Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
GÜNÜMÜZ DİL SORUNLARI
1 Dersin Adı: GÜNÜMÜZ DİL SORUNLARI
2 Dersin Kodu: TDE0501
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Dersin ön koşulu yoktur.
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Hatice Şahin
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Dr. Öğr. Üyesi Ebru Kuybu Durmaz
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: hatices@uludag.edu.tr
02242941812
Bursa Uludağ Üniversitesi
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Türkçenin çağdaş sorunlarını öğretmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Türkçeyi doğru ve etkin biçimde kullanmanın yollarını öğrenmek, kendini ifade etme becerisi kazanmak.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türkçenin diğer diller arasındaki yerini öğrenmek.;
2 Türkçenin yetkin bir dil olduğunu görmek.;
3 Dilimizin sorunlarının farkında olmak. ;
4 Var olan sorunlara çözümler üretme çabasına girmek.;
5 Türkçenin her dönemde yaşadığı değişimleri görmek.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Türkçenin gücü
2 Türkiye Türkçesinin içinde bulunduğu sorunlara genel bakış
3 Yabancı sözcüklerin yol açtığı kirlilik; ters yapılar ve dilde yarattığı olumsuz etkiler
4 Eksik yapılar ve bunların iletişimi aksatışı
5 Yapısı bozuk birimlerin iletişimi bozmadaki rolü
6 Yerinde kullanılmayan, gereksiz ve anlamsız sözcüklerin dil kirliliğindeki payı
7 Kısaltmalardaki yanlış uygulamalar ve örnekseme üzerindeki etkisi
8 Cümle birimlerinin yanlış sıralanışının, dilin kurallarının işletilmeyişinin neden olduğu olumsuzluk
9 Yanlış öge kullanımının iletişimi aksatmadaki rolü
10 Yanlış yardımcı eylem kullanımının sakıncaları
11 Kalıp yapıların bozuluşu
12 Argo, kaba saba, çirkin sözlerin dil kirliliği yaratışı
13 Türkçeyi Batı dillerindeki gibi söyleme çabaları
14 Kitle iletişim araçlarında ve internette Türkçenin kullanımı
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri, Editör: Doç. Dr. Cüneyt Akın, Bilgi Yayınları, İstanbul, 2018.
Astrid Menz-Christoph Schroeder; Türkiye’de Dil Tartışmaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2008.
Doğan Aksan; Dil, Şu Büyülü Düzen, Bilgi Yayınları, Ankara, 2003
Doğan Aksan; Türkçenin Gücü, Türk Dilinin Zenginliklerine Tanıklar, İş Bankası Yay., Ankara, 1987.
Doğan Aksan; Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayınevi, Ankara, 1996.
Günay Karaağaç; Türkçenin Dünya Dillerine Etkisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
Gürer Gülsevin - Erdoğan Boz; Türkçenin Çağdaş Sorunları, Divan Yayınevi, İstanbul, 2006.
Hayati Develi; Dil Doktoru, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008.
Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011.
Mustafa Argunşah; Sözüm Türkçe Üstüne, Kesit Yayınları, İstanbul 2008.
Nermi Uygur; Dilin Gücü, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 1994.
Ömer Asım Aksoy; Dil Yanlışları, TDK Yay., Ankara, 1980.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK2 1 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
OK4 1 2 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1
OK5 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr