1 | Dersin Adı: | TEZHİP TASARIMI I |
2 | Dersin Kodu: | GTS2101 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi Ebru KARAHAN DALBAŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Ebru Karahan Dalbaş ebrudalbas@uludag.edu.tr Bursa Uludağ Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü Görükle Kampüsü/BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Öğrencilerin desen kompozisyon çeşitlerini öğrenip kendi desen tasarımlarını yapmaları, kenar sularından ara sularını (iç pervaz) gruplandırıp çizmeleri amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrencilerin özgün desen tasarımlarını yapabilir olmaları. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Türk bezeme sanatının genel özelliklerinin anlatımı. | Serbest kompozisyon ile çizilmiş desenler üzerinde analiz yapılması. |
2 | Tezhip sanatında desen çiziminde dikkat edilecek önemli noktaların anlatımı. | Belirli bir sahanın içine helezon yerleitirilmesi. |
3 | Kompozisyon çeşitlerinin gruplandırılması. | Helezon üzerine hatayi grubu motif yerleştirilmesi. |
4 | Serbest kompozisyon çiziminin anlatımı. | Serbest kompozisyon tipinde desen tasarımı yapılması. |
5 | Serbest kompozsisyon çiziminde dikkat edilmesi gereken noktaların anlatımı. | Aynı uygulamaya devam edilmesi. |
6 | Simetrik kompozisyon çeşidinden düz simetrik kompozisyon türünün anlatımı. | Simetrik kompozisyon çeşidinden düz simetrik kompozisyon türünde çizilmiş desen üzerinde analiz yapılması. |
7 | Simetrik kompozisyon çeşidinden ters simetrik kompozisyon türünün anlatımı. | Simetrik kompozisyon çeşidinden ters simetrik kompozisyon türünde çizilmiş desen üzerinde analiz yapılıp tasarım yapılması. |
8 | Çark-ı felek tarzı kompozisyon çeşidinin anlatımı | Çark-ı felek tarzı kompozisyon türünde analiz yapılması. |
9 | Çark-ı felek tarzı kompozisyon çeşidinin kullanıldığı motif gruplarının anlatımı | Çark-ı felek tarzı kompozisyon tipinde desen tasarımı yapılması. |
10 | Tezyînî sanatlarda uygulanan kenar bezemelerinin tanımı ve gruplandırmasının yaptırılması. | Kenar bezemelerinden tek şerit arasuyunun uygulamasının yaptırılması. |
11 | Kenar bezemelerinden tek şerit arasuyunun teorik olarak anlatımı. | Aynı uygulamanın devam etmesi. |
12 | Kenar bezemelerinden kurtçuk (kurdele) arasuyunun teorik olarak anlatımı. | Kenar bezemelerinden kurdele (kurtçuk) arasuyunun uygulamasının yaptırılması |
13 | Kenar bezemelerinin kullanım sahalarının anlatımı. | Çizilen arasularının aydınger üzerine rapido kalem ile uygulanması. |
14 | Tezyînî sanatlarda kullanılan cetvel, iplik, kuzu gibi yardımcı unsurların tanımının yapılması | Kenar bezemelerinin etraflarına cetvel, iplik, kuzu çiziminin uygulamasının yapılması. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Birol, İnci A. ve Derman, Çiçek, Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, İstanbul, Kubbealtı Neşriyatı, 2022. Birol, İnci A, Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı, Çizim Tekniği ve Çeşitleri, İstanbul, Kubbealtı Neşriyatı, 2009. Derman, Çiçek, Türk Tezyînâtını Canlandıran Adam Feyzullah Dayıgil, İstanbul, Kubbealtı Neşriyatı, 2021. Derman, Çiçek, Rikkat Kunt Hoca Hanım, İstanbul, Kubbealtı Neşriyatı, 2021. Duran, Gülnur, Tezhip ve Ruganî Üstâdı Çiçek Ressamı Ali Üsküdârî, İstanbul, Kubbealtı Neşriyatı, 2008. Dalbaş, Ebru Karahan, Tezhip Sanatında Sultan III. Selim Dönemi, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul, MÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2017. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | uygulama çalışmaları ve yazılı sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 0 | 2 | 28 |
Projeler | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Arasınavlar | 1 | 25 | 25 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 213 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,1 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |