Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRK DESENLERİ II
1 Dersin Adı: TÜRK DESENLERİ II
2 Dersin Kodu: GTS1002
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 9
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 4
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Dr. Hatice AKSU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: 05325244199
haticeaksu@uludag.edu.tr
Öğr.Gör.Dr.Hatice Aksu.
Bursa Uludağ Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Görükle Kampüsü Nilüfer Bursa
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrencinin tezhip sanatı tasarımı ve boyama tekniklerini uygulamalı olarak öğrenmesini sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Temel tezhip tasarım kurallarını öğrenerek öğrencilerin gerekli çizimleri yapabilmesini sağlamak ve çeşitli sektörlerde geleneksel tasarımların kullanılmasını önceleyerek tasarımcı yetiştirilmesine imkan tanımak.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Rumi desen tasarım kurallarının çizilerek çalışılması.;
2 Rumi elemanlar ile tasarım uygulaması yapılması.;
3 16.yy.ikinci yarısı rumi kurallarının anlatılarak uygulama yapılması.;
4 Hazırlanmış olan rumi tasarımın murakkaya geçirilmesi.;
5 16.yy rumi elemanlarının renklerinin hazırlanma uygulamasının yapılması.;
6 16.yy zemin renklerinin hazırlanması.;
7 16.yy saz yolu desen tasarımı repridiksiyon çalışması yapılması.;
8 Dilimli yaprak, sırt yaprak, kıvrımlı yaprak analizlerinin çizilerek uygulanması.;
9 Aydınger kağıda arap zamkı ile ezilen is ile tahrir çekilmesi.;
10 50x40 ebadında halkar tasarımı hazırlanması.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Rumi motif tasarımda desen kurallarının anlatılması. Rumi motif tasarımda desen kurallarının anlatılması ve rumi elemanların kurllarının çizilerek uygulanması.
2 Rumi motifin yüzyıllar içinde kullanımı ile ilgili bilgi verilmesi. Rumi motifin yüzyıllar içindeki kurallara göre dönem farklılıklarının çizilerek uygulanmaı.
3 Rumi motif elemanlar ile 16.yy tasarım kurallarına göre 20x20 ebadında tasarım uygulanmasının anlatılması. Rumi motif elemanlar ile 16.yy tasarım kurallarına göre 20x20 ebadında tasarımın çizilerek uygulanması.
4 Arap zamkı ile altın ezme işlemin anlatılması ve kağıt boyama usulleri. Arap zamkı ile altın ezme işleminin uygulanması.
5 15.yy rumi motif tasarım kuralları ile anlatılması. 15.yy rumi motif tasarım kurallarının anlatılarak uygulama yapılması.
6 Aydınger kağıda, arap zamkı ile ezilmiş is mürekkebi ile tasarımı hazırlanan desenlerin fırça çalışması yapılması usulünün anlatılması. Aydınger kağıda, arap zamkı ile ezilmiş is mürekkebi ile tasarımı hazırlanan desenlerin fırça çalışması yapılması.
7 16.yy rumi elemanlarının renklerinin hazırlanma aşamalarının anlatılması. 16.yy rumi elemanlarının renklerinin hazırlanma uygulamasının yapılması
8 16.yy ikinci yarısı rumi motif renklerinin anlatılması. 16.yy ikinci yarısı rumi motif renklerinin boyanarak uygulanması.
9 Ezilmiş altının jelatin ayarının yapılma usulünün anlatılması. Ezilmiş altının jelatin ayarının yapılma usulünün anlatılması.
10 16. yy Saz yolu sanatkarları ve eserleri hakkında bilgi verilmesi. 16. yy Saz yolu sanatkarları ve eserleri hakkında bilgi verilmesi.
11 16.yy saz yolu desen tasarım repridiksiyon çalışması yapılması. 16.yy saz yolu desen tasarım repridiksiyon çalışması yapılması.
12 Dilimli yaprak, sırt yaprak,kıvrımlı yaprak analizlerinin çizilerek uygulanması. Dilimli yaprak, sırt yaprak,kıvrımlı yaprak analizlerinin çizilerek uygulanması.
13 50x40 ebadında halkar desen tasarım hazırlanması. 50x40 ebadında halkar desen tasarım hazırlanması.
14 Halkar desen tasarımı için 16.yy motif analizl ve saz yaprk analizi çalışmasının anlatılması. Halkar desen tasarımı için 16.yy motif analizl ve saz yaprk analizi desenlerinden uygulama yapılması.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
TÜRK SÜSLEME SANATLARINDA DESEN VE MOTİF. Azade Akar-Cahide Keskiner. İSTANBUL 1978
Türk Süsleme Sanatlarında stilize Çiçekler -HATAİ- Cahide Keskiner.
Karahisari Kuran-ı Kerim Koltuk Tezhipleri, Semih İrteş.
TÜRK TEZYİNİ SAN'ATLARI, Rıfkı Melül Meriç 1934
HaticeAksu ; Rumi Motifin Kökeni, Mimar Sinan Üniv.
Arkeoloji ve Sanat Tarihi, Doktora Tezi, İstanbul,1998.
Türk Kitap Sanatında Şemse Motifi Yılmaz Özcan 1990
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları uygulama çalışmaları ve yazılı sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 90 90
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 90 90
Toplam İş Yükü 264
Toplam İş Yükü / 30 saat 8,8
Dersin AKTS Kredisi 9
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 3 2 3 4 5 1 3 3 4 4 5 2 2 2 2
OK2 2 4 3 3 4 5 3 2 4 4 4 5 3 2 4 4
OK3 2 4 3 2 4 3 4 3 4 4 2 4 3 4 4 4
OK4 2 2 3 4 3 4 2 4 3 3 1 4 3 2 5 4
OK5 2 1 3 2 3 3 2 2 3 4 2 2 2 3 4 5
OK6 2 2 3 2 1 4 4 4 2 3 5 2 2 2 3 3
OK7 1 2 2 4 4 1 3 4 2 1 4 2 2 2 2 3
OK8 1 2 3 3 2 4 2 3 1 2 3 2 2 1 4 3
OK9 2 1 4 2 2 1 3 1 3 1 2 2 2 3 2 4
OK10 5 3 3 2 2 0 2 2 3 3 3 4 5 3 3 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr