1 | Dersin Adı: | KLASİK DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ I |
2 | Dersin Kodu: | SAT3111 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Bülent Nuri KILAVUZ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Bülent Nuri KILAVUZ bnkilavuz@uludag.edu.tr Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü 16059 Görükle Kampüsü Nilüfer/BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Anadolu kültürü ile kaynaşan Türk kültürünün ortaya koyduğu kendine özgü mimari akımın; tüm fonksiyonel yapıları ile birlikte incelenerek dönemsel özelliklerinin belirtilmesi. Osmanlı mimarisinin geliştirdiği plan tiplerinin sanat tarihindeki yerinin ve öneminin kavranması. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Klasik döneme dair yorum kabiliyetinin kazanılması. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Osmanlı mimarisinde “Külliyeler Devri” diye de adlandırılan klasik döneme geçiş aşaması. | |
2 | Bu çağın sanat ortamı. Büyük yapıların inşaat organizasyonu. | |
3 | Fatih Külliyesi’nin yerleşim planı ve on altı medresesi ile bir eğitim kurumu olarak yükselme çağında bilime verilen değer. | |
4 | Fatih devri devlet adamlarının yaptırdığı diğer yapılar. | |
5 | II. Bayezit ve eserleri. Bu devirdeki diğer yapılar. | |
6 | Yavuz Selim Külliyesi. | |
7 | Kanuni dönemi kültür ve sanat ortamı. Mimar Sinan ve Hassa Mimarlık Teşkilatı. Mimarbaşı’nın yetki ve çalışma alanları. | |
8 | Şehzade Külliyesi. | |
9 | Süleymaniye Külliyesi. | |
10 | Selimiye Külliyesi. | |
11 | Altı ve sekiz dayanaklı plan şemaları. | |
12 | Sinan sonrası. Sultanahmet Külliyesi ve Yenicami. 17. ve 19. yüzyıllarda Osmanlı mimarisi, | |
13 | Batılılaşma dönemi ile birlikte sanatta, özellikle mimarideki geleneksel plan ve çizgilerin değişimi anlatılır. Batıya açılış dönemini hazırlayan sebepler. Islahat hareketleri ve sanata yansıması. | |
14 | Barok, Rokoko ve Ampir üslupları. Neoklasik dönem. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1989. Doğan Kuban, İstanbul Bir Kent Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011. Evliya Çelebi, Seyahatnamesi, Zuhuri Danışman Yayınevi, İstanbul, 1969. M.Sözen, R.Arık, Z. Çelik, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 1975. Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993. VI. Vakıf Haftası "Mimar Sinan ve Dönemi" sempozyumu, 5-8 Aralık 1988. Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Üç Cild, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. Adnan Turani, Sanat Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2004. Selçuk Mülayim, Sinan ve Çağı, Marmara Üniversitesi, İstanbul, 1989. Prof. Dr. Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2005. Anonim, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, İstanbul, 1975. Aslanapa Oktay, Türk Sanatı, 2. Basım, İstanbul, 1989. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Sınav ile bilginin ölçülmesi | |
Açıklama | Bilginin hatırlanması temelinde sonuç odaklı |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 0 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |