Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KLASİK DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ I
1 Dersin Adı: KLASİK DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ I
2 Dersin Kodu: SAT3111
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Bülent Nuri KILAVUZ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Bülent Nuri KILAVUZ
bnkilavuz@uludag.edu.tr
Bursa Uludağ Üniversitesi
Fen Edebiyat Fakültesi
Sanat Tarihi Bölümü
16059 Görükle Kampüsü Nilüfer/BURSA
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Anadolu kültürü ile kaynaşan Türk kültürünün ortaya koyduğu kendine özgü mimari akımın; tüm fonksiyonel yapıları ile birlikte incelenerek dönemsel özelliklerinin belirtilmesi. Osmanlı mimarisinin geliştirdiği plan tiplerinin sanat tarihindeki yerinin ve öneminin kavranması.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Klasik döneme dair yorum kabiliyetinin kazanılması.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci, Erken Klasik devirden sonra Klasik Osmanlı mimarisindeki gelişimi algılar.;;
2 Osmanlı Mimarisindeki zengin plan uygulamalarını bilir.;;
3 Külliye mimarisindeki gelişimi görür;
4 İnşaat tarzı ve tekniğindeki gelişimi görür.;;
5 Şehir külliyeleri ile menzil külliyelerini tanımlayabilir.;;
6 Yükselme devrinin verdiği imkanlarla sanatın geliştiğini anlar.;;
7 Hassa Mimarlar Ocağı’nın mimari eğitimdeki önemini anlar.;;
8 Yapı organizasyonunda planlamanın nasıl yapıldığını anlar.;;
9 Klasik Devrin sonlarında mimari süslemedeki değişimin farkına varır.;
10 Hassa Mimarlar Ocağı’nın etkisinin yavaş yavaş ortadan kalkmasını ve sonuçlarını bilir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Osmanlı mimarisinde “Külliyeler Devri” diye de adlandırılan klasik döneme geçiş aşaması.
2 Bu çağın sanat ortamı. Büyük yapıların inşaat organizasyonu.
3 Fatih Külliyesi’nin yerleşim planı ve on altı medresesi ile bir eğitim kurumu olarak yükselme çağında bilime verilen değer.
4 Fatih devri devlet adamlarının yaptırdığı diğer yapılar.
5 II. Bayezit ve eserleri. Bu devirdeki diğer yapılar.
6 Yavuz Selim Külliyesi.
7 Kanuni dönemi kültür ve sanat ortamı. Mimar Sinan ve Hassa Mimarlık Teşkilatı. Mimarbaşı’nın yetki ve çalışma alanları.
8 Şehzade Külliyesi.
9 Süleymaniye Külliyesi.
10 Selimiye Külliyesi.
11 Altı ve sekiz dayanaklı plan şemaları.
12 Sinan sonrası. Sultanahmet Külliyesi ve Yenicami. 17. ve 19. yüzyıllarda Osmanlı mimarisi,
13 Batılılaşma dönemi ile birlikte sanatta, özellikle mimarideki geleneksel plan ve çizgilerin değişimi anlatılır. Batıya açılış dönemini hazırlayan sebepler. Islahat hareketleri ve sanata yansıması.
14 Barok, Rokoko ve Ampir üslupları. Neoklasik dönem.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İnkılap Kitabevi, İstanbul,
1989.
Doğan Kuban, İstanbul Bir Kent Tarihi, İş Bankası Kültür
Yayınları, İstanbul, 2011.
Evliya Çelebi, Seyahatnamesi, Zuhuri Danışman
Yayınevi, İstanbul, 1969.
M.Sözen, R.Arık, Z. Çelik, Türk Mimarisinin Gelişimi ve
Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,
İstanbul, 1975.
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul,
1993.
VI. Vakıf Haftası "Mimar Sinan ve Dönemi" sempozyumu,
5-8 Aralık 1988.
Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Üç Cild, Milli
Eğitim Basımevi, İstanbul.
Adnan Turani, Sanat Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi,
İstanbul, 2004.
Selçuk Mülayim, Sinan ve Çağı, Marmara Üniversitesi,
İstanbul, 1989.
Prof. Dr. Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İnkılap
Kitabevi, İstanbul, 2005. Anonim, Türk Mimarisinin
Gelişimi ve Mimar Sinan, İstanbul, 1975.
Aslanapa Oktay, Türk Sanatı, 2. Basım, İstanbul, 1989.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Sınav ile bilginin ölçülmesi
Açıklama Bilginin hatırlanması temelinde sonuç odaklı
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,2
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 1 3 2 0 0 0 2 0 0 3 0 2
OK2 1 3 1 0 0 0 0 0 0 1 0 2
OK3 0 4 2 0 0 0 0 0 0 1 0 3
OK4 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 4 2 0 0 0 4 0 0 2 0 2
OK6 2 4 2 0 0 0 4 0 0 2 0 3
OK7 0 3 0 0 0 0 3 0 0 0 0 2
OK8 0 4 2 0 0 0 4 0 0 0 0 2
OK9 2 4 2 0 0 0 3 0 0 2 0 2
OK10 1 4 4 0 0 0 3 0 0 1 0 2
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr