1 | Dersin Adı: | ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME |
2 | Dersin Kodu: | MBS0011 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 2 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 3 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞİRİN İLKÖRÜCÜ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Prof. Dr. Şirin İlkörücü ilkorucu@uludag.edu.tr 0224 2942152 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu ders meslek bilgisi kapsamında öğretmen ve öğrencilere eleştirel ve analitik düşünme bilgi ve becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Bu ders “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri”nin “Mesleki Bilgi” yeterlik alanı içerisinde bulunan: A1 “Alan bilgisi”, Meslek Beceri yeterilik alanı içinde bulunan B2”Öğrenme ortamları oluşturma” ve “Tutum ve Değerler” yeterlik alanı içinde bulunan C2 “Öğrenciye Yaklaşım”, C3 “ İletişim ve İşbirliği” alt alanı ile ilişkilidir. Bu ders TYYÇ 6 düzey kapsamında alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme öğrenme yetkinliğine katkı sağlamaktadır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Tanışma Dersin tanıtımı ve ders içeriği ve değerlendirme hakkında bilgi verilmesi. | |
2 | Düşünme ve eleştirel düşünme kavramlarının yorumlanması | |
3 | Eleştirel ve analitik düşünmede akıl yürütme süreçleri | |
4 | Eleştirel düşünme boyutları: Duyuşsal stratejilerin eğitim örneklerinin yorumlanması | |
5 | Eleştirel düşünme boyutları: Duyuşsel stratejiler ve Bilişsel stratejilerin eğitim örneklerinin yorumlanması | |
6 | Eleştirel düşünme boyutları: Bilişsel stratejilerin eğitim örneklerinin yorumlanması | |
7 | Eleştirel düşünme boyutları: Bilişsel stratejielr Eleştirel ve analitk düşünen bireyin özellileri ve engellerinin değerlendirilmesi | |
8 | Eleştirel ve analitk düşünen bireyin özellileri ve engellerinin değerlendirilmesi | |
9 | Eleştirel ve analitik düşünmede sokratik sorgulama örneklerinin yorumlanması | |
10 | Eleştirel ve analitk düşünmede dinlemenin özellikleri ve problem çözme | |
11 | Eleştirel okumanın özelliklerinin kavranması | |
12 | Eleştirel yazmanın özelliklerinin kavranması | |
13 | Güncel çalışmalarda eleştirel ve analitlik düşünmenin eğitim uygulamalarıyla ilgii çalışmaların değerlendirilmesi ve yorumlanması | |
14 | Güncel çalışmalarda eleştirel ve analitik düşünmenin eğitim uygulamalarıyla ilgii çalışmaların değerlendirilmesi ve yorumlanması |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
De Bono, E. (2007). Altı şapkalı düşünme tekniği. Ankara: Remzi Kitapevi. Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme (3. Baskı). İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi. Nosich, M. G. (2015). Eleştirel düşünme ve disiplinler arası eleştirel düşünme rehberi (çev. B. Aybek ). Ankara: Anı Yayıncılık. Paul, R., Elder, L. (2013). Kritik düşünce-Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar. (Çev: Esra Aslan, Gamze Sart). Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Ankara. Şahinel, S. Eleştirel Düşünme, 2. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, E Kitap. Aybek, B. (2012), Eleştirel Düşünme Rehberi, 1. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2012. Tapan broutın M.S., İlkörücü Ş., (2019). Öğretmen Adaylarının Kaynak Sistemlerinin Şematik Gösterimi Bağlamında Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Analizi 4th International Eurosian Educational Research Congress (EJER). Türkiye |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Bu derste ders anlatımı, beyin fırtınası, eleştirel tartışma, soru-cevap, işbirlikli öğrenme ve grup çalışması yöntemleri uygulanmaktadır. | |
Açıklama | Dersin ölçme ve değerlendirmesinde 1 ara sınav, 1 final sınavı ile yarıyıl boyunca ödev ve sınıf içi etkinliklere katılım alınır. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ödevler | 1 | 9 | 72 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 1 | 1 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |