Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ERGONOMİ
1 Dersin Adı: ERGONOMİ
2 Dersin Kodu: ISYS001
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Önlisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. EMEL SELİMOĞLU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Meslek Yüksekokulları Yönetim Kurullarının görevlendirdiği Öğretim Elemanları
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Öğr. Gör.Emel SELİMOĞLU
emels@uludag.edu.tr
U.Ü.Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu
224 2615540 -60533
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Gerek üretim, gerek tasarım, gerekse hizmet sektöründe, tüm süreçlerde, makina, çevre ve işin insanın duygusal-fiziksel-ussal unsurlarına uyumlaştırılmasını sağlamanın yollarının kavratılmasıdır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Çalışma koşullarına etki eden ergonomik etkileri kavrayabilme
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Ergonomi ile ilgili tanımları kavrayabilme;
2 Ergonominin unsurları: - İnsan özellikleri: Bilişsel, duygusal, fiziksel - İnsan-makine ilişkileri: Kontrol ve kumanda düzenekleri - Çalışma koşulları: Duruş ve hareketler, yüklenme ve zorlanma, çalışma ve dinlenme, iş gerilimi ve yorgunluk, bıkkınlık, çalışma enerjisi ve işlerin enerji gereksinimleri - Çevresel koşulları: Aydınlatma, gürültü, titreşim, sıcaklık, nem, hava akımı, düzen, temizlik, renk ve dekorasyon hakkında bilgi edinebilme;
3 Ergonomi ve iş etüdü ilişkisi: Metod etüdü, iş ölçümü, verimlilik, etkililik ve etkinlik konusunu kavrayabilme;
4 Çalışma yerlerinin ergonomik açıdan şekillendirebilme Fizyolojik açıdan şekillendirebilme;
5 Çalışma yerlerinin ergonomik açıdan şekillendirilmesi-2: - Psikolojik açıdan şekillendirebilme Enformasyonel açıdan şekillendirebilme;
6 Çalışma yerlerinin ergonomik açıdan şekillendirilmesi-3: - Organizasyonel açıdan şekillendirebilme Emniyet açısından şekillendirebilme;
7 Ergonomi ile iş tasarımı ilişkisini kavrayabilme iş rotasyonu, iş basitleştirme hakkında bilgi sahibi olabilme;
8 iş genişletme, iş zenginleştirme hakkında bilgi sahibi olabilme;
9 Çalışma koşullarına etki eden ergonomik faktörleri kavrayabilme;
10 Çalışma yerlerinin ergonomik tasarımını kavrayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ergonominin tanımı ve önemi İnsan özellikleri: Bilişsel, duygusal, fiziksel - İnsan-makine ilişkileri: Kontrol ve kumanda düzenekleri - Çalışma koşulları: Duruş ve hareketler, yüklenme ve zorlanma, çalışma ve dinlenme, iş gerilimi ve yorgunluk, bıkkınlık, çalışma enerjisi ve işlerin enerji gereksinimleri - Çevresel koşulları: Aydınlatma, gürültü, titreşim, sıcaklık, nem, hava akımı, düzen, temizlik, renk ve dekorasyon hakkında bilgi edinebilme
2 Ergonominin unsurları nelerdir? İnsan özellikleri: Bilişsel, duygusal, fiziksel - İnsan-makine ilişkileri: Kontrol ve kumanda düzenekleri - Çalışma koşulları: Duruş ve hareketler, yüklenme ve zorlanma, çalışma ve dinlenme, iş gerilimi ve yorgunluk, bıkkınlık, çalışma enerjisi ve işlerin enerji gereksinimleri - Çevresel koşulları: Aydınlatma, gürültü, titreşim, sıcaklık, nem, hava akımı, düzen, temizlik, renk ve dekorasyon hakkında bilgi edinebilme Metod etüdü ve iş ölçümü
3 Ergonominin unsurları nelerdir? İnsan özellikleri: Bilişsel, duygusal, fiziksel - İnsan-makine ilişkileri: Kontrol ve kumanda düzenekleri - Çalışma koşulları: Duruş ve hareketler, yüklenme ve zorlanma, çalışma ve dinlenme, iş gerilimi ve yorgunluk, bıkkınlık, çalışma enerjisi ve işlerin enerji gereksinimleri - Çevresel koşulları: Aydınlatma, gürültü, titreşim, sıcaklık, nem, hava akımı, düzen, temizlik, renk ve dekorasyon hakkında bilgi edinebilme Metod etüdü ve iş ölçümü
4 Ergonomi ve iş etüdü ilişkisi: Metod etüdü, iş ölçümü, verimlilik, etkililik ve etkinlik Çalışma yerlerinin ergonomik açıdan şekillendirebilme Fizyolojik açıdan şekillendirme Psikolojik Açıdan şekillendirme
5 Ergonomi ve iş etüdü ilişkisi: Metod etüdü, iş ölçümü, verimlilik, etkililik ve etkinlik Organizasyonel açıdan şekillendirebilme Emniyet açısından şekillendirebilme
6 Çalışma yerlerinin ergonomik açıdan şekillendirebilme Fizyolojik açıdan şekillendirme Psikolojik Açıdan şekillendirme Ergonomi ile iş tasarımı ilişkisi iş rotasyonu, iş basitleştirme
7 Organizasyonel açıdan şekillendirebilme Emniyet açısından şekillendirebilme Çalışma koşullarına etki eden ergonomik faktörler
8 Ergonomi ile iş tasarımı ilişkisi iş rotasyonu, iş basitleştirme Çalışma yerlerinin ergonomik tasarımı
9 İş genişletme Çalışma yerlerinin ergonomik tesarımı
10 iş zenginleştirme Makale analizinin uygulaması
11 Çalışma koşullarına etki eden ergonomik faktörler
12 Çalışma yerlerinin ergonomik tasarımı
13 Çalışma yerlerinin ergonomik tesarımı
14 Makale incelemesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama Sonuçlar, öğrenci otomasyon sistemi ile saptanan harf notu ile belirlenmektedir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 1 14
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 6 5 30
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 8 8
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 90
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 2 0 2 0 1 0 2 3 0 2 1 0
OK2 1 0 2 0 2 0 0 1 0 0 3 0
OK3 2 0 0 0 4 0 0 2 0 0 2 0
OK4 4 0 1 0 4 0 2 0 1 0 0 2
OK5 1 0 3 0 0 4 0 3 0 2 0 5
OK6 2 0 0 0 1 0 0 3 0 2 0 4
OK7 2 0 1 0 0 3 0 0 0 4 0 1
OK8 2 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 1
OK9 0 0 0 0 4 0 0 3 0 0 0 2
OK10 0 5 0 3 0 0 2 0 0 0 1 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr