabilme ve AC devrelerinde denkleştirme (güç faktörü) yöntemlerini uygulayabilme;
4 Elektromekanik cihazların çalışma prensiplerini kavrayabilme ve bu tür donanımları kullanabilme.;
5 Tahrik motorlarının çalışma prensiplerini ve kullanım yerlerini kavrayabilme ve kontrol yöntemlerini uygulayabilme.;
6 Mikroişlemci, PLC gibi sistemlerin temel mantığını kavrayabilme ve basit uygulama geliştirebilme.;
7 Yaptığı araştırmalarda ölçme sistemi ve aleti seçebilme.;
8 Bir makineyi, bileşenini, sistemi veya süreci, beklenen performansı ve verimliliği sağlayacak şekilde seçebilme, geliştirebilme ve tasarlayabilme.;
9 Çok disiplinli ekiplerde çalışabilme ve liderlik yapabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Giriş, dersin tanıtımı, amaç ve ders çıktıları ile program çıktıları arasındaki ilişki, dersin işleniş ve haftalara göre konu dağılımının verilmesi. Ders değerlendirme yönteminin açıklanması. Kaynakların verilmesi. Makine mühendisliği için temel elektrik ve elektronik bilgisinin öneminin açıklanması. Mekatronik kavramı.
2 Temel elektriksel nicelikler, akı ve potansiyel fark, temel elektriksel elemanlar ve direnç elemanı, dirençlerin gösterimi, direncin sıcaklıkla değişimi, basit direnç devreleri, emk ve potansiyel fark. Elektrik sistemlerinde güç ve enerji.
3 Devre çözüm yöntemleri ve örnek bir uygulama. Kondansatörler, basit kapasite devreleri, kapasitör tipleri, manyetik alan ve kavramları, indüktans elemanı, öz indüksiyon ve manyetik devre için Kirchhoff yasası.
4 Alternatif nicelikler, RLC devreleri. Fazör diyagramı. Kompanzasyon devreleri ve hesaplanması.
5 Elektronik devre elemanı olarak diyotlar, transistorler çalışma prensipleri ve basit kullanım yerleri. Kuvvetlendirici ( İşlemsel ve farksal) ve güç kaynakları verilip mevcut laboratuar imkânları kullanma
6 Genel tekrar ve uygulama.
7 Elektriksel eyleyicilerin fiziksel prensipleri, solenoidlerin çalışma prensibi, DC-AC, adım ve fırçasız DC motorların çalışma prensipleri
8 Elektrik motorunun karakteristikleri, kontrol yöntemleri, elektrik motoru seçim ölçütleri ve uygulamaya göre motor seçimi.
9 Ders tekrarı ve Ara Sınav
10 Adım motorları çalışma prensipleri, kontrol yöntemleri ve kullanım yerleri.
11 Ölçme Sistemleri, Algılayıcılar ve Elektriksel Dönüştürgeç Elemanları, Resistif, Kapasitif ve Endüktif Dönüştürgeç ve Uygulama Örnekleri.
12 Farklı niceliklerin ölçüm yöntemleri (hız, konum, seviye, basınç vb.)
13 Mikro işlemci ve Mikroişlemci Denetimli Ölçü ve Kontrol Düzenleri
14 Genel tekrar ve uygulama
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1.Fraser C., Milne J., Integrated Electrical and Elektronic Engineering for Mechanical Engineers, McGraw-Hill Comp., 1994
2.Alciatore D.G., and Histand M.B., ‘Introduction to Mechatronics and Measurement Systems’, McGraw-Hill Comp., 2003
3.Musayev E., Elektronik Devre Elemanları, Ders Notları, Bursa, 1998
4.Ongun S., Elektronik ve Elektroniğin Temelleri, Ders Notları
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 1 10
Ödev 2 10
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 5 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 12 24
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,87
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14
OK1 4 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 4 0 2 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 4 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 2 0 4 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 2 1 3 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 2 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 3 2 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr