Prof. Dr. Özlem DOĞUŞ VARLI Prof. Dr. Erdem ÖZDEMİR
17
Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri:
Bursa Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuarı atohumcu@uludag.edu.tr 0224 294 27 00
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Kültürel evrim süreci içinde XX.yüzyıl öncesi Türk müziğinin tarihsel gelişimine ilişkin bilgi sahibi olmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Ders, öğrencinin mesleki alan gelişimine Türk müziğinin tarihsel süreçleri, dönemleri, kuramcı ve bestecileri ve de önemli kırılma noktaları hakkında genel bilgi sahibi olmasına ve bunları mesleki çalışmalarına yansıtabilmesine katkı sağlar.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Türk müzik kültürünün tarihsel gelişim dönemleri hakkında bilgi edinebilme;
2
İslamiyetin Türk müzik kültürü üzerindeki etkisini açıklayabilme;;
3
Selçuklu Türkleri dönemindeki müzik kültürünü açıklayabilme;;
4
Osmanlı dönemi müziğini tarihsel gelişimine göre evrelere ayırabilme;;
5
XVIII. ve XIX. Yüzyılda Türk müziğinin Avrupa’daki etkilerine örnek gösterebilme;;
6
XIX.yüzyılda (özellikle İstanbul’da) müzik konusundaki Avrupa ile etkileşime örnekler gösterebilme .;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Kültürel evrim süreci içinde Türk müzik kültürünün evreleri ve tarihsel dönemleri
2
Hunlar öncesi Altaylılar döneminin Türk müzik kültürüne ilişkin yorumlar
3
Orta Asya Türk devletleri döneminde müzik kültürü
4
Karahanlılar ve Gazneliler döneminde Türk müzik kültürü
5
Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu döneminde Türk müzik kültürü
6
Mevlana’nın yaşam felsefesi ve Mevlevi müziğine yansıması, tasavvuf müziğinin diğer unsurları
7
Osmanlı Dönemi müziğinin tarihsel oluşum, gelişim ve dönüşüm evreleri
8
Osmanlı dönemi müziğinin ilk evresi; Mehterhane ve Enderun, müzik kuramına ilişkin çalışmalar
9
Osmanlı Dönemi müziğinin ikinci evresi; müzik yazma çabaları, kuramcı ve besteciler
10
Osmanlı Dönemi müziğinin üçüncü evresi; Batılılaşma çabaları ve Muzıka-ı Humayun’un kuruluşu
11
Osmanlı Döneminde halk müziğinin görünümü gezgin ozan/aşık geleneği
12
XVIII. ve XIX. yüzyılda Türk müziğinin Avrupa’daki etkileri
13
XIX.yüzyılda (özellikle İstanbul’da) müzik konusunda Avrupa ile etkileşim
14
Osmanlı döneminin son yüzyılında müzik çalışmaları üzerine değerlendirmeler.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Aksoy, Bülent Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki Pan Yayıncılık, İstanbul 2004 Altar, C. Memduh. Opera Tarihi Pan Yayıncılık İstanbul 2010 Gazimihal Mahmut R.Türk Askeri Mızıkaları Tarihi, MEB Yayını (Maarif Basımevi) İstanbul 1955 Gazimihal, M. R. (1975). U¨lkelerde kopuz ve tezeneli sazlarımız. Ankara U¨niversitesiBasımevi, Ankara. Oransay,Gültekin Müzik Tarihi Yaykur (Açık Yükseköğretim) Ankara 1976 Ögel, B. (2000). Türk kültür tarihine Giriş C 9. T.C. Kültür Bakanlığı, Ankara./ Öğer, A. & İnayet, A. (2013). Say, Ahmet Müzik Ansiklopedisi Müzik Ansiklopedisi Yayınları Ankara : 2005 Uçan, Ali Türk Müzik Kültürü Müzik Ansiklopedisi Yayınları Ankara 2000 Sultanova, R. (2011). From Shamanism to Sufism: Women, Islam and Culture inCentral Asia (Vol. 3). IB Tauris. Uçan, Ali (2000). Türk Müzik Kültürü Müzik Ansiklopedisi Yayınları Ankara.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Yazılı Sınavlar
Açıklama
Yazılı sınavlar dönem içerisinde işlenen konular üzerinden çoktan seçmeli test veya klasik sınavlar şeklinde ölçülür ve değerlendirilir.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
12
5
60
Ödevler
0
2
4
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
1
1
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
1
1
Toplam İş Yükü
95
Toplam İş Yükü / 30 saat
3,13
Dersin AKTS Kredisi
3
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU