1 | Dersin Adı: | GÜNÜMÜZ DİL SORUNLARI |
2 | Dersin Kodu: | TDE0501 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Dersin ön koşulu yoktur. |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Hatice Şahin |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Dr. Öğr. Üyesi Ebru Kuybu Durmaz |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
hatices@uludag.edu.tr 02242941812 Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türkçenin çağdaş sorunlarını öğretmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Türkçeyi doğru ve etkin biçimde kullanmanın yollarını öğrenmek, kendini ifade etme becerisi kazanmak. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Türkçenin gücü | |
2 | Türkiye Türkçesinin içinde bulunduğu sorunlara genel bakış | |
3 | Yabancı sözcüklerin yol açtığı kirlilik; ters yapılar ve dilde yarattığı olumsuz etkiler | |
4 | Eksik yapılar ve bunların iletişimi aksatışı | |
5 | Yapısı bozuk birimlerin iletişimi bozmadaki rolü | |
6 | Yerinde kullanılmayan, gereksiz ve anlamsız sözcüklerin dil kirliliğindeki payı | |
7 | Kısaltmalardaki yanlış uygulamalar ve örnekseme üzerindeki etkisi | |
8 | Cümle birimlerinin yanlış sıralanışının, dilin kurallarının işletilmeyişinin neden olduğu olumsuzluk | |
9 | Yanlış öge kullanımının iletişimi aksatmadaki rolü | |
10 | Yanlış yardımcı eylem kullanımının sakıncaları | |
11 | Kalıp yapıların bozuluşu | |
12 | Argo, kaba saba, çirkin sözlerin dil kirliliği yaratışı | |
13 | Türkçeyi Batı dillerindeki gibi söyleme çabaları | |
14 | Kitle iletişim araçlarında ve internette Türkçenin kullanımı |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri, Editör: Doç. Dr. Cüneyt Akın, Bilgi Yayınları, İstanbul, 2018. Astrid Menz-Christoph Schroeder; Türkiye’de Dil Tartışmaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2008. Doğan Aksan; Dil, Şu Büyülü Düzen, Bilgi Yayınları, Ankara, 2003 Doğan Aksan; Türkçenin Gücü, Türk Dilinin Zenginliklerine Tanıklar, İş Bankası Yay., Ankara, 1987. Doğan Aksan; Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayınevi, Ankara, 1996. Günay Karaağaç; Türkçenin Dünya Dillerine Etkisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004. Gürer Gülsevin - Erdoğan Boz; Türkçenin Çağdaş Sorunları, Divan Yayınevi, İstanbul, 2006. Hayati Develi; Dil Doktoru, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008. Kerime Üstünova; Dil Yazıları, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011. Mustafa Argunşah; Sözüm Türkçe Üstüne, Kesit Yayınları, İstanbul 2008. Nermi Uygur; Dilin Gücü, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 1994. Ömer Asım Aksoy; Dil Yanlışları, TDK Yay., Ankara, 1980. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |